Skip to main content

We hebben al enige tijd een iRobot Roomba J7+ en Braava Jet M6. Deze hebben altijd perfect verbinding kunnen maken met de app. Enige tijd geleden hebben we problemen met de wifi gehad en toen is er door een monteur van KPN nieuwe apparatuur geïnstalleerd (Experia box V12 vervangen door V10). Daarnaast hebben we 2 superwifi punten. Sindsdien hebben we problemen met het verbinden met de iRobots. Ik heb van beide al meerdere keren een fabrieksreset gedaan, en ook de apparaten helemaal opnieuw verbonden met de wifi, maar het blijft problemen geven.

De klantenservice van iRobot geeft nu het volgende aan:

Raadpleeg voor de beste verbinding uw Internet Service Provider (ISP) of vraag uw routerfabrikant voor hulp om de firewallinstellingen te controleren en ervoor te zorgen dat de volgende poorten zijn geopend.

Intern netwerkverkeer
UDP-poort 5353/5678 voor detecteren
TCP/HTTPS 443 voor gegevensverkeer
TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer

Uitgaand verkeer naar het internet
UDP/SNTP-poort 123 voor de tijd
TCP/HTTPS 443 (/80) voor gegevensverkeer
TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer

Ik heb hierover KPN klantenservice al gebeld, maar die geven aan dat ik de vraag via het forum moet stellen. Hoe los ik het probleem op?

Hallo @MarcovanSchadewijk 

 

Krijg je ze nu wel of niet verbonden met WiFi, de titel zegt van niet maar in je verhaal schrijf je dat je ze wel verbonden hebt?

Je probeert het hopelijk niet via het gasten WiFi netwerk want dat gaat niet werken.

 

Wat is nu exact het probleem, geen WiFi connectie of moet zo'n stofzuiger ook met 1 of andere server op internet verbinden en lukt dat niet?

Krijg je ook een foutmelding en zo ja welke?

 

Interne poorten en poorten voor uitgaand verkeer staan standaard allemaal open, dat kan het probleem niet zijn.

 

Je volgt deze stappen als je connectie wil maken?: https://ondersteuning.irobot.nl/s/article/17734


Zoals ik aangaf was de verbinding oorspronkelijk goed, totdat de Experia 12 is omgeruild door de V10. Het is nu heel wisselend. Als ik de app open dan gaat deze verbinden met de robot, soms lukt dat, vaak niet. Dan krijg ik de melding: “Kan geen verbinding maken”. Als de robot zelf start met een geplande taak, en deze klaar heeft dan krijg ik een pop up dat de taak voltooid is. Als ik dan naar de app gaat verbind hij wel. Het lijkt er dus op dat het wel goed gaat als het verzoek om te verbinden van de robot af komt, maar (vaak) niet als het verzoek van de app komt. Het starten met van een automatische taak gaat dus wel goed, en het opslaan van de wijzigingen in de kaart ook. Deze zaken gaan via de server van iRobot. Dus daarmee krijg ik wel verbinding.

De standaard dingen, reset van de robot en zelfs de robot helemaal terug zetten naar de fabrieksinstellingen en volledig opnieuw installeren heb ik al meerdere keren gedaan. Dat opnieuw installeren gaat overigens ook moeizaam. Ik moet het dan enkele keren op nieuw proberen voordat de installatie gelukt is, terwijl de initiële installatie met de vorige experia box in een keer moeiteloos ging.

Uiteraard heb ik het niet verbonden via het gasten netwerk, gewoon via de standaard wifi waar al onze apparaten mee verbonden zijn. Volgens mij staat het gastennetwerk ook uitgeschakeld.


Staat WiFi op de V10 wel uitgeschakeld, die werkt namelijk niet samen met de SuperWiFi's en dat kan ook voor rare problemen zorgen.

Enige andere optie die ik kan bedenken is om het via het extra WiFi netwerk te proberen en die dan op 2,4GHz in te stellen, daarvan is het bereik groter mocht dat het probleem zijn.

Je moet dan de stofzuigers en je telefoon daarmee verbinden.

Je kan in dit Kennisbank artikel vinden hoe je dat instelt:

 


Dank voor deze oplossing. Ik heb het 2,4 GHz netwerk van de SuperWifi punten een andere naam en een ander wachtwoord gegeven, en de betreffende apparaten daarmee verbonden. Nu is de verbinding wel stabiel. Probleem is dus opgelost. Wel bijzonder dat deze oplossing onbekend is bij de medewerkers klantenservice aan de telefoon.