Skip to main content
Vraag

Jamulus en twee gebruikers op een Experiabox/Netwerk?

• October 8, 2025
  • 20 reacties
  • 110 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik maak gebruik van het gratis programma Jamulus om samen met anderen online te kunnen repeteren. Om elkaar te kunnen vinden op Jamulus is het mogelijk dat een van de muzikanten een repetitieruimte op Jamulus aanmaakt. Jamulus noemt zo'n ruimte een server. Voor het aanmaken van een ruimte (server) gebruikt Jamulus een apart programmaatje (Jamulus server) waar je een servernaam kunt invoeren zodat je makkelijk te vinden bent.  Afstand is geen probleem meer en iedereen zit thuis achter zijn PC samen te musiceren met zeer weinig vertraging, mits je wel met een kabel aan de experia box aangesloten bent. Wifi geeft namelijk teveel vertraging. Dit werkt allemaal perfect….. totdat……
Mijn partner speelt saxofoon en wilde ook meedoen aan de wekelijkse online repetities. Situatie is als volgt: Zij heeft haar eigen muziekkamer, haar eigen laptop met Jamulus daarop, een eigen audio interface en met kabel aangesloten op de experia-box. We besluiten te gaan repeteren en starten beide Jamulus op. (Dus nog geen jamulus server!) Ik log in op mijn PC en zij op haar laptop. We zien beide tal van repetitieruimtes (door andere mensen aangemaakt) waar we beide op kunnen inloggen en samen kunnen musiceren, zoals ook de rest van de band. Maar als we besluiten dat ik of mijn vrouw een repetitieruimte (jamulus server) wil aanmaken, zien de andere van de band deze ruimte wel, maar wij afzonderlijk van elkaar zien die niet. Dus als ik een server aanmaak, zien alle andere bandleden die server wel en kunnen succesvol inloggen, echter ziet mijn vrouw deze server niet. Andersom hetzelfde, als mijn vrouw een server aanmaakt, zien de andere muzikanten deze server wel, maar ik dan weer niet. 

Dus, zolang we gebruik maken van servers die buiten ons huis zijn aangemaakt, kunnen we deze samen gebruiken, maar zodra een van beide een server maakt, ziet de andere binnen hetzelfde huis deze niet. 

Iemand enig idee of dit te verhelpen is? 

20 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Kan je in Jamulus ook IP-adressen opgeven? Zo ja, dan moet je het lokale IP-adres van de server opgeven (dat begint met 192.168).

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Palesaint . Welkom hier.

Wat leuk dat je online kunt jammen.  Ik ben zelf muzikant en wist niet dat dát al mogelijk was (de laatste keer dat ik zoiets probeerde is een paar jaar geleden en toen was de vertraging niet te doen).

Ik lees je verhaal en begrijp denk ik het issue. Jullie gebruiken namelijk allebei dezelfde internetverbinding thuis. Dat betekent dat beide computers via hetzelfde publieke (WAN) IP-adres met internet verbonden zijn.

Wanneer één van jullie een Jamulus-server aanmaakt, probeert Jamulus die server te vinden via datzelfde IP-adres. Omdat de andere computer ook van datzelfde adres gebruikmaakt, “ziet” Jamulus de server niet goed binnen het eigen netwerk. Voor andere muzikanten buiten jullie huis werkt het wél, want zij komen van buiten dat IP-adres.

Probeer de verbinding via het lokale IP-adres (bijvoorbeeld 192.168.x.x) van de computer die de server heeft gestart. Dan kun je lokaal verbinden in plaats van via internet. (of dit kan met Jamulus weet ik niet, ik zeker geen expert op het gebied van hun software. Dat zul je bij hun moeten navragen ) 

Min of meer  dezelfde tip die ​@XS4-Arjan al  geeft )

Wat voor geluidskaart gebruik je trouwens?  Een externe met ASIO?  of werk je met een Mac? 

• October 8, 2025

Al gegoogled? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 8, 2025

Dank voor jullie reacties. Ik gebruik zelf als audio interface de Midas MR18 terwijl mijn vrouw de Focusrite 2i2 gebruikt. 

Je kunt inderdaad in Jamulus ervoor kiezen om middels server adres connectie te maken. Ik heb dat al geprobeerd, echter lukte dat ook niet. Moet daarbij wel aangeven dat ik toen niets gewijzigd had aan het "portforwarding"…... 

Hieronder zie je dat je rechts onderaan een serveradres kunt invullen.

Het plaatje hierboven is de situatie waarbij ik zelf nog geen server (repetitie ruimte) heb aangemaakt.  Als ik dan zelf een server heb aangemaakt en zelf inlog op diezelfde server, zie ik bovenin mijn eigen gegevens met achter het IPadres een dubbele punt en in dit geval het getal 22177. Ik heb de door mij aangemaakte server de naam "Age Before Beauty" gegeven en die is zichtbaar in het Genre 3. 

Als ik jullie goed begrijp, zou ik dus eerst "Portforwarding" moeten aanzetten(?) en dat mijn vrouw doormiddel van het openen van Jamulus en het intypen van dit nummer, inclusief dubbele punt en 22177, connectie moeten krijgen?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Hallo ​@Palesaint , port-forwarding is nodig om de server buiten je eigen netwerk bereikbaar te maken: andere deelnemers buiten jouw huishouden kunnen dan ook deelnemen op je server.

Om binnenshuis te verbinden met je server:

Als je de server hebt aangemaakt, moet je het lokale IP-adres van die server (192.168.x.x) onthouden en op de andere PC in je thuisnetwerk invoeren (evt inclusief poortnummer). Port forwarding hoeft hiervoor niet aan te staan, omdat beide PC’s in je thuisnetwerk zitten.

Check wel even of in je modem de optie of mogelijkheid is dat apparaten elkaar in het netwerk kunnen benaderen (ik heb geen experiabox, dus weet niet of die optie uberhaupt bestaat).

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Palesaint .  Ik weet niet welke experiabox jij hebt. De kans is groot dat het een v10 of een box12 is met hoogstwaarschijnlijk KPN Firmware.  In dat geval kun je via deze kennispagina proberen om de juiste poorten open te zetten. Misschien is trouwens UPnP aanzetten al wel voldoende. (dat is een soort automatische portforwarding) 

• October 8, 2025

Je hoeft geen poorten open te zetten denk ik. Je gebruikt het 192.168.2.x adres. Probeer dat eerst zonder poortnummer. Dus zonder dubbele punt en het getal wat daar achter staat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

@Palesaint Portforwardings heb je nodig als op de serverlijst 2 porten te zien zijn, omdat je en je vrouw tegelijk vanuit een ip adres verbinding maakt, is het hier het geval

# Name City Country Clients Ping (ms) IP Port Version OS
87 ex-YU pop rock Hamburg Germany 0 / 10 78 194.26.211.191 (63456) 44128 3.9.1 Linux

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2025

@Arjan: Mijn postforwarding staat uit. Bij het zelf aanmaken van een repetitieruimte in de Jamulus software, kan iedereen mijn ruimte zien en deelnemen. Behalve mijn vrouw dan. Lijkt erop dat portforwarding geen invloed heeft op de bereikbaarheid buiten ons huis.

@Erwin: Ik heb de zwarte experiabox, dat is toch de 12?
@Marlon: De optie om met het IP adres contact te zoeken heb ik ook al gedaan. Met en zonder het getal achter de dubbele punt. Geen connectie.

Ik heb dit "probleem" ook in de Jamulus facebook groep geplaatst. Daar kreeg ik de volgende reactie:

"This is due to a limitation of Port Address Translation on your router. Jamulus uses Well Known Ports on the Public Facing IP Address, and they can only be translated to one internal IP Address Port Address MAC Address. The Registration Server on the Internet is just performing the task of Dynamic DNS."

Helaas heb ik op technisch gebied niet genoeg kennis, maar ik lees dit als datgene wat ik zoek, niet mogelijk zou zijn….. 

Toch ontmoet ik op Jamulus mensen die met 2 pc werken om zodoende zang en instrument te kunnen splitsen.

Wil nog graag even opmerken dat ik al jullie reactie ten zeerste waardeer!! 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

@Palesaint Ja wel, je moet wel 2 porten apart instellen voor je PC en jouw vrouw PC en 2 portforwardings instellen voor deze 2 porten. Bij 1 gebruiker hoeft dat niet omdat jamulus magic packet gebruikt om jouw bestaande verbinding te gebruiken. Maar bij 2 gebruikers, moeten 2 verschillende porten gebruikt worden, en de servers proberen met jouw ip-adres over 2 verschillende porten te verbinden, hier werkt magic packet niet meer en moet via portforwarding.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Palesaint .  ik denk dat ​@TDN  een bruikbare tip geeft. 

Iets eenvoudiger verwoord:

Je moet op de router twee aparte poorten open zetten en die doorsturen (port forwarding). Eentje voor jouw computer en eentje voor die van je vrouw.

Willekeurig voorbeeld: 

• Jouw PC → poort 22124

• Haar PC → poort 22125

Ik heb een simulatie van de webinterface maar die is niet heel uitgebreid.  Bij mijn weten kun via apparaten jouw pc en de pc van je vrouw opzoeken en daar een specifieke portforward aan toewijzen. 

Vervolgens zul deze poorten ook in je audio software moeten zetten. Hoe dat werkt kan ik je niet vertellen maar daar is vast een handleiding van. 

@TDN verbeter me maar als ik er naast zit. :-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 13, 2025

Dank voor jullie reacties.  Zoals ik al aangaf, zit ik wat minder in deze materie dan jullie, maar ben graag bereid te leren.  Okay, ik ben in het modem gekomen en ook het tabblad van de Portforwarding gekomen. Toen maar even verder niets gedaan….. puur omdat ik niet weet waar ik iets moet aanpassen cq moet veranderen.

Erwin van KPN
Moderator

Aah, mooi dat je hier mee bezig gaat. Ik hoop dat deze kennisbank pagina jou gaat helpen, ​@Palesaint .  Zo niet, laat het weten. Dan proberen we het hier stap voor stap :-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 14, 2025

Hoi Erwin,

Ik krijg eerlijk gezegd de "kriebels" als ik de kennisbank open en zie welke stappen ik moet nemen en welke beslissingen daarbij horen. Je zou maar net iets verkeerd doen en daarmee bepaalde risico's binnen halen. Zou stap voor stap hulp erg warderen…. 

Erwin van KPN
Moderator

Er kan weinig mis gaan.  Begin eens met UPnP aan te zetten (mocht dat nog niet aanstaan).  (het is een systeem dat voor sommige applicaties automatische portforwards regelt) 

Erwin van KPN
Moderator

Ik lag een weekje in de lappenmand.  Ben nu wel benieuwd of je nog iets bent opgeschoten, ​@Palesaint ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

Hoi Erwin,

Ik was even een tijdje uit de running. Excuses. Ik moet nu even de tijd, en vooral de rust, vinden om te begrijpen wat je allemaal bedoeld. Ik vind het al heel erg spannend om in de Router te gaan en daar iets aan of uit te zetyten. Ben erg bang dat ik dan alles ontregel en dan veel verder van huis ben. Zo zegt de term "UPnP" mij ook niets….. Dus tja, ik wil wel… maar dan moet het wel aan de hand en in Jip en Janneke taal….. 

Erwin van KPN
Moderator

Dank voor jullie reacties.  Zoals ik al aangaf, zit ik wat minder in deze materie dan jullie, maar ben graag bereid te leren.  Okay, ik ben in het modem gekomen en ook het tabblad van de Portforwarding gekomen. Toen maar even verder niets gedaan….. puur omdat ik niet weet waar ik iets moet aanpassen cq moet veranderen.

Hier was je al op de juiste plek, ​@Palesaint .

Onze router staat standaard ‘gesloten’ om ongewenste bezoekers buiten te houden.
Sommige applicaties hebben echter bepaalde poorten nodig die open moeten staan. Dat kun je handmatig instellen; dit heeft geen invloed op het functioneren van je modem.

Omdat het openen van poorten wat technische kennis vraagt, bestaat er ook een handig hulpmiddel: UPnP. Dat is een automatisch systeem dat zelf de juiste poorten opent wanneer dat nodig is.
Je kunt dus proberen om alleen de optie UPnP aan te zetten en vervolgens op Apply of Opslaan te klikken. Je modem blijft gewoon werken, waarna je kunt testen of je applicatie functioneert.

Ik begrijp goed dat dit alsnog wat ingewikkeld kan klinken. Als alternatief kun je een terugbelafspraak maken, zodat een medewerker eventueel met je mee kan kijken. Al is de kans klein dat dit soort instellingen op afstand kunnen worden aangepast.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 6, 2025

Hoi Erwin,
Bij het inloggen leek het erop dat mijn wachtwoord verkeerd was. Toen bedacht ik me opeens dat het inloggen met Chrome vorige keer ook niet lukte maar wel met Firefox, kortom, ik heb de UPnP aangezet en opgeslagen. Daarna op mijn PC middels Jamulus Server een repetitie server aangemaakt, en op mijn laptop een poging gedaan deze te vinden en in te loggen. Helaas, nog steeds blijft de repetitie ruimte aangemaakt op mijn PC niet te vinden op mijn laptop. Toen andersom geprobeerd, dus vanuit de laptop. Ook toen geen resultaat.    

Erwin van KPN
Moderator

Dan gooien we de moeilijkheidsgraad een klein streepje omhoog, ​@Palesaint .

Mijn collega ​@Erik van KPN heeft het hier heel goed uitgelegd. Daar kan ik niks meer aan verbeteren. Lees het op je gemak door.  Het zijn een paar handelingen en je kunt er niks stuk mee maken.

Als je dit gaat doen is mijn advies om UPnP weer uit te zetten :-)

Ik heb trouwens de relevante poorten voor je opgezocht. Die kun je hier vinden

dus je prikt een ‘gaatje’ in je firewall en zegt tegen jamulus: “Jij mag komen en gaan door poortje 22124

That's it. Ik hoop dat het je gaat lukken! (en als je er toch tegenop ziet, misschien een vriend/collega/familielid die graag met computers bezig is, die even wil helpen? )