Skip to main content

TLDR

Zodra we een spel van steam downloaden op een bekabelde laptop, begint ITV te haperen. Zowel ITV als de laptop zitten achter een switch. IGMP snooping staat aan. Iemand een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken?

------

Een aantal jaar geleden is ons thuisnetwerk geinstalleerd. Het is wat gegroeid en heeft nu globaal de volgende opzet:

 

De volgende onderdelen in het netwerk

  • 7 x WLAN-accesspoint van Busch Jaeger: 2.4 ghz 100/10Mbit/s. Met  RJ45 aansluiting en geintegreerde switch.
  • Netgear prosafe JGS516PE 16-poorts managed gigabit switch (meest recente firmware)
  • Experiabox (v9) via glasvezel (500/500 gekoppeld aan Internet.
  • 2x Tv-ontvanger Arcadyan HMB2260
  • 5 x Acti E32 bullit camera (28Kbps - 6Mbps (per stream)
  • Cat5e bekabeling

Het probleem

Zodra er een groot bestand van steam wordt gedownload (met 10MB/s volgens Steam), gaat ITV haperen en holt de performance van de rest van het netwerk achteruit. Dit is eenvoudig te reproduceren.

 

Daarnaast heb ik een keer een snelheidtest (Ookla) opgestart op twee accesspoints tegelijkertijd. Bekabeld. TOen viel me op dat de eerste die dit startte, de volle 100Mbits kreeg aan snelheid en de tweede maar de helft. Dit was trouwens voordat ik de ratelimits instelde.

 

Wat heb ik al geprobeerd, gecontroleerd

Ik heb al redelijk wat tips gelezen in dit forum en de volgende instellingen in de switch heb ik al gecontroleerd:

 

1. IGMP snooping staat (standaard) aan

 

2. Flowcontrol staat standaard aan

 

 

3. Rate limits ingesteld

Ik heb rate limits van 64Mbit/s ingesteld op alle porten behalve de NAS en experiabox. Ingress en egress rates

4. Camera’s losgekoppeld van Switch

Omdat de camera’s een continue stroom data leveren voor de NAS heb ik die ook eens losgekoppeld. Dit had verder geen positief effect. Probleem blijft dan ook bestaan.

 

Ik heb KPN gevraagd om mijn glasvezel abonnement te verhogen naar 1000/500. Ik denk echter dat dit mijn probleem niet gaat oplossen. 

 

Heeft iemand tips of ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is er slimme software om de oorzaak te vinden, moet ik op zoek naar een expert?

Elk (nieuw) inzicht is meegenomen

 

 

reset eens de Netgear prosafe JGS516PE naar fabriek instelling

je hoeft normaal niks in te stellen mits je met vlans en dergelijke aan de gang gaat

dan moet igmp snooping ook normaal werken en de itv ook

mits er een ander probleem is

niet geschoten is altijd mis

ps verhogen van je abonnement is zinloos

er speelt hier een ander probleem

 

 

 


@peter-keetfm 

Dank voor de tip. Ik ga dat zeker even doen. Heb eerst alles rondom IP adresseringen in kaart gebracht. Ik wilde zeker weten dat daar niets vreemds aan de hand was. Ik ga die switch straks eens resetten. En daarna de nieuwe experiabox. Als het daarna nog vreemd werkt, een netwerkexpert eea laten doorlichten


@peter-keetfm 

Switch gereset en probleem opgelost. Thanks! 

Ik zie zo snel de volgende verschillen met oude situatie:

.1 DHCP mode staat aan. Hij stond op uit met ip van 192.168.0.239 (default adres) en een subnetmask van 255.255.0.0

.2 Flowcontrol staat uit bij alle poorten. Deze stond aan. Dacht daarom eerlijk gezegd dat dit standaard zo was.

.3 Alle rate limits staan weer uit.

Hier word ik heel blij van 😁

 


Graag gedaan