Skip to main content
Vraag

IPTV werkt niet op Asus GT-BE98

• May 15, 2026
  • 6 reacties
  • 54 keer bekeken

Dag allemaal,

Ik heb een aantal jaren terug zelf mijn Asus RT-AC5300 gekoppeld aan het glasvezel kastje. Internet en IPTV werkte naar behoren. Dit gedaan met de Merlin software en een aantal scripts. Nu ben ik overgestapt naar de Asus GT-BE98 voor een nodige upgrade (i.v.m. verouderde software) en sterkere wifi. Nu heb ik via vlan 6 mijn internet al snel aan de praat gekregen. Nu is het probleem dat ik niet meer via de veroudere manier van scripts de IPTV kan door routen. Nu heb ik geprobeerd vlan 4 er bij aan te taggen alleen blijft hij het helaas nog niet doen. 

Mijn vragen:

• Kan ik dit nu wel voor elkaar krijgen met deze router?
    Zo nee, welke andere routers raden jullie aan om dit voor elkaar te krijgen?
  • Kan het aan mij IPTV kastje liggen?
    Deze is namelijk ook al meer dan 5 jaar oud. Ik zag op de site dat er al weer een veel nieuwere modellen in de omloop zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 15, 2026

Wat jij hier de opermerking aangaf klopt. Ik heb wat jij al aangeeft merlin geinstalleerd via de github van gnuton. Nu krijg ik alleen de iptv niet werkend. Ik heb al geprobeerd vlan 4 toe te voegen aan de isp net als vlan 6 zonder enig vooruitgang.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

@PetjeM Hoe heeft je VLAN 4 toegevoegd? Volg de stappen in deze handleiding

https://drive.google.com/file/d/1oyU2VEwMzXDnVbJqSwLwHzaqP4R_SJGF/view

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 15, 2026

Yes dit heb ik gedaan. Net zoals bij mijn vorige Asus. Het probleem is alleen nu dat dit niet meer werkt. Ik heb al echt tientallen forums afgestruind en geprobeerd. Zonder resultaat 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

Yes dit heb ik gedaan. Net zoals bij mijn vorige Asus. Het probleem is alleen nu dat dit niet meer werkt. Ik heb al echt tientallen forums afgestruind en geprobeerd. Zonder resultaat 

Je moet alle stappen in de handleiding (p.35/36/37/38) volgen maar niet het script JFFS uitvoeren omdat voor je relatieve nieuwe router nog geen passende script bestaat, als je het script van ander model gebruikt, werkt het niet.

Overigens is de gnuton heel buggy en ontbreekt features van de originele merlin. Tot deze ook je router ondersteunt, moet je veel experimenteren en met niet werkende LAN-ports leven. Het probleem met KPN VLAN heeft te maken met de ontbrekende  802.1Q instelling

https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng/issues/631

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • May 16, 2026

Heb je eerst de handleiding van jou asus modem doorgelezen? 

En die modem moet ook IGMP proxy en IGMP snooping ondersteunen voor IPTV. Want anders werkt multicast op jou KPN TV + box niet. 

Want IPTV van KPN werkt alleen via VLAN 4. 

Zet eerst jou KPN TV + box op unicast en kijk of jou box TV beeld geeft. 

Ga dan in de webinterface van jou asus modem op zoek naar tabblad IPTV en in de tabblad IPTV vul je daar de juiste gegevens in voor KPN TV + box. Eenmaal gedaan. 

Ga dan naar jou KPN TV + box en zet hem op multicast en kijk of je TV beeld ontvangt via multicast. 

https://rog.asus.com/nl/networking/rog-rapture-gt-be98-model/helpdesk_manual/