Skip to main content

Hallo,

Ik overweeg over te stappen van Ziggo naar KPN vanwege een stabieler en sneller internet netwerk. Nu heb ik de volgende vraag waar ik hier op het forum nog geen eenduidig antwoord op heb gevonden. Ik heb op dit moment het modem van Ziggo in bridge modus laten zetten zodat ik zelf een Deco M9 plus netwerk in mijn woning heb kunnen installeren.

 

Ik zie dat als ik naar KPN ga ik standaard de Experiabox krijg. Daar is bridge niet mogelijk dus dan zou je je Deco als Access point moeten omzetten maar dan mis je alle functionaliteiten. Ik kan wel de Fritzbox afnemen bij KPN, maar kan je die dan gewoon koppelen aan je Deco netwerk? (en daarnaast ook nog gebruikmaken van de tv diensten van KPN?). Of kan ik dan beter zelf een goedkope router kopen die ik gebruik ipv de Fritzbox (of is het instellen dan te lastig, ben geen expert).

 

En subvraag die misschien in een ander topic hoor maar moet je voor de tv ontvanger van KPN een netwerkkabel van je meterkast naar de ontvanger laten lopen of kan dat ook draadloos? Ik heb namelijk bij mijn tv geen aansluiting dus dan zou ik kabels door de muur moeten trekken?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Ook voor de FRITZ!Box geldt dat deze als primaire router gebruikt moet worden en niet in bridge-mode gezet kan worden.

Je kunt natuurlijk prima jouw TP-Link Deco M9 als DMZ Host op de Experia Box (of FRITZ!Box) definiëren en alles behalve IPTV via de Deco M9 laten lopen.

Zie: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

 

De TV ontvangers moeten met een netwerkkabel op de Experia Box aangesloten worden, dit kan niet via wifi. Als je echt geen netwerkkabels kan trekken, dan kan je een "draadloze" verbindingsset overwegen.


Hoe is nu bij Ziggo de tv aangesloten dan? Want ja, dat moet bij KPN met een kabel. Als alternatief kun je een draadloze verbindingsset van 80 euro aanschaffen. Werkt via het stopcontact.

En ik denk dat in uw situatie de fritzbox geen meerwaarde bied boven de Experiabox. Want ook de fritzbox of welke andere router dan ook kun je bij KPN in bridge mode zetten.


Hoe is nu bij Ziggo de tv aangesloten dan? Want ja, dat moet bij KPN met een kabel. Als alternatief kun je een draadloze verbindingsset van 80 euro aanschaffen. Werkt via het stopcontact.

En ik denk dat in uw situatie de fritzbox geen meerwaarde bied boven de Experiabox. Want ook de fritzbox of welke andere router dan ook kun je bij KPN in bridge mode zetten.

ik heb nu in mijn woonkamer alleen een coaxkabel van Ziggo, die zou ik dan eruit moeten halen en vervangen voor een utp idd

als de fritzbox geen meerwaarde heeft, kan ik dan gewoon de experia box gebruiken en daarachter de deco m9 plaatsen? of verlies je dan alle functionaliteiten van het deco mesh netwerk?

 


Ik heb de Deco M9 Plus niet als AP ingesteld maar als router functie. Ik ben er blij mee. Hangt achter mij Experia.


Ik heb de Deco M9 Plus niet als AP ingesteld maar als router functie. Ik ben er blij mee. Hangt achter mij Experia.

dat klinkt goed, dan dus gewoon een kwestie van wifi uitzetten op de experiabox en de deco zn werk laten doen. ik ga dat maar proberen!


En stel op de Experia Box de Deco M9 in als DMZ Host zoals beschreven in dat eerder door mij aangehaalde topic.


En stel op de Experia Box de Deco M9 in als DMZ Host zoals beschreven in dat eerder door mij aangehaalde topic.

ga ik doen, dank voor de hulp iedereen. ik ga de overstap van Ziggo naar KPN maar maken :-)


laatste vraag aan jullie experts: volgens mij moet dit dan de setup zijn, of zie ik iets over het hoofd? Of moet ik Deco 1 en de switch omdraaien zodat ik bv op de switch nog andere apparaten rechtsreeks met een netwerkkabel kan aansluiten?

 

 


Dat plaatje is helemaal correct.

De Experia Box V10a heeft maar drie LAN poorten maar zo te zien heb je daar genoeg aan.

Als je van plan bent ooit op de 1e of tweede verdieping een TV ontvanger te gaan plaatsen, gebruik dan als switch een Netgear GS105Ev2 (5 poorten) of Netgear GS108Ev3 (8 poorten).

Je kunt dan de Experia Box ook op dezelfde switch aansluiten op een apart virtueel lan (vlan) en zo het netwerk van de Experia Box via dezelfde netwerkkabels distribueren.

Je moet dan boven ook een Netgear GS105Ev2 plaatsen om de vlans weer uit elkaar te trekken.

 


Hallo,

na het trekken van de laatste kabels was het vandaag zover en kwam de monteur het aansluiten. Maar ik merk dat de snelheid nog niet is wat ik verwacht had bij het 1gb abonnement. Het gekke is dat ik 5 min na installatie via de app van mijn Deco een speedtest deed die een positief resultaat liet zien:


In de uren daarna (zonder aanpassingen aan de instellingen) krijg ik zo’n snelheid echter niet meer voor elkaar en kom ik steeds uit rond de:


deze Speedtest is dus vanuit de Deco app en hij meet vanaf mijn hoofd deco die met bekabeling op de Experiabox zit. Iemand een goed idee waar dit aan kan liggen. Ik dacht altijd dat glasvezel steady was qua snelheid (in tegenstelling tot de kabel. 


Hallo,

na het trekken van de laatste kabels was het vandaag zover en kwam de monteur het aansluiten. Maar ik merk dat de snelheid nog niet is wat ik verwacht had bij het 1gb abonnement. Het gekke is dat ik 5 min na installatie via de app van mijn Deco een speedtest deed die een positief resultaat liet zien:


In de uren daarna (zonder aanpassingen aan de instellingen) krijg ik zo’n snelheid echter niet meer voor elkaar en kom ik steeds uit rond de:


deze Speedtest is dus vanuit de Deco app en hij meet vanaf mijn hoofd deco die met bekabeling op de Experiabox zit. Iemand een goed idee waar dit aan kan liggen. Ik dacht altijd dat glasvezel steady was qua snelheid (in tegenstelling tot de kabel. 

Net een test gedaan (bedraad) vanaf de Experiabox naar een laptop. Dat laat gewoon netjes 950mb down zien. Lijkt er dus op dat mijn deco opeens de snelheid knijpt? Terwijl tot gisteren met dezelfde settings en ziggo de deco gewoon 500mb doorgaf. Dat is nu consequent 320mb down


En als je deze speedtest nu eens bedraad vanachter de Deco doet?

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm


En als je deze speedtest nu eens bedraad vanachter de Deco doet?

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Bij bandbreedtes van 500Mbps of hoger doe je er verstandig aan niet meer te meten via de speedtest website. Dit geeft te veel overhead waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.

Bij 500Mbps en 1Gbps moet je de Speedtest app op Windows 10 gebruiken voor een betrouwbare meting. Meet daarbij ook met verschillende servers. Gebruik naast de server van KPN bijvoorbeeld ook de server van RoutIT B.V. in Ede.


En als je deze speedtest nu eens bedraad vanachter de Deco doet?

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Bij bandbreedtes van 500Mbps of hoger doe je er verstandig aan niet meer te meten via de speedtest website. Dit geeft te veel overhead waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.

Bij 500Mbps en 1Gbps moet je de Speedtest app op Windows 10 gebruiken voor een betrouwbare meting. Meet daarbij ook met verschillende servers. Gebruik naast de server van KPN bijvoorbeeld ook de server van RoutIT B.V. in Ede.

Vanmorgen bekabelde speedtest gedaan vanaf hoofd deco naar laptop met de Speedtest app. Het is duidelijk dat daar iets niet goed gaat. Vooral omdat daarna een draadloze speedtest een snelheid laat zien die iig 2x zo hoog is (natuurlijk nog veel te laag). Ook met een andere kabel getest om uit te sluiten dat de kabel van de Experiabox naar de deco stuk was. 


Is die laptop een recente laptop? Heeft die een gigabit poort? Merk en type? Wat meet je rechtstreeks op de Experiabox? 


Dit zijn typisch snelheden die gemeten worden in het geval dat er ergens op het traject een 100Mbps verbinding is. Dat kan veroorzaakt worden door een breuk in één van de data aders van een netwerkkabel of bijvoorbeeld door een oudere switch die max. 100Mbps ondersteunt.


Is die laptop een recente laptop? Heeft die een gigabit poort? Merk en type? Wat meet je rechtstreeks op de Experiabox? 

Nieuwe MacBook Pro. Experiabox geeft 900mb down


Is die laptop een recente laptop? Heeft die een gigabit poort? Merk en type? Wat meet je rechtstreeks op de Experiabox? 

Nieuwe MacBook Pro. Experiabox geeft 900mb down

Maar heb vandaag besloten de Deco’s te switchen voor een Fritzbox zodat ook de Experiabox eruit kan en dan te werken met versterkers van Fritz. Dat lost hopelijk het probleem op


Alle problemen zijn opgelost wat wifi betreft. echter heb ik nu een probleem met mijn tv verbinding. Dit is de setup:

Het signaal valt steeds weg / beeld blijft stilstaan, ook na een herstart. Ik zag op het forum bij een ander topic al dat de switch een probleem kan zijn: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/na-vervangen-experiabox-door-fritzbox-7590-hapert-interactive-tv-487163 

 

Maar bij mij is de fritzbox rechtstreeks verbonden met de tv ontvanger, daar heeft de switch geen invloed op toch? Iemand een idee waar het aan kan liggen?


In jouw opstelling zou je geen problemen mogen hebben met de TV ontvanger tenzij IGMP snooping uit staat of niet goed zou werken op de FRITZ!Box en de switch geen IGMP snooping ondersteunt.


Probeer eens tv te kijken met losgekoppelde switch. Als dat wel goed lukt, dan weet je waar je het zoeken moet.


Reageer