Skip to main content

Hoi Allemaal,

ik gebruik al jaren KPN glasvezel met Experia box en 2 settopboxes voor ITV. 

1 van de settopboxes is via een switch verbonden met een kabel met de experiabox. De andere op zolder via 2 powerline adapters (TP-Link, ik weet niet meer precies welk type).

Meestal werkt de TV op zolder prima.

Verder heb ik nog 2, exact dezelfde powerline-adapters. 1 is verbonden met een PC op de 1e verdieping, de laatste met een 2e router op zolder.

En die router vormt eigenlijk het probleem. Ik heb slecht wifi bereik op de eerste verdieping (halverwege tussen de experiabox en de router op zolder), en eigenlijk ook op zolder. Nog los van het feit dat dat een tweede SSID oplevert.

 

Nu wil ik het wel een keer goed oplossen.

Ik wil naar de volgende configuratie:

  • Fritzbox 4040 ipv de Experiabox.
  • In de meterkast een Fritz powerline 1220 (alleen netwerk kabel).
  • Op de eerste verdieping een Fritz 1260 (Wifi mesh punt), met een kabel naar de PC
  • Op zolder ook een Fritz 1260 (nog een wifi mesh punt), met een kabel naar de settopbox.

Aangezien powerline adapters nu ook goed werken, heb ik het vermoeden dat de fritz-powerlines geen probleem zullen geven. Er ligt ook overal geaarde stopcontacten.

 

Mijn vraag is vooral:

  • Vindt de settopbox op zolder het leuk om via een dergelijke powerline adapter zijn signaal te krijgen?

Ik heb in het verleden ook T-Mobile thuis gehad, maar die gebruikten (in tegenstelling tot KPN) een apart VLAN voor ITV, en dat gaf heel veel problemen met mijn power lines. Bij KPN is het eigenlijk altijd plug&play geweest.

ik hoor graag jullie mening,

groeten,

Paul

Je hebt glasvezel.  De beste verbinding die er is. En dan  ga je verder met powerlines.  Maw je gaat data versturen via een stroomkabel.  Het slechtste wat er is. Steek er wat tijd in en zorg voor goede bekabeling.  Dan heb je het echt goed voor elkaar.  Beetje off topic misschien maar ik ben bang dat het op de manier die je nu hebt het erg gevoelig is voor storingen nog afgezien van de snelheid die je inlever.


Je hebt glasvezel.  De beste verbinding die er is. En dan  ga je verder met powerlines.  Maw je gaat data versturen via een stroomkabel.  Het slechtste wat er is. Steek er wat tijd in en zorg voor goede bekabeling.  Dan heb je het echt goed voor elkaar.  Beetje off topic misschien maar ik ben bang dat het op de manier die je nu hebt het erg gevoelig is voor storingen nog afgezien van de snelheid die je inlever.

Been there, done that.

Klopt dat het veel beter is om een directe kabel te trekken, maar ik heb meerdere bedrijven gevraagd, en die zeggen allemaal dat het niet gaat. Er ligt zelfs een loze (coax-) leiding van de meterkast naar zolder, en daar krijgen ze ook geen netwerk kabel in (ook geen coax overigens). Powerlines zijn het beste alternatief. Of een draadloze mesh, maar die zijn zeer niet geschikt voor ITV.

Ik heb niet echt zin om veel gaten in muren en vloeren te moeten boren om een kabel naar boven te trekken. Maar ik zal er toch eens over nadenken of dat misschien toch slim gedaan zou kunnen worden.

Verder, vraag ik me af waar je de extra bandbreedte voor nodig hebt. Ik gebruik mijn desktop PC voor mijn werk, alle data staat in de cloud, en de powerline adapters vormen daarbij (wat mij betreft) geen merkbare beperkingen.


Als je het goed op wilt lossen, leg dan gewoon kabels. Desnoods via een kabelgootje langs de trap naar boven.

Over powerlines of mesh kan niemand je met zekerheid zeggen of dat zal werken. Het zijn lapmiddelen die mogenlijk goed zouden functioneren, maar misschien ook niet.


Heeft iemand hier een antwoord op mijn vraag?:

  • Vindt de settopbox op zolder het leuk om via een dergelijke powerline adapter zijn signaal te krijgen?

Het antwoord weet je pas als je het hebt geprobeerd.  Niemand kan je garantie geven. Als het dezelfde fase/groep is kan het goed werken.  Probeer het en werkt het bij jou niet dan stuur je ze terug. Het alternatief is streamen met een chromecast. Heb je ook geen kosten voor een extra ontvanger.


@Paulws om je vraag te beantwoorden. De TV ontvangers zijn er niet gek op om verbonden te zijn met draadloze adapters van welk merk dan ook. Het lastige hiervan is dat het soms bij vlagen goed zal werken maar bijvoorbeeld in de winter ineens minder omdat we dan meer lampen,verwarming en soms kerstverlichting gaan gebruiken.
De specifieke adapters van Fritzbox heb ik geen ervaring mee maar in de onderstaande topics kun je wel wat tips vinden over het gebruik van draadloze verbindingssets.

 

 

Kort samengevat is het advies altijd waar mogelijk een internetkabel te gebruiken zoals Joep en Nick hierboven ook al noemen.