Skip to main content

Kan ik de Fritz!Box 7590AX vervangen voor de 4690?

• November 22, 2025
  • 48 reacties
  • 613 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb een Fritzbox 7590AX en een 1GB contract bij KPN, (XS4All) kan ik die 4690 kopen om de 7590AX te vervangen. Ik zie dat er 4GB internet beschikbaar is op mijn adres maar kan die niet selecteren. Kan dat wel met de 4690? Ik heb een intern netwerk van 2.5GB en deels 10GB glas.

48 reacties

• November 22, 2025

Ik zie dat er 4GB internet beschikbaar is op mijn adres maar kan die niet selecteren. Kan dat wel met de 4690? 

Nee. Dit ligt niet aan welke router je gebruikt. Dat jij 4 gbit niet kan kiezen komt waarschijnlijk doordat je een oud abonnement hebt. Je moet de nieuwste abonnementsvorm hebben. Zelfs bij Hussel is 4 gbit niet beschikbaar dacht ik.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 22, 2025

Ja maar bij mij staat in de portal dat 4GB op mijn adres beschikbaar is. Mijn 7590AX kan dat sowieso niet aan, daarom kijk ik naar de Fritzbox 4690 die een wan poort heeft van 10GB.

• November 22, 2025

Het feit dat je 4 gbit niet kan selecteren heeft niets te maken met welke router je gebruikt.

Welk abonnement heb je? Welke naam van het abonnement staat er oo de factuur 2de pagina? Kun je daar misschien een schermafdruk van plaatsen? 

• November 22, 2025

Ik zelf gebruik de Experiabox v10. En ik kan gewoon voor 4 gbit kiezen.

KPN speel hier overigens wel weer een smerig spelletje. Want je kan zien wat je meer gaat betalen. € 24,17 in dit geval. Maar niet wat je totaal gaat betalen. Dat moet je dan zelf uitrekenen. 

Dat is € 45,56 bij mij op dit moment. Dus ik zou € 69,73 gaan betalen voor 4 gbit. Fors bedrag natuurlijk. En daarom ook logisch dat KPN dat daar niet niet neerzet. Want da schrikt harder af dan € 24,17 🤔

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 22, 2025

Ik betaal nu al  € 73,86 voor 1GB, zie schermafdruk laatste factuur, en met die korting waarvan ik niet weet waar die vandaan komt dus € 64.96. Daarom dacht ik dan kan ik dus net zo goed die 4GB nemen. Misschien zit er prijsverschil tussen XS4ALL en KPN.  

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Harry_Berg, welkom op de community. Het modem wat je hebt heeft inderdaad geen invloed op welke snelheden je kunt kiezen. Dat wordt bepaald door het abonnement, bij sommige oudere abonnementen zijn de huidige snelheden niet beschikbaar. Je zou in MijnKPN kunnen kijken of je het abonnement kunt aanpassen naar een nieuw KPN abonnement, en welke snelheden daarbij mogelijk zijn. Je hoeft het dan niet door te voeren, alleen om te kijken of het mogelijk is. 

Als je dan kunt kiezen voor 4GB moet je wel een modem hebben wat dat ook ondersteund, anders kan je de volledige snelheid niet gebruiken. Maar het aan kunnen vragen staat daar los van.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Ik begrijp er niets van, ik heb een XS4all abonnement en betaal daar zowat 100 euro voor. In de KPN portal staat dat 4GB op mijn adres de hoogste snelheid is. En er staat een aanpassing per 2027. Maar zolang ga ik natuurlijk niet wachten, anderen kunnen ook gewoon die 4GB leveren. Ik betaal nu meer voor de 1GB dan de 4GB kost. Ik ontvang deze week een Fritzbox 4690 die tot 10Gb aan kan, dus daar zal het in elk geval niet aan liggen

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 25, 2025

Beste ​@Harry_Berg als je contractvrij bent kun je overstappen, dus niet verlengen, naar de nieuwste abonnementsvorm en ben je waarschijnlijk goedkoper uit.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Dag ​@Harry_Berg , je betaalt voor het “zogenaamde XS4ALL abonnement” de hoofdprijs.

XS4ALL Internet BV bestaat al sinds 1 maart 2020 niet meer en is sindsdien nog slechts een handelsnaam van KPN. Je kan via de fameuze link van ​@Noordzee je abonnement (mits contractvrij) omzetten naar KPN: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet  , veel goedkoper, het enige wat je kwijtraakt is de XS4ALL Fritz!Box (zelf aanschaffen), de 1 GB/maand Data Only Simkaart en eventueel jouw homepage.

Ik heb bovenstaand afgelopen april gedaan, bevalt uitstekend en scheelt mij zo’n € 23,50 per maand.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

As ik op de link klik gebeurt er niets en kom ik in de bekende KPN portal waar ik geen keuzes heb. Ik heb geen homepage of data only simkaart en heb intussen al een aantal Fritzboxen zelf vervangen sinds 2013. Dus KPN heeft me vastgepind tot 2027 op dit veel te dure abonnement, vindt het niet kunnen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Heb gebeld en ik kan dus niet verhogen omdat ik XS4All heb en moet wachten tot april 2027, en dat terwijl ik in het verleden ook steeds de snelheid kon verhogen. Meer betalen voor minder dus, wat een aanfluiting.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Als jouw contract nog tot 2027 loopt dan heb je inderdaad niets aan die link.

Je zal echter zelf voor de verlenging van het XS4ALL abonnement gekozen hebben, zoiets gebeurt niet automatisch.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Ik herinner me dat ze een korting gaven, maar als ik had geweten dat ik niet meer kon verhogen tijdens de contractduur tot 2027 had ik dat nooit gedaan natuurlijk. Uiteindelijk laten ze me meer betalen en vertellen ze me in de portal wel dat de maximale snelheid op mijn adres 4GB is.

Ben er nog niet klaar mee, buiten het feit dat ik de hoofdprijs betaal, kon ik wel altijd de snelheid verhogen net zoals normale  KPN abonnees. Er wordt met 2 maten gemeten bij KPN.

• November 25, 2025

Ook normale KPN abonnees met een oud abonnement kunnen niet verhogen naar 4 gbit. Dat kan alleen bij de nieuwste abonnementsvorm. Bij Hussel, de op 1 na nieuwste abonnementsvorm, daarbij kan het ook niet volgens mij.

Zie bijvoorbeeld dit topic:

Hierin dacht ik eerst nog dat het wel mogelijk was. Maar het blijkt echt alleen bij de nieuwste abonnementsvorm te kunnen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Het is een commerciële zaak en in elk geval geen technisch probleem want de 4Gbps is gewoon verkrijgbaar. Gebruikers worden hierdoor ongelijk behandeld.

Volgens de wetgever moet je dan wel vermelden dat je niet meer kunt upgraden.

Artikel 6:230m BW (informatieplicht bij overeenkomsten op afstand);

Artikel 6:248 BW (redelijkheid en billijkheid);

Telecommunicatiewet en ACM-richtlijnen inzake transparantie en gelijke behandeling;

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Ben er nog niet klaar mee, buiten het feit dat ik de hoofdprijs betaal, kon ik wel altijd de snelheid verhogen net zoals normale  KPN abonnees. Er wordt met 2 maten gemeten bij KPN.

Ben het deels met je eens ​@Harry_Berg . Niet dat ik 4 GB wens, maar ik kan met mijn XS4ALL abonnement (dus ook van KPN!) niet kiezen voor 4 GB terwijl ‘Mijn KPN’ aangeeft dat mijn lijn het wel kan maar mijn abonnement niet. Het XS abonnement is idd. duur en absoluut niet flexibel. Waarom duur? omdat het incl. 1) de Fritz!box,  2) Service Plus, 3) 1 GB. simkaart en 4) Spotify Premium is. En waarom niet flexibel? Ik heb geprobeerd deze 4 onderdelen in te leveren voor een lager maandbedrag (heb een eigen FB, van Service Plus en Spotify maak ik geen gebruik, en de 1 GB sim heb ik niet nodig). Helaas bleek dat niet mogelijk. Bij einde contract volledig over naar KPN, dat was de enige oplossing. Ergo, KPN wil van de XS abonnementen af, in de tussentijd wil men weinig voor de voormalige XS4ALL klanten doen. Nog een toevoeging: ik wil om verschillende redenen niet van de Arris Vip5202 tv-ontvanger af. Bij overstap naar een KPN abonnement raak ik ook deze kwijt! Heel jammer dat KPN in genoemde zaken weinig flexibel is. 

• November 25, 2025

Gebruikers worden hierdoor ongelijk behandeld.

Je heb een contract afgesloten. Dat contract bied bepaalde mogelijkheden. Daar moet je je in verdiepen op het moment dat je dat contract afsluit. Daarna zit je er aan vast zolang dat contract dat contract loopt. Als je dan iets wilt wat jouw contract niet bied, dan kan dat gewoon niet. Zo werkt dat bij contracten. 

Verschillende klanten hebben verschillende contracten. Dus daarmee ook verschillende mogelijkheden, opties en verschillende prijzen. Daar is wettelijk/juridisch helemaal niets mis mee. Er is geen enkele wet die het verbied dat bedrijven verschillende contracten aanbied aan zijn klanten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Er is me niet duidelijk gemaakt dat ik dan geen hogere snelheid meer kan kiezen, dat kon ik altijd wel binnen mijn contract. Daar zit mijn punt. De verlenging werd aanlokkelijk gemaakt door een korting en als consument ga je er vanuit dat je dezelfde mogelijkheden hebt zoals het verhogen van de snelheid als dat mogelijk is. Het is geen gratis dienst hé.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

@Berrie_Kaas jij hebt het over Spotify Premium, die kost 12.99 extra bij mij en zit er dus niet bij.  De 1GB sim heb ik ook niet en de Fritzbox heb ik sinds 2013 al twee keer op eigen kosten vervangen. Het is wel apart dat er dus ongelijkheid is. Ik betaal wel 93 Euro per maand. Ik heb dus geen gratis diensten erbij.

• November 25, 2025

Er is me niet duidelijk gemaakt dat ik dan geen hogere snelheid meer kan kiezen, dat kon ik altijd wel binnen mijn contract. 

Je hebt met je XS4ALL abonnement nooit voor 4 gbit kunnen kiezen.

• November 25, 2025

... en de Fritzbox heb ik sinds 2013 al twee keer op eigen kosten vervangen. 

Dat is dan je eigen keuze geweest. Dat had niet noodzakelijk geweest. Je had als het goed is gewoon een Fritzbox van XS4ALL. Je krijgt geen korting ofzo als je een eigen Fritzbox gebruikt.

• November 25, 2025

​​​​​​Ik betaal wel 93 Euro per maand. 

Dat wist je bij het verlengen. Je hebt er zelf voor gekozen. Als je dat te duur vind, dan had je niet moeten verlengen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

@Marlon92 ben je in dienst van KPN, want je schiet wel erg in de verdediging. Het is volgens jou ook allemaal mijn eigen schuld dat ik:

1. ) teveel betaal voor minder diensten

2.) geen extra diensten ontvang, waarvan ik nu begrijp dat die er wel zijn.

3.) dat het logisch is dat ik de snelheid niet kan verhogen, ook al was dat altijd wel zo.

4.) dat ik alles van te voren had moeten weten.

Luister goed! ik heb geen behoefte aan dat morele vingertje van je, en dus niet meer reageren, want dat heeft geen meerwaarde voor me anders dan extra ergernis.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

... en de Fritzbox heb ik sinds 2013 al twee keer op eigen kosten vervangen. 

Dat is dan je eigen keuze geweest. Dat had niet noodzakelijk geweest. Je had als het goed is gewoon een Fritzbox van XS4ALL. Je krijgt geen korting ofzo als je een eigen Fritzbox gebruikt.

Een Fritzbox uit 2013 is natuurlijk niet meer te gebruiken qua performance en wifi, natuurlijk is dat mijn eigen keuze, en ik heb het helemaal niet over korting daarop. Laat je opmerkingen inderdaad maar achterwege. Schiet niet op zo.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

@Berrie_Kaas jij hebt het over Spotify Premium, die kost 12.99 extra bij mij en zit er dus niet bij.  De 1GB sim heb ik ook niet en de Fritzbox heb ik sinds 2013 al twee keer op eigen kosten vervangen. Het is wel apart dat er dus ongelijkheid is. Ik betaal wel 93 Euro per maand. Ik heb dus geen gratis diensten erbij.

@Harry_Berg , hierbij een knip uit mijn laatste factuur (5 nov. 2025):

De “gratis’ producten zijn natuurlijk niet gratis maar worden betaald via het XS4ALL abonnement. In het totaalbedrag zit €4,65 gesprekskosten vaste telefoon. Blijft over voor het abonnement €93,84, voor 1 tv-ontvanger,  vaste telefoon, een 100/100 Mb verbinding, ESET thuis en Videoland met reclame voor 1 tv.

De gratis data-only Sim met 1 GB data wordt apart geadministreerd, dit is een 097xxxxx nummer. Deze Sim kon je nemen bij het opgaan van XS in KPN in 2022, maar dat kon alleen als je al een gratis SIM (eerst 0,5- later 1 Gb data) van XS4ALL had. 

Ik wilde dus graag de Fritz!box, Service Plus en Spotify inleveren tegen een lager maandbedrag, dit bleek niet mogelijk, alleen door na afloop van het contract over te stappen naar KPN TV+.  Ben benieuwd wat de mogelijkheden nog meer zijn op het moment dat mijn huidige contract in maart 2026 afloopt. Misschien kan ik dan op reguliere basis afstand doen van de genoemde onderdelen.