Skip to main content
Antwoord

Is er een reden dat Cat7 ftp slechter presteert dan Cat5e utp?

• May 29, 2025
  • 10 reacties
  • 144 keer bekeken

Hallo, graag jullie mening. Wegens slechte wifi heb ik utp/ftp kabels getrokken en de experia verplaatst naar de woonkamer en nu is de TV drama. Met laptop op de TV kabel levert 8mbits speedtest op. Ik heb 2 Cat5e (20 jaar oud, had ik nog liggen) en 3 Cat7 (nieuwe Qlink KPN Proof Cat7 FTP v d Gamma) kabels aangelegd. Ze zijn allemaal 7 meter, zitten in een buis samen en allemaal dezelfde stekkertjes. De beide Cat5e geven 180mbits door en alledrie de Cat7 geven maar 60mbits door. 1 Cat7 ftp gaat naar een utp connector en dan naar de utp tv kabel en daar blijft dan dus nog maar 8mbits van over.

Hoe kan het dat alledrie de nieuwe Cat7 ftp significant slechter signaal doorgeven dan de 20 jaar oude Cat5e utp?

(voordat ik weer helemaal opnieuw begin en de de Cat7’s ga verwijderen en vervangen door iets anders)

Beste antwoord door Guido Carmen

Om af te sluiten: ik heb nog de cat7 stekkertjes gevonden en geplaatst maar dat maakte geen verschil. Ik heb nog contact gehad met de klantenservice van shi.nl die de kabels op de markt brengt maar die gaf aan niet te kunnen helpen omdat ze niet kunnen zien wat ik gedaan heb. Ik heb alles er weer uit getrokken en de gamma is zo vriendelijk geweest om geld te retourneren. Alles vervangen door ‘standaard Cat6’ van de Gamma met de goedkoopste RJ45 stekkertjes en nu werkt alles prima.

10 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

​@Guido Carmen Cat7 is geen officiële standaard en wordt niet gecertificeerd zoals Cat6 of Cat8, dus ieder fabrikant kan deze opdruk gebruiken zonder goedkeuring of licentie. Bovendien gebruikt Cat7 geen RJ45 maar GG45 connectoren en andere kleur codering dan Cat6. Als je een ader fout verbindt, heeft je geen 10gbs maar 100mbs kabel. Je kan beter een Cat6/Cat6e kabel kopen of als je geld over hebt, Cat8 verleggen.

• May 29, 2025

Bovendien lijkt me dat je bij kabel van de gamma niet al te hoge kwaliteit moet verwachten. Die kopen waarschijnlijk het goedkoopste in wat ze krijgen kunnen. 

Het beste kun je gewoon cat 5e of 6 kopen. En extra shielding heeft geen enkel nut in een woonhuis. Dus gewoon utp kabel.

Je kunt beter kijken of de kabel 100% koper is. En geen aluminium. Bij die kabel van de gamma staat dat er misschien niet eens bij. Terwijl dat het belangrijkste is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 29, 2025

CAT6a heeft een groter bereik (100m) dan CAT6e (55m) ​@TDN en ​@Guido Carmen ,

maar voor normaal huisgebruik is CAT5e, CAT6 of Cat6e meer dan voldoende.

KPN verkoopt binnen haar webshop behalve de CAT5e nu ook CAT6a kabels.

• Auteur
  • Topper
  • May 29, 2025

Top, dank allemaal!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Guido Carmen,

Ik zie dat je al uit is gelegd dat je het best voor een andere kabel kan gaan, en hoop dat het ook een stuk beter zal gaan als je deze kabels vervangen hebt 🙂

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2025

Hoi ​@Maja van KPN , ik ben nog aan het uitzoeken. Ik heb heel veel tijd en moeite gestopt in het aanleggen van 5 kabels via kruipruimte, door gewapend beton dus andere kabels is voor mij geen optie. Mede reden dat ik deze (dure) Cat7 kabels gekocht heb is omdat er een ‘KPN Keur’ op staat. 

Ik heb wat lopen testen en ik heb ook een Cat7 Qlink kabel (met KPN Keur) gekocht met connectors voorgemonteerd en deze kabel presteert beter dan de Cat5/Cat6 die ik had (in een testopstelling). Het probleem lijkt dus niet zozeer de kabel maar de connectoren te zijn. Er wordt hier boven een opmerking gemaakt over GG45 connectoren maar die zie ik bij geen enkele reguliere winkel te koop en ik lees wel op verscheidene plekken dat RJ45 gewoon zou moeten werken met Cat7. De kleurcodering van sommige Cat7 kabels is anders maar deze Cat7 kabel heeft exact dezelfde kleurcodering als reguliere Cat5/6 en volgens mij is er maar 1 aansluitschema (568-B)

Probleem is nog niet opgelost en aangezien deze kabels een ‘KPN Keur’ zou ik advies van KPN enorm op prijs stellen!! Ik zie dat de gamma ook speciale connectoren heeft voor Cat7, dat ga ik nog eens proberen.

(als dit niet werk hebt ik 60 euro weggegooit aan KPN Keur Cat7 en moet ik daarboven op nog 50 euro voor een 8 poorts hub betalen of weer voor weer 20-30 euro kabel kopen en weer 4 uur de kruipruimte in, allemaal een beetje jammer)

• June 2, 2025

Wat moet je 4 uur in een kruipruimte doen? Heb je die kabels elke 20 cm met een klemmetje vastgezet ofzo? 🫣

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

De ‘KPN keur’ zal niet inhouden dat wij er ondersteuning voor bieden ​@Guido Carmen, als ik op de site van de Gamma kijk zie ik bij deze kabel het volgende staan: ‘Uitgerust met RJ45-stekkers aan beide uiteinden, is hij geschikt voor KPN-netwerken en eenvoudig in gebruik.‘ Ik denk dan ook dat ze hiermee bedoelen dat deze kabel geschikt zou moeten zijn voor alle aansluitingen die via ons koper- of glasvezelnetwerk lopen. Wij hebben geen samenwerking met het bedrijf dat deze kabels verkoopt, en bieden zelf enkel Cat5e en Cat6a kabels aan. 
Dat je via al deze kabels zo'n lage snelheid haalt, is toch wel iets dat ik persoonlijk even aan zou kaarten bij de Gamma, lijkt me niet helemaal de bedoeling namelijk. Wellicht kan je ze retourneren!

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • June 10, 2025

Om af te sluiten: ik heb nog de cat7 stekkertjes gevonden en geplaatst maar dat maakte geen verschil. Ik heb nog contact gehad met de klantenservice van shi.nl die de kabels op de markt brengt maar die gaf aan niet te kunnen helpen omdat ze niet kunnen zien wat ik gedaan heb. Ik heb alles er weer uit getrokken en de gamma is zo vriendelijk geweest om geld te retourneren. Alles vervangen door ‘standaard Cat6’ van de Gamma met de goedkoopste RJ45 stekkertjes en nu werkt alles prima.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 11, 2025

Oh heel fijn dat je het nu goed werkend hebt ​@Guido Carmen!

Jammer dat je er zo veel werk van hebt gehad 😕 Wel goed dat de Gamma het aankoopbedrag geretourneerd heeft!