Skip to main content

Hallo,

Momenteel heb ik een Experiabox v10 met 2 KPN versterkers (Arcadyan)
(Glasvezel 200mb)

Ik wil overstappen naar Mesh, de reden: de draadloze snelheden met name 2.4 Ghz zijn slecht.

Vragen:

  • Ik heb ongeveer 25 devices, lampen, thermostaat, sensors ed.
    Als ik overstap naar Mesh betekent dat ik alle devices opnieuw moet installeren in het Mesh netwerk?
  • De KPN router moet niet meer worden gebruikt begrijp ik, klop dat? Maar wat gebeurt er dan met de bekabeling die van de router naar bepaalde punten in huis liggen?

Dank!

Pieter

Wat betreft dat laatste punt: WiFi van de router word niet meer gebruikt, maar aan bekabeld aangesloten apparaten veranderd niets.


Hallo @PietKei 

  • De KPN router moet niet meer worden gebruikt begrijp ik, klop dat? Maar wat gebeurt er dan met de bekabeling die van de router naar bepaalde punten in huis liggen?

Zoals je situatie nu is, behoort de wifi op je modem ook uit te zijn als er KPN-versterkers aangesloten zijn, dus bij het vervangen van die versterkers verandert er eigenlijk niets, want de zwarte  vierkante versterkers worden ook nog steeds van de nieuwste software voorzien.

 


Zoals je situatie nu is, behoort de wifi op je modem ook uit te zijn als er KPN-versterkers aangesloten zijn, dus bij het vervangen van die versterkers verandert er eigenlijk niets, want de zwarte  vierkante versterkers worden ook nog steeds van de nieuwste software voorzien.

Maar @PietKei heeft zeer waarschijnlijk oude vertrouwde witte vierkante KPN WiFi "versterkers" en daarbij blijft de wifi van de Experia Box gewoon aan staan.


Hallo @wjb , dat antwoord moeten we dan nog van @PietKei krijgen om verder te kunnen reageren.

 


Zoals je situatie nu is, behoort de wifi op je modem ook uit te zijn als er KPN-versterkers aangesloten zijn, dus bij het vervangen van die versterkers verandert er eigenlijk niets, want de zwarte  vierkante versterkers worden ook nog steeds van de nieuwste software voorzien.

Maar @PietKei heeft zeer waarschijnlijk oude vertrouwde witte vierkante KPN WiFi "versterkers" en daarbij blijft de wifi van de Experia Box gewoon aan staan.

Klopt de oude witte vierkante versterkers. Dus wel met WiFi van de Experiabox.


Hallo,

Ik heb de KPN tool geïnstalleerd, de tool adviseert om 2 netwerken samen te voegen.

Ik heb ssid_2.4ghz en ssid_5ghz

Volgens de tool is het beter om deze samen te voegen, maar dan kan ik toch niet meer kiezen voor 2.4 Ghz als ik een device moet installeren dat alleen maar op 2.4 Ghz kan werken.

(Ik heb de oude witte KPN versterkers)

 

Dank en groet,

Pieter 

*admin: samengevoegd met eigen topic


Als u wilt kunnen kiezen voor specifiek 2,4 of 5 Ghz, dan kunt u ze inderdaad beter niet samenvoegen. 


Een apparaat met alleen 2,4 herkent 5 niet eens. Lijkt mij. Ikzelf begrijp dat nog steeds niet. 

Wat ik wel begreep is dat dat met de Box 12 nogal eens voorkomt dat een 2,4 only apparaat niet wil connecten.


Goede vraag, @PietKei. Ik zie dat de anderen al wat info hebben gegeven. Ik kan daar nog het volgende aan toevoegen:

Als je kiest om SuperWifi aan te schaffen kun je dit het beste doen via de Wifi Manager. De Superwifipunten vormen onderling een mesh. Hierbij voegen zij het 2,4 en 5GHz netwerk samen tot één. Je kunt dit dan niet meer splitsen. Voor de meeste apparaten is dat geen probleem. Bepaalde smart home apparatuur kan hier echter moeite mee hebben. Hiervoor wordt dan vaak aangeraden die specifiek op een apart, 2,4GHz, netwerk aan te sluiten. De SuperWifi biedt die mogelijkheid. Deze hebben namelijk de functie Extra Wifi. Hiermee stel je een tweede wifinetwerk in. En je kunt hierbij dan wél kiezen om de 5Ghz uit te laten.

Verder een punt om rekening mee te houden: de V10 mesht niet met de SuperWifi. Dat betekent dat de wifi van de V10 automatisch uit gaat zodra je SuperWifi aansluit. Betekent dat je waarschijnlijk in aantal één extra Superwifipunt nodig hebt dan dat je nu aan Wifi Versterkers hebt. Dan kun je er een bij de V10 plaatsen, en de andere twee op de plekken waar je nu de Versterkers hebt staan. De Superwifipunten kunnen ook draadloos aangesloten worden (uitgezonderd degene die aan de V10 gaat), maar als je een kabel hebt liggen is dat wel aan te raden.

 

Dat allemaal gezegd hebbende, als jij nu met je smart apparaten geen problemen ondervindt, dan zou ik het voor nu gewoon laten zoals het is met de gesplitste netwerken. Ook omdat je op deze manier extra netwerkpoorten tot je beschikking hebt. 

Voor je overige apparaten waarvoor je graag een snellere wifi zou willen, die kun je dan expliciet met de 5 GHz netwerk verbinden. Zorg dat je in deze apparaten het 2,4Ghz netwerk dan vergeet. Dan zullen ze op de 5 blijven. Wel is het bereik van een 5GHz netwerk minder groot dan die van een 2,4. Hierdoor zul je misschien nog wat moeten spelen met plaatsing van de Wifi Versterkers. Of eventueel er een bij kopen. Wij verkopen ze niet meer, maar ze zijn op Marktplaats of iets dergelijks nog wel te vinden.


Goede vraag, @PietKei. Ik zie dat de anderen al wat info hebben gegeven. Ik kan daar nog het volgende aan toevoegen:

Als je kiest om SuperWifi aan te schaffen kun je dit het beste doen via de Wifi Manager. De Superwifipunten vormen onderling een mesh. Hierbij voegen zij het 2,4 en 5GHz netwerk samen tot één. Je kunt dit dan niet meer splitsen. Voor de meeste apparaten is dat geen probleem. Bepaalde smart home apparatuur kan hier echter moeite mee hebben. Hiervoor wordt dan vaak aangeraden die specifiek op een apart, 2,4GHz, netwerk aan te sluiten. De SuperWifi biedt die mogelijkheid. Deze hebben namelijk de functie Extra Wifi. Hiermee stel je een tweede wifinetwerk in. En je kunt hierbij dan wél kiezen om de 5Ghz uit te laten.

Verder een punt om rekening mee te houden: de V10 mesht niet met de SuperWifi. Dat betekent dat de wifi van de V10 automatisch uit gaat zodra je SuperWifi aansluit. Betekent dat je waarschijnlijk in aantal één extra Superwifipunt nodig hebt dan dat je nu aan Wifi Versterkers hebt. Dan kun je er een bij de V10 plaatsen, en de andere twee op de plekken waar je nu de Versterkers hebt staan. De Superwifipunten kunnen ook draadloos aangesloten worden (uitgezonderd degene die aan de V10 gaat), maar als je een kabel hebt liggen is dat wel aan te raden.

 

Dat allemaal gezegd hebbende, als jij nu met je smart apparaten geen problemen ondervindt, dan zou ik het in eerste instantie laten zoals het is met de gesplitste netwerken. Ook omdat je op deze manier extra netwerkpoorten tot je beschikking hebt. 

Voor je overige apparaten waarvoor je graag een snellere wifi zou willen, die kun je dan expliciet met de 5 GHz netwerk verbinden. Zorg dat je in deze apparaten het 2,4Ghz netwerk dan vergeten wordt. Dan zullen ze op de 5 blijven. Wel is het bereik van een 5GHz netwerk minder groot dan die van een 2,4. Hierdoor zul je misschien nog wat moeten spelen met plaatsing van de Wifi Versterkers. Of eventueel er een bij kopen. Wij verkopen ze niet meer, maar wellicht op Marktplaats of iets dergelijks nog wel.

Dank voor je uitleg!

Het is mij duidelijk, voorlopig verander ik nog niets, een probleem is ook dat alle 25 devices opnieuw moeten worden geïnstalleerd waarvan velen met 2.4ghz.

Misschien denk ik er morgen anders over 😉

 

Bedankt allen voor de adviezen!


Met het gastnetwerk is er geen optie voor alleen 2.4ghz. Ik heb nu de extra wifi 2.4 ghz aangezet. Is dat net zo 'veilig’ als het gastnetwerk? 


Met het gastnetwerk is er geen optie voor alleen 2.4ghz. Ik heb nu de extra wifi 2.4 ghz aangezet. Is dat net zo 'veilig’ als het gastnetwerk? 

Hallo @Floordb , nee, het extra wifi netwerk is een verlengstuk van je hoofdnetwerk, daar moet je dus nooit gasten op toelaten, daarvoor is echt het gastnetwerk bedoeld.

 


Bedankt voor je reactie. Ik laat er ook niemand verder op. Het is meer voor mijn smart home apparaten. In principe is het een ander ssid en ander ww. Je zou zeggen dat dan apart is.


Bedankt voor je reactie. Ik laat er ook niemand verder op. Het is meer voor mijn smart home apparaten. In principe is het een ander ssid en ander ww. Je zou zeggen dat dan apart is.

Nee, dat is niet een apart netwerk. Jouw smart home apparaten krijgen nog steeds IP adressen uit dezelfde reeks als jouw computers, tablets en telefoons.


Hallo.lo @Floordb als je er alleen apparaten op aansluit is het geen probleem, als je daar ook maar een stevig wachtwoord voor gebruikt.

De extra wifi valt binnen dezelfde IP-range als je hoofdnetwerk, terwijl het gastnetwetk een andere IP- range gebruikt, letterlijk alleen voor gasten.

 


Hallo.lo @Floordb als je er alleen apparaten op aansluit is het geen probleem, als je daar ook maar een stevig wachtwoord voor gebruikt.

De extra wifi valt binnen dezelfde IP-range als je hoofdnetwerk, terwijl het gastnetwetk een andere IP- range gebruikt, letterlijk alleen voor gasten.

Bij het gastnetwerk kan ik niet de banden scheiden, 2.4 & 5ghz. Daarom heb ik voor het extra netwerk gekozen. Omdat ik heb gelezen dat slimme lampen nogal kwetsbaar zijn wilde ik ze op een ander netwerk hebben. Stel, ze komen via mijn via lampen mijn netwerk in, dan moeten ze toch nog steeds het wachtwoord van mijn vaste netwerk kraken? 


Stel, ze komen via mijn via lampen mijn netwerk in, dan moeten ze toch nog steeds het wachtwoord van mijn vaste netwerk kraken? 

Nee, jouw lampen staan op hetzelfde netwerk (dezelfde IP reeks) als jouw andere apparaten. 


Oke duidelijk. Dan ga ik dat  aanpassen. Bedankt!