Skip to main content
Antwoord

Kan een eigen router achter Experiabox V12?

• September 29, 2025
  • 10 reacties
  • 118 keer bekeken

Het wifi netwerk in ons huis is erg instabiel en de wifi-versterkers vallen op de meest ongelukkige momenten steeds uit; knipperend groen of rood lampje. Na een poos (1 tot 2 uur) doen ze het dan wel weer. Er is al een KPN-monteur langs geweest maar het probleem blijft bestaan. 

Ik heb glasvezel van KPN, de V12-box, 3 wifi versterkers van KPN en 2 mediaboxen voor de TV’s.

Ik overweeg nu om een eigen mesh router (bijv. TP-link) achter het modem (Experia V12) te zetten. Kan dat? Moet je dan wifi op de V12 uitzetten? (ik las ergens dat dat niet gaat), werken de TV’s dan nog wel op de mediabox? Zijn er andere oplossingen? Ik ben geen expert maar een gemiddelde gebruiker met gemiddelde kennis op dit gebied.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Dat is zo maar volgens mij moet dit wel goed op te lossen zijn. ​@libo1949, we denken graag even mee! We hebben wel een paar handig artikelen over:

10 reacties

• September 29, 2025

Ja dat kan. WiFi op de KPN Box zet je uit. Of geeft het in ieder geval een naam dan het netwerk van je eigen WiFi versterkers. De tv ontvangers moeten wel op de KPN Box aangesloten blijven. 

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 29, 2025

@libo1949 Lijkt er eerder op dat er iets mis is met de software op je wifipunten waardoor de verbinding steeds wegvalt. Heb je al geprobeerd om de wifipunten dichter bij elkaar te zetten om te controleren of de verbinding wel stabiel blijft? Anders zou ik je dit stappenplan adviseren om je netwerk volledig op te schonen. 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

Hiermee wordt alles opgeschoond en kun je de koppeling herstellen. 

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2025

@Marlon92 : hoe zet ik het wifi permanent uit? Ik lees ergens dat het niet zo goed gaat met de wifi-knop op de router

@Flitsend : al die stappen zijn al een paar keer doorlopen. De eerste keer mbv een KPN-medewerker aan de telefoon en de tweede keer door een KPN-monteur die hier 1,5 uur in huis is geweest.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 29, 2025

@libo1949 Heel bijzonder dat het daar zo veel problemen geeft. Dan houdt dat op, maar als het aan je hardware ligt kan de oplossing niet zijn dat je nieuwe moet kopen lijkt mij. Zonde!

Nu ik toch aan het typen ben; Wifi kun je uitzetten door in te loggen in het modem op mijnmodem.kpn of door de wifiknop in te drukken voor 10 seconden. 

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2025

Wat Ik nog niet gemeld heb: de wifi-versterkers zijn bedraad aangesloten via switches van TP-link. Ik weet niet of dat een probleem kan veroorzaken

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 29, 2025

Wat Ik nog niet gemeld heb: de wifi-versterkers zijn bedraad aangesloten via switches van TP-link. Ik weet niet of dat een probleem kan veroorzaken

De switch moet IGMP snooping ondersteunen als je erachter (of achter SWs) een TV-ontvanger wil aansluiten.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@libo1949, welkom op onze community! Ik zie dat er uitstekend meegedacht wordt en er al een paar goede tips gegeven worden. Lukt het een beetje?

• Auteur
  • Helper
  • October 1, 2025

Beetje dubbel:

• De antwoorden op mijn vraag geven wel aan dat ik een eigen router achter de V12 kan plaatsen. Maar enerzijds zijn de kosten nogal hoog (rond €300 of zo) en anderzijds geeft het een hele hoop extra gedoe met aansluiten. En de onzekerheid of het probleem wordt opgelost
  • Maar ik wil wel een stabiel, betrouwbare wifi-verbinding en dat kan KPN mij op dit moment niet bieden. Iedere keer als wifi uitvalt raak ik weer in de stress
  • En ik heb geïnvesteerd in 3 wifi-versterkers die ik dan op Marktplaats kan zetten

En ik vind eigenlijk dat KPN moet zorgen dat ik een betrouwbare installatie krijg maar alle pogingen zijn vastgelopen. Dus Ik weet het nog niet

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 2, 2025

Hebben medewerkers van KPN een probleem aan de achterkant kunnen vinden? Zo niet moet je zelf opzoek naar de boosdoener. KPN is namelijk niet verantwoordelijk voor je wifi NA het modem. Laat eerst eens alleen je modem draaien, valt je wifi dan uit? Nee? Dan zit het probleem (waarschijnlijk niet) in je modem.

Sluit versterker nummer 1 aan op je modem. Dit zou ik even zonder switch o.i.d. doen. Laat het op deze manier even draaien. Als je wifi nu slecht wordt heb je boosdoener, zo niet, ga door naar wifipunt 2. 

Kun je op deze manier er achter komen waar de wifi mis gaat? Heb je nog andere apparaten bekabeld aangesloten op je modem die veel vragen of storingsgevoelig zijn? Denk aan omvormers, smarthubs, etc. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 15, 2025

Dat is zo maar volgens mij moet dit wel goed op te lossen zijn. ​@libo1949, we denken graag even mee! We hebben wel een paar handig artikelen over: