Skip to main content

Ik heb sinds 1 week KPN Glasvezel, na overgestapt te zijn van Ziggo. Ik had het Ziggo modem in bridge modus staat en daarna een Netgear Orbi router voor de verdeling van het netwerkverkeer naar de rest van het huis. Ziggo modem en router staan in de meterkast, waar ook KPN Glasvezel binnenkomt. Experiabox V12 hangt ook in de meterkast.

Ik heb de EB in gebruik genomen en (enigszins eigenwijs) de Netgear Orbi rechtstreeks op LAN1 van de EB aangesloten. Vanuit de Orbi gaat er een UTP kabel naar de huiskamer, waar via een switch het KPN TV+ kastje aanhangen, maar ook een AppleTV, PS4 en Sonos apparatuur.

Dit heeft 1 week goed gewerkt, waarbij ik zonder problemen TV kon kijken, maar sinds 2 dagen lopen het TV beeld en geluid na enkele seconden vast. Als ik de netwerkkabel rechtstreeks vanuit LAN port 1 op de EB in het TV-kastje prik gaat het wel goed… Probleem is dan natuurlijk dat de AppleTV, de PS4 en de Sonos geen bekabeld signaal krijgen en dat heeft wel mijn voorkeur (omdat ik ook HD films stream vanaf mijn NAS).

Ik heb zelf 2 opties bedacht. De UTP kabel die vanuit de meterkast loopt is een combi met een COAX kabel, dus zou de COAX kabel met een MoCa setje van Hirschmann kunnen gebruiken voor netwerksignaal over het stuk COAX kabel dat er toch al ligt. Is een oplossing die zo’n €120 kost. Andere optie is om te proberen via de PVC buis (waar al een gecombineerde UTP/coax kabel doorloopt) een 2e UTP kabel te trekken, maar trekken van de combikabel was destijds al niet makkelijk. Hebben jullie nog andere suggesties voor een oplossing?

Goedemiddag @CyberSurgeon, waarom niet 2 aparte netwerken voor beide doeleinden, je kan je Orbi dan in de DMZ zetten, waardoor je al je stappen niet hoeft te doorlopen, die verder in je bericht zet. Zo heb ik het bij ziggo gehad, alleen omdat ik zelf te eigenwijs was om mijn Deco M4(overinges ook via ziggo), achter de DMZ wou hebben.

 

Als je dit doet, heb je minder kans op storing voor je IPTV, zelf heb ik de TV Box+ via wifi lopen.

 

Dus mijn idee zou zijn:

gooi de BOX+ rechtstreeks op de EB, en laat de orbi de rest van het verkeer regelen.


De Netgear Orbi is niet geschikt voor TV van KPN omdat deze geen IGMP proxy server heeft die met vlan 4 gekoppeld kan worden. Wellicht zijn de onderstaande topics interessant voor je.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

 

 


Goedemiddag @CyberSurgeon, waarom niet 2 aparte netwerken voor beide doeleinden, je kan je Orbi dan in de DMZ zetten, waardoor je al je stappen niet hoeft te doorlopen, die verder in je bericht zet. Zo heb ik het bij ziggo gehad, alleen omdat ik zelf te eigenwijs was om mijn Deco M4(overinges ook via ziggo), achter de DMZ wou hebben.

 

Als je dit doet, heb je minder kans op storing voor je IPTV, zelf heb ik de TV Box+ via wifi lopen.

 

Dus mijn idee zou zijn:

gooi de BOX+ rechtstreeks op de EB, en laat de orbi de rest van het verkeer regelen.

Dank voor je reactie; dat lijkt me ook de beste optie, maar dan moet er denk ik nog steeds een extra netwerkkabel naar de woonkamer. LAN1 van de EB gaat naar de TV Box; de ORBI gaat op LAN2 van de EB en dan vanuit de ORBI wordt de rest van het netwerkverkeer geregeld, incl de AppleTV, Sonos etc.


Ik heb inmiddels de COAX kabel voorzien van het MoCa setje van Hirschmann en heb daardoor een extra 1Gbit verbinding naar mijn woonkamer.

Ik ben niet helemaal happy met de Netgear router achter de Experiabox. Nu had ik nog een DrayTek Vigor 2926 AC liggen, die ik als vervanging voor de Box 12 wil gaan inzetten. Met de goede handleiding van Draytek heb ik de Vigor geconfigureerd voor IPTV, maar ben nog niet toegekomen aan aansluiten en testen. Het enige dat ik in de handleiding miste, was of VLAN 4 en VLAN 6 (en uiteindelijk ook VLAN 7) nog weer aan specifieke LAN poorten op de router gekoppeld moeten worden. Ook met de info op netwerkje.com en de door @wjb genoemde topics kom ik daar niet helemaal uit. Dus roep ik graag nog een keer jullie hulp in.


Aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt.


Ik heb inmiddels de Experiabox succesvol vervangen door de DrayTek Vigor 2926. Dat ging vrij gemakkelijk dankzij de goede handleiding van DrayTek en jullie hulp.

TV Box werkt uitstekend; enige frustrerende is dat nu mijn internetsnelheid via Speedtest ongeveer eenderde is van toen alles nog via de Box V12 verliep.

Ik gebruik de volgende WAN instellingen in de DrayTek.

Zijn er nog andere instellingen waar ik naar zou moeten/kunnen kijken?

Verder heb ik nog een vraag over het aansluiten van een managed switch achter de DrayTek. Ik heb een Netgear GS108PE 8-port Gigabit switch, die IGMP snooping ondersteunt. Dat staat default aan. Als ik deze switch gebruik om de TV box op aan te sluiten, hoef ik neem ik aan hier ook geen VLANs in te definiëren? En door op deze switch dan ook de Sonos, PS en AppleTV aan te sluiten, maak ik uiteindelijk de netwerkverbinding via COAX weer overbodig.🙈


Je hoeft aan de LAN zijde van jouw DrayTek inderdaad geen vlans te definiëren.


Dankjewel @wjb. Heb je ook nog een suggestie voor het probleem met de netwerksnelheid?


Staat hardware acceleration aan?

De maximum snelheid zonder hardware acceleration is 500Mbps.

Zie specs.


Hardware acceleration staat aan. Misschien toch maar een Edge Router X ter vervanging van de Draytek?


Hardware acceleration staat aan. Misschien toch maar een Edge Router X ter vervanging van de Draytek?

Ga dan voor een EdgeRouter 4 maar helaas zijn die dingen nogal schaars.


Met de v12 nog in het netwerk:

Dit klinkt als een bekend Sonos issue, op het moment dat de Sonos bekabeld word aangesloten gaat deze automatisch een “Sonosnet” (wifi van sonos zelf) maken binnen het bestaande netwerk wat voor voor problemen kan zorgen, haperend beeld/geluid, kortstondig uitval etc.

 

Oplossing is de Sonos overal via Wifi aansluiten en niet bekabeld. 


Hardware acceleration staat aan. Misschien toch maar een Edge Router X ter vervanging van de Draytek?

Ga dan voor een EdgeRouter 4 maar helaas zijn die dingen nogal schaars.

EdgeRouter 4 en een Gigaset N300 IP zijn in aantocht. Hoop dat ik de EdgeRouter goed aan de praat krijg met 1 van de configuratie scripts.


@CyberSurgeon schreef:

EdgeRouter 4 en een Gigaset N300 IP zijn in aantocht. Hoop dat ik de EdgeRouter goed aan de praat krijg met 1 van de configuratie scripts.

Dat mag geen enkel probleem zijn.


@CyberSurgeon schreef:

EdgeRouter 4 en een Gigaset N300 IP zijn in aantocht. Hoop dat ik de EdgeRouter goed aan de praat krijg met 1 van de configuratie scripts.

Dat mag geen enkel probleem zijn.

Het zal ook allemaal eens in 1x lukken😏. Ik heb de Gigaset N300A IP inmiddels aan de praat, maar nog achter m’n DrayTek Vigor. Helaas heb ik het probleem wat ik hier wel regelmatig tegenkom, namelijk dat de verbinding met KPN niet tot stand komt. Ik heb de N300 geconfigureerd zoals @wjb eerder in zijn screenshots heeft beschreven, maar ik krijg het werkend. Ook een account bij CheapConnect genomen en dat werkt als een zonnetje. Hopelijk werkt het achter de in aantocht zijnde EdgeRouter wel, maar toch zou ik het achter de DrayTek ook graag werkend hebben.


Ik heb inmiddels een EdgeRouter 4 aan de praat met het door @wjb geleverde configuratiescript (KPN TV zonder telefonie). Was even stoeien met mijn thuisnetwerk, maar heb nu netjes KPN TV en de volle internetsnelheid.

Helaas werkt de GigaSet N300A nog steeds niet. Tot mijn frustratie geeft de CheapConnect account nu ook aan dat aanmelding mislukt is. Ik heb zoals beschreven de SIP functionaliteit in de EdgeRouter uitgezet.

Nog andere tips hoe ik het toch aan de praat kan krijgen?


Kan je hier eens screenshots posten van de instellingen op de N300A IP voor zowel jouw KPN aansluiting als jouw CheapConnect aansluiting.

Uiteraard jouw telefoonnummer en Login (gedeeltelijk wegpoetsen).


Kan je hier eens screenshots posten van de instellingen op de N300A IP voor zowel jouw KPN aansluiting als jouw CheapConnect aansluiting.

Uiteraard jouw telefoonnummer en Login (gedeeltelijk wegpoetsen).

@wjb zoals gevraagd hierbij de screenshots van de N300A.

Het gekke is dus, dat met exact dezelfde configuratie CheapConnect wel werkte achter de DrayTek maar nu niet meer achter de EdgeRouter 4.

 

Ik heb overigens ook nog geprobeerd om de N300A rechtstreeks op ETH2 van de Edgerouter aan te sluiten. Ik had een 2e DHCP server geconfigureerd en deze aan ETH2 gekoppeld, maar kennelijk doe ik iets niet goed want én m’n MacBook én de N300A krijgen geen IP adres in zo’n setup.


Gebruik voor CheapConnect een andere poort.

Zelf gebruik ik voor CheapConnect poort 5070.

Onderstaand mijn instellingen op de N300A IP.

KPN:

CheapConnect:

 

Welke versie van de firmware staat op jouw N300A IP.

 


 1 versie nieuwer dan de jouwe @wjb 

 


Heb de N300A nu volledig op dezelfde manier geconfigureerd als jij (had inderdaad niet de goede poort voor CheapConnect), maar helaas nog steeds voor KPN en CC de melding “Aanmelding is mislukt”. Is er nog iets wat in de EdgeRouter niet goed geconfigureerd kan staan?


Heb de N300A nu volledig op dezelfde manier geconfigureerd als jij (had inderdaad niet de goede poort voor CheapConnect), maar helaas nog steeds voor KPN en CC de melding “Aanmelding is mislukt”. Is er nog iets wat in de EdgeRouter niet goed geconfigureerd kan staan?

Heb je de conntrack module voor SIP wel gedisabled? Zie 

 


 


Dat ziet er ook goed uit. Dan moet jij eigenlijk ook gewoon die tefoonlijnen kunnen activeren.

Welke codecs gebruik je eigenlijk?


@wjb ik kijk morgen even naar de codecs. Heb je nog een suggestie voor het rechtstreeks aansluiten op ETH2? Ik heb een 2e DHCP server geconfigureerd en aan ETH2 gekoppeld, maar die geeft geen IP adressen uit.