Skip to main content
Beantwoord

Kan ik CAT7 s/FTP gebruiken in mijn nieuwe woning?

• 27 januari 2025
  • 11 reacties
  • 181 keer bekeken

Beste allen,

Ik ben nieuw bij KPN en zit midden in een verbouwing.

Mijn deadline voor het dichtsmeren is al over 2 weken.

Ik heb de mediabox V12b van KPN.

En in de toekomst wil ik de 14 Box en de 4GB internet versie van KPN glasvezel ontvangen.

Nu lees ik een aantal horrorverhalen hier en daar over non-compatible en problemen met het internet als men een CAT7 gebruikt met de V12 box van KPN (wel al oudere posts).

Nu vraag ik mij af of dat dan door het verkeerd aansluiten van de connectoren komt of iets anders?

Want technisch moet het toch gewoon werken met een CAT7 kabel????

Kan iemand mij dus vertellen of ik hier goed aan doe voordat straks heel het huis dicht gesmeerd is met stuc? 

Mijn internetkabels die ik nu in de muur heb zijn:

Danicom CAT7 S/FTP kabel stug LSZH rol van 50 meter 23 AWG

Danicom CAT7 S/FTP kabel stug LSZH rol van 50 meter - oranje (DC-SFTP7-50S-ECA) | Elektramat

Ik snap dat dit compleet overkill is, maar goed, let the past be the past…

Het langste deel is tevens 22 meter. Dus niet in 1 keer 50 meter van A naar B.

Mijn connectors zijn:

RJ45 connector CAT7 shielded - alleen voor stugge kern - per stuk (DC-RJ45-SFTP7S-PRO) | Elektramat

Ik denk dat dit de juiste zijn voor de kabel die ik heb aangeschaft.

Mijn wanddozen (voor sommige punten) zijn:

Universele data wandcontactdoos UAE inbouw basiselement UTP 1-voudig Cat6A (39070) | Elektramat

Ik vernam namelijk dat deze ook voor een CAT7 bruikbaar zijn.

So far so good neem ik aan.. :P

Zo niet hoor ik het erg graag!

Ik heb nu glasvezel van KPN waar de rode aansluiting naar de WLAN (geleverd door KPN zelf) een CAT6  24 AWG UTP is.

EXTRA VRAAG 1: Kan ik deze CAT6 UTP vervangen voor de volgende kabel?

Cat7 S/FTP netwerkkabel patchkabel 0.5 meter - zwart (DC-70-005) | Elektramat

En dan bijvoorbeeld 1 van 1 meter (0,5meter is voorbeeld).

Dan bedoel ik hier dus de kabel van het kastje van de glasvezel direct naar de WLAN aansluiting op de V12b Box van KPN.

EXTRA VRAAG 2: Maakt het uit als ik hem laat zitten en dan vanaf me KPN Box verder ga met de CAT7?

Bij voorbaat hartelijk dank aan de mensen die mij uit de brand willen helpen :)

Beste antwoord door Ik_Combineer

Cat7 moet eigenlijk geen probleem zijn. Wat ik wel een "issue" vindt is de Samenstelling geleider Klasse 2. De Cat6A welke KPN zelf gebruikt is type 1, solid copper. Of dit problemen kan veroorzaken durf ik niet met zekerheid te zeggen. In theorie zou het gewoon goed moeten zijn.

Maar al ga je je muur stucen, die kabels lopen neem ik aan gewoon door buizen en die blijven toegankelijk. Dus ik zou lekker je huidige kabels laten zitten en mocht het toch problemen veroorzaken kan je ze altijd nog vervangen.

Ik kan niet delen welk merk/type wij gebruiken want dit is een datakabel welke speciaal voor ons wordt ontwikkeld en ook gemerkt is als zijnde KPN.

Bekijk origineel

11 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 januari 2025

P.S.

Worst case, vervangen om problemen te voorkomen..

Is dit dan een goede oplossing?

Danicom CAT6 U/UTP kabel stug LSZH rol van 50 meter - blauw (DC-UTP6-50S-ECA) | Elektramat

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4426 reacties
  • Antwoord
  • 27 januari 2025

Cat7 moet eigenlijk geen probleem zijn. Wat ik wel een "issue" vindt is de Samenstelling geleider Klasse 2. De Cat6A welke KPN zelf gebruikt is type 1, solid copper. Of dit problemen kan veroorzaken durf ik niet met zekerheid te zeggen. In theorie zou het gewoon goed moeten zijn.

Maar al ga je je muur stucen, die kabels lopen neem ik aan gewoon door buizen en die blijven toegankelijk. Dus ik zou lekker je huidige kabels laten zitten en mocht het toch problemen veroorzaken kan je ze altijd nog vervangen.

Ik kan niet delen welk merk/type wij gebruiken want dit is een datakabel welke speciaal voor ons wordt ontwikkeld en ook gemerkt is als zijnde KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 januari 2025

Beste Ik_Combineer,

Hartelijk dank voor de toelichting!

Ik verwacht dus ook niet per se problemen, maar ik vind het zo gek dat er veel klachten zijn m.b.t. een CAT7 en de V12 box.

Maar goed, is het dan nog een idee om de Cat6a type 1 te vervangen voor een Cat7 patchkabel klasse 2?

En ja klopt, alleen zitten er 3 stukken flexibele buis tussen mij en de muur straks.

Hoop ik dat het er dan nog makkelijk doorheen kan trekken als ik dan toch moet vervangen voor wat voor reden dan ook  hahah :P

• 3389 reacties
  • 27 januari 2025
AdeVerbouwer schreef:

Maar goed, is het dan nog een idee om de Cat6a type 1 te vervangen voor een Cat7 patchkabel klasse 2?

Waarom zou je? Heeft geen enkele toegevoegde waarde.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 januari 2025

Beste Marlon92,

Dank voor de toevoeging, in dat geval laat ik het lekker zitten :)

Probeerde alvast een optie B te bedenken voor het geval het straks toch niet lekker werkt :S

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 27 januari 2025
AdeVerbouwer schreef:

Probeerde alvast een optie B te bedenken voor het geval het straks toch niet lekker werkt :S

Misschien is ook een optie C: een glasvezelkabel ipv ethernet kabel, ze is goedkoper, vertrouwbarder en dunner. Een switch met 10G SFP+ en 2,5G RJ45 is niet duur. Voor de toekomst kan je ook switches kopen met 10G SFP+ en 10G RJ45, is wel duurder.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 januari 2025

Beste TDN,

Dat is op zich niet eens een heel gek idee!

Ben wel echt een leek als het op glasvezel aankomt.

Welke soort kabel en switch zou ik dan moeten aanschaffen? En weet u misschien welke website daarvoor het beste in aanmerking komt?

Excuus voor de dubbele wedervraag ;)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 27 januari 2025
AdeVerbouwer schreef:

Welke soort kabel en switch zou ik dan moeten aanschaffen? En weet u misschien welke website daarvoor het beste in aanmerking komt?

Welke kabel is afhankelijk van welke SFP+ module je gebruikt, LC-LC, SC-SC of LC-SC kabel. Je kan ook SFP+ to SFP+ kabel kopen (inclusief SFP+modules), maar deze is idR korter (3m),glasvezel kabel met LC/SC connectoren kan je kopen tot 100m lengte.

Je moet 2 switches kopen, 1 voor de meterkast en 1 voor de woonkamer en beide moeten tenminste 1 SFP+ port hebben om via glasvezelkabel datatransfer tussen meterkast en woonkamer te realiseren. De 2 switches moeten weer hoeveelheden van RJ45 porten hebben om apparaten via ethernet te aansluiten.

De switch in meterkast zou een LAN port met 5Gbs snelheid hebben om met de Box V14 te verbinden, of 2 SFP+ porten om via SFP+ to RJ45 module met de v14 te verbinden. Als je met 2,5Gbs tevreden ben (dus geen volle 4Gbs snelheid, is de switch https://www.hardwarewebwinkel.nl/netwerk/switches/switch/trendnet-6-port-25g-unmanaged-switch-with-10g-sfpplus-port.html niet duur.

Een switch met 2 SFP+ porten is b.v. deze

https://nl.nbb.com/nl/p/zyxel-xgs1210-12-smart-managed-switch-8x-1g-ethernet-2x-2-5g-ethernet-2x-10g-sfp/a1055014

routershop.nl is een goede website om alles te kopen. Maar ik koop meestal via Aliexpress, is veel goedkoper en ze hebben echt alles en binnen 1 week thuis.

wjb
Superuser
  • 74645 reacties
  • 27 januari 2025

Als je Cat6a hebt liggen waarom zou je dan Cat7 willen?

En met een Cat6 kabel van 50 meter haal je ook probleemloos 10Gbps. Klik

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4426 reacties
  • 28 januari 2025
AdeVerbouwer schreef:

Beste TDN,

Dat is op zich niet eens een heel gek idee!

Ben wel echt een leek als het op glasvezel aankomt.

Excuus voor de dubbele wedervraag ;)

Ga (nog) niet over op glasvezel voor je binnen bekabeling aub. 1 stofje op het eind van deze kabel en je mag direct een nieuwe kabel trekken omdat hij onbruikbaar is geworden. Dit is echt nog niet aantrekkelijk // te doen voor woonhuizen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 28 januari 2025
Ik_Combineer schreef:

1 stofje op het eind van deze kabel en je mag direct een nieuwe kabel trekken omdat hij onbruikbaar is geworden. 

Je hoef mensen niet onnodig bang te maken, ik en vele tweakers hadden allang glasvezel in gebruik nog voordat 1Gbs glasvezel gebruikelijk was. Een glasvezel kabel wordt met afschermdopjes verkocht en je zou hem pas verwijderen als je de kabel echt wil gebruiken. Bij omsteken zou men voorzichtig omgaan, en als iet vuil zou op de enden zou zitten, kan men simpel schoon maken met fibre optic cleaning kit. Ik hoef zulke kit niet te kopen maar gebruik gewoon een set voor schoonmaken van de lenzen van mijn DSLR camera. Wat goed voor glas van een lens van meerderen duizend euro, is veel te goed voor de glasvezelkabel, maar wel goedkoper dan een echte glasvezelkabel cleaning kit.

Reageer