Skip to main content

Hallo,

Ik ben sinds kort overgestap van het Telfort abbot naar Hussel van KPN. Daarmee heeft mijn Experiabox V10 ook een nieuwe firmware gekregen waarmee ik van IPv6 gebruik kan maken.

Ik heb intern mijn netwerk met Unifi aparatuur opgebouwd en daarom de Unifi router *achter* de Experiabox gehangen.

Met de Ipv4 configuratie werkt alles prima. Ipv6 werkt even en valt dan weg. Ik vermoed daarom dat subnetten of prefixes die ik uit andere posts heb gehad niet helemaal (meer) kloppen en ik hoop dat iemand mij aan de goede info kan helpen.

 

Ik ga nu uit van de volgende zaken:

  • WAN kant experia : /48 adres (GUA: 2a02:a44f:xxxx:0:...)
  • LAN kant experia : /56 adres met subnet 100 (dus 2a02:a44f:xxxx:0100:...)

Voor mijn eigen router heb ik daarom:

  • WAN : 2a02:a44f:xxxx:0100::1/56
  • LAN network IP : 2a02:a44f:xxxx:0101::1/64

Initieel werkt het dan en kan ik vanaf mijn router succesvol het ping6 commando uitvoeren. Ook vanaf verschillende clients achter de router werkt dan alles prima.

Maar na een tijdje is de route richting internet ineens niet meer actief. En daarvan heb ik de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.

 

Kan iemand mij helpen aan de juiste settings, danwel een tip om dit goed geconfigureerd te krijgen?

 

Groeten,

RaB

Nog een aanvulling: ik kan via de Experia web interface alleen de WAN GUA zien. Voor de rest zijn er alleen link-local adressen zichtbaar. De vraag is dus ook hoe ik kan achterhalen hoe de GUA configuratie er aan de Experia LAN kant uit ziet.

Vooraf zover ik heb kunnen zien ondersteunt de Experia geen DCHPv6 met Prefix Delegation. Ik heb daarom alles static geconfigureerd.


Hi @RaB74, welkom op ons forum en bedankt voor jouw bericht. Helaas kunnen wij als klantenservice je hier niet bij helpen. Medeforumgebruiker wjb weet hier heel veel van af. @wjb zou jij eens mee willen kijken? 


De V10 (zonder a) ondersteunt DHCPv6 prefix delegation en dus zou jouw Unifi router gewoon een /64 prefix toegewezen moeten kunnen krijgen.

Welke Unifi router gebruik je?

Heb je glasvezel of VDSL?

Je geeft aan dat het eerst wel een tijdje werkt maar dat daarna IPv6 adressering wegvalt.

Klopt dat?

Wat zie je dan op de V10 staan bij de Ethernet (of DSL) connectie status?

Heb je wel eens overwogen om de Experia Box er helemaal tussenuit te halen?