Hoi Allemaal,
ik gebruik al jaren KPN glasvezel met Experia box en 2 settopboxes voor ITV.
1 van de settopboxes is via een switch verbonden met een kabel met de experiabox. De andere op zolder via 2 powerline adapters (TP-Link, ik weet niet meer precies welk type).
Meestal werkt de TV op zolder prima.
Verder heb ik nog 2, exact dezelfde powerline-adapters. 1 is verbonden met een PC op de 1e verdieping, de laatste met een 2e router op zolder.
En die router vormt eigenlijk het probleem. Ik heb slecht wifi bereik op de eerste verdieping (halverwege tussen de experiabox en de router op zolder), en eigenlijk ook op zolder. Nog los van het feit dat dat een tweede SSID oplevert.
Nu wil ik het wel een keer goed oplossen.
Ik wil naar de volgende configuratie:
- Fritzbox 4040 ipv de Experiabox.
- In de meterkast een Fritz powerline 1220 (alleen netwerk kabel).
- Op de eerste verdieping een Fritz 1260 (Wifi mesh punt), met een kabel naar de PC
- Op zolder ook een Fritz 1260 (nog een wifi mesh punt), met een kabel naar de settopbox.
Aangezien powerline adapters nu ook goed werken, heb ik het vermoeden dat de fritz-powerlines geen probleem zullen geven. Er ligt ook overal geaarde stopcontacten.
Mijn vraag is vooral:
- Vindt de settopbox op zolder het leuk om via een dergelijke powerline adapter zijn signaal te krijgen?
Ik heb in het verleden ook T-Mobile thuis gehad, maar die gebruikten (in tegenstelling tot KPN) een apart VLAN voor ITV, en dat gaf heel veel problemen met mijn power lines. Bij KPN is het eigenlijk altijd plug&play geweest.
ik hoor graag jullie mening,
groeten,
Paul