Skip to main content

Kan ik de Fritz!Box 7590AX vervangen voor de 4690?

• November 22, 2025
  • 48 reacties
  • 613 keer bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Okay duidelijk, ik betaal deze maand € 93,21 zonder extra diensten. De Fritzbox die ze hier bedoelen komt oorspronkelijk uit 2013 en hebben ze nooit vervangen, dat heb ik zelf maar gedaan. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 25, 2025

Okay duidelijk, ik betaal deze maand € 93,21 zonder extra diensten. De Fritzbox die ze hier bedoelen komt oorspronkelijk uit 2013 en hebben ze nooit vervangen, dat heb ik zelf maar gedaan. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

“De Fritzbox die ze hier bedoelen komt oorspronkelijk uit 2013 en hebben ze nooit vervangen, dat heb ik zelf maar gedaan”.

In 2013 hadden we van XS4ALL (ik denk) de FB7360 of mogelijk nog ouder. Deze zijn nu niet meer veilig als modem te gebruiken, de ondersteuning door AVM is in 2019 gestopt, maar je betaald er bij nu KPN nog steeds voor, het zit immers in je abonnement. Je kunt KPN zeker om de vervanger anno 2025 vragen! XS4ALL was in het verleden idd. niet vlot en/of spontaan met het actualiseren van modems, je moest er zelf om vragen of kreeg de nieuwste Fritz!Box als je je abonnement voor twee jaar verlengde. Wat dat betreft hebben we van KPN in voorbije jaren ook niets mogen vernemen. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

​​​​​​Ik betaal wel 93 Euro per maand. 

Dat wist je bij het verlengen. Je hebt er zelf voor gekozen. Als je dat te duur vind, dan had je niet moeten verlengen. 

Dat ‘eigen schuld, dikke bult’ hou ik ook niet van ​@Marlon92 . KPN heeft zich tussen 2019 tot 2022 in allerlei bochten moeten wringen om nog iets te redden van het technisch superieure XS4ALL. Hiertoe is binnen KPN uiteindelijk een ‘XS4ALL abonnement’ samengesteld, die naar nu pas blijkt, zodanig star in elkaar steekt dat het veel minder flexibel is dan de ‘eigen’ KPN abonnementen. En dat is nu wat veel voormalige XS4ALL’ers, waar onder ook ik, tegen valt. 

• November 25, 2025

Hiertoe is binnen KPN uiteindelijk een ‘XS4ALL abonnement’ samengesteld, die naar nu pas blijkt, zodanig star in elkaar steekt dat het veel minder flexibel is dan de ‘eigen’ KPN abonnementen. 

Dat is gewoon niet waar. Bij de eigen abonnementen van KPN die wat ouder zijn is 4 gbit ook niet mogenlijk. Dat heb ik eerder al gemeld, in dit topic. Maar daar word niet op gereageerd. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

In 2013 hadden we van XS4ALL (ik denk) de FB7360 of mogelijk nog ouder. 

Dat klopt wat je zegt ​@Berrie_Kaas, begin april 2019 had ik wat problemen met de stabiliteit van de DSL lijn, oh dan gaan we een nieuw modem zenden, dat werd de 7590. De 7360 teruggestuurd. Tot op de dag van vandaag doet ie dienst zoals het moet. Ook via glas (WAN) een toppertje!

Jasper van KPN
Moderator

Ik ben het er mee eens dat de manier waarop Marlon het zegt niet heel handig is, die berichten komen nogal bot over. De inhoudelijke strekking van zijn berichten klopt echter wel.

De XS4ALL, maar ook Telfort, abonnementen die toentertijd zijn overgenomen hebben de voorwaarden behouden waarmee ze zijn afgesloten. Dat betekent dat de de mogelijkheden bij abonnementen, zoals bijvoorbeeld extra snelheden, gelijk zijn aan hoe het voorheen was. Als je bij XS4ALL geen 4GB kon aanvragen, kan je dat nu ook niet. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor oudere KPN (en dus Telfort) abonnementen, ook daarbij zijn de nieuwe hogere snelheden niet mogelijk als ze niet beschikbaar waren toen dat abonnement werd afgenomen.

Het maakt daarvoor niets uit of het een KPN, Telfort of XS4ALL abonnement is, het gaat erom wat bij die generatie van een abonnement wel of niet beschikbaar was. 

Binnen een contractperiode kan dat niet gewijzigd worden, als je net hebt verlengd is zo'n periode net opnieuw begonnen. Je had het al over april 2027, dan is er rond april dit jaar verlengd met een nieuwe periode van 2 jaar vermoedelijk. Dan kan dat inderdaad pas vanaf dat moment, daar hebben wij op de community geen invloed op.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Hiertoe is binnen KPN uiteindelijk een ‘XS4ALL abonnement’ samengesteld, die naar nu pas blijkt, zodanig star in elkaar steekt dat het veel minder flexibel is dan de ‘eigen’ KPN abonnementen. 

Dat is gewoon niet waar. Bij de eigen abonnementen van KPN die wat ouder zijn is 4 gbit ook niet mogenlijk. Dat heb ik eerder al gemeld, in dit topic. Maar daar word niet op gereageerd. 

Update. Zie dat ​@Jasper van KPN net voor plaatsing van mijn bijdrage ook gereageerd heeft,  waarvoor dank! Neemt echter niet weg dat het prijsverschil tussen het XS4ALL abonnement en de KPN abonnementen veel is.

-------------------------

Dan moet u ook maar even terug lezen ​@Marlon92 . Ik heb, anders dan ​@Harry_Berg, niet aan gegeven 4 GB te willen, heb aan 100/100 /MB in principe genoeg. Ik bevestig alleen dat je met een XS4ALL abonnement de hoofdprijs betaald. Zie onder de 3 print screens.

Wat ik met star bedoel is dat ik Spotify niet uit kan zetten tegen een lager maandbedrag, binnen de KPN abonnementen kan dat wel. Ik kan Service Plus ‘uit’ zetten maar dat resulteert niet in een lager maandbedrag, terwijl deze service wel voor een x bedrag onderdeel is van het abonnement. De Fritz!box is onderdeel van ‘Mijn extra opties’. De box teruggeven en een eigen router gebruiken resulteert niet in een lager maandbedrag terwijl KPN hier normaal €7,49 aan huur voor in rekening brengt. 

Het XS4ALL abonnement kost nu € 62,18, voor 100/100 Mb. De stap naar 200/200 Mb is + €11,68.

Deze onderdelen maken deel uit van het XS abonnement, ‘teruggeven’ resulteert niet in een lager maandbedrag. Een KPN abonnement is daar flexibel in, daar kan het wel.

Het huidige KPN 100/100 Mb abonnement waarbij de stap naar 200/200 Mb €1,00 kost. 
Reken zelf het verschil maar uit!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 26, 2025

@Jasper van KPN
Je opmerking klopt niet: bij XS4All kon je destijds geen 4 Gbps aanvragen, omdat die snelheid toen gewoon niet bestond ook 1Gpbs bestond niet toen ik in 2013 mijn glas contract afsloot.

Ik ben zelf geleidelijk overgestapt van 100 Mbit naar 200 Mbit en uiteindelijk naar 1 Gbps. Dat kon eenvoudig via de KPN-portal door de gewenste optie te kiezen.

Nu blijkt dat ik die mogelijkheid opeens niet meer heb. Er is dan ook geen technische beperking, alleen een administratieve beperking. KPN wil iets niet.

Het is vreemd dat deze upgrade keuze nu stopt, terwijl KPN in de portal hogere snelheden adverteert. Kun je uitleggen waarom deze optie niet beschikbaar is voor voormalige XS4All-abonnementen?

Daarnaast is mij niet duidelijk waarom ik tot april 2027 moet wachten.

Bij het verlengen werd een korting aangeboden, maar niet vermeld dat dit mijn mogelijkheid om een hogere snelheid te kiezen zou beperken.

Kun je toelichten wat het beleid hierachter is en of er een oplossing mogelijk is?

De ACM streeft naar gelijke behandeling van klanten:

Telecommunicatiewet & ACM-regels: Providers moeten transparant zijn over wijzigingen en mogen klanten niet benadelen door nieuwe tarieven en snelheden alleen aan nieuwe klanten aan te bieden zonder redelijke mogelijkheid tot overstap.

En dan wil ik het nog niet eens hebben over het feit dat ik meer betaal  voor hetzelfde product dan anderen. Mijn 1GB verbinding is dus duurder of net zo duur als de 4GB verbinding van een andere klant. 

KPN zou zijn klanten dezelfde prijzen moeten bieden en dezelfde mogelijkheden. Dan pas is er sprake van transparantie.

Als ik de redenatie van je betoog doortrek dan ben je dus slecht af als je een oud contract hebt met de grootste provider van Nederland. Dan had ik de maximale snelheid van 100Mbit die ik in 2013 had dus nog steeds moeten hebben, en geen keuze mogelijkheden om te upgraden naar de 1GB die ik uiteindelijk nu heb. 

Dat is natuurlijk onzin, de snelheid groeit nog meer en gaat naar 6GB ik vindt dat ik als klant gewoon de mogelijkheid moeten hebben om er voor te kiezen welke snelheid ik wil gebruiken, net zoals bij elke andere provider en ik betaal er gewoon voor. Delta Fiber en vele anderen bieden de klant gewoon die mogelijkheid wel.

Ik heb een officiële juridisch onderbouwde klacht ingediend bij KPN en zal, als er een negatieve uitslag komt ook de weg naar de AFM nemen over het gebrek aan transparantie, gelijkwaardigheid  en redelijkheid.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Als ik op mijn adres als nieuwe klant een KPN glasvezelverbinding aanvraag kan ik zonder problemen voor een 4 Gb verbinding kiezen. Technisch is er blijkbaar geen belemmering, dus is het puur administratief dat dit bij een bestaand (XS4ALL) abonnement niet kan. 

Overigens gaan we met z’n allen nu wel een beetje ‘Off-Topic’. 😮

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 26, 2025

Nou nee, het is niet “Off-Topic” het gaat in wezen om gelijke behandeling. Dezelfde mogelijkheden en transparantie voor elke klant. Of het nu gaat om de beprijzing of de mogelijkheid voor een upgrade het gaat om hetzelfde, er is nu onderscheid in behandeling. De ACM is er duidelijk in, bestaande klanten ook het hetzelfde voordeel bieden als de nieuwe klanten. Waarbij een aanbieding altijd moet kunnen maar geen wezenlijk ander aanbod.

• November 26, 2025

Wat ik met star bedoel is dat ik Spotify niet uit kan zetten tegen een lager maandbedrag, binnen de KPN abonnementen kan dat wel.

Klanten die een Alles-in-1 Standaard of Premium abonnement van KPN hebben, die hebben ook "gratis" Spotify in hun abonnement. En dat kunnen ze ook niet uit zetten. Dat is dus precies hetzelfde als bij een XS4ALL abonnement. 

En die kunnen ook niet kiezen voor 4 gbit. En volgens mij betalen die nu ook zowat 90 euro.

Edit: in dit topic staat een schermafdruk van de factuur van een Alles-in-1 Standaard abonnement van december 2022:

Toen was het 79 euro. Daar zijn inmiddels al 3 inflatiecorrecties overheen gegaan. 

Voor een verhoging naar 200 mbit moet nog even 9 euro extra afgetikt worden. Terwijl er bij nieuwe abonnementen maar 1 euro tussen 100 en 200 mbit zit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • November 26, 2025

Als ik op mijn adres als nieuwe klant een KPN glasvezelverbinding aanvraag kan ik zonder problemen voor een 4 Gb verbinding kiezen. Technisch is er blijkbaar geen belemmering, dus is het puur administratief dat dit bij een bestaand (XS4ALL) abonnement niet kan. 

Overigens gaan we met z’n allen nu wel een beetje ‘Off-Topic’. 😮

Dit is dus het hele probleem, het is ongelijke behandeling. In de portal laat men de hoogste snelheid zien maar je kunt hem niet bestellen. Kan geen enkele reden verzinnen waarom, want het kon gewoon altijd, ook bij XS4All. Er stond niets gefixeerd over mijn snelheid in het contract.

Jasper van KPN
Moderator

Ik vind het ook niet offtopic, de originele vraag was waarom 4G niet aangevraagd kon worden, al had het een andere oorzaak dan Harry op dat moment had verwacht.

De klacht die je hebt ingediend kan daarbij ook helpen. Dat is een afdeling die meer mogelijkheden heeft dan dat wij hebben met dit soort dingen, dus laten we de uitkomst daarvan afwachten.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 9, 2025

Ik zie dat er 4GB internet beschikbaar is op mijn adres maar kan die niet selecteren. Kan dat wel met de 4690? 

Nee. Dit ligt niet aan welke router je gebruikt. Dat jij 4 gbit niet kan kiezen komt waarschijnlijk doordat je een oud abonnement hebt. Je moet de nieuwste abonnementsvorm hebben. Zelfs bij Hussel is 4 gbit niet beschikbaar dacht ik.

Klopt, als je Hussel internet hebt kun je 4Fb wel zien maar niet je snelheid verhogen. Bellen met KPN en met wat druk zetten zij je contract over. Je krijgt dan een nieuw glasvezel modem van Nokia (10 Gbits) en de eigen router van KPN (14) met monteur om het modem aan te sluiten. Blijkt ook nog goedkioper.

• December 9, 2025

Klopt, als je Hussel internet hebt kun je 4Fb wel zien maar niet je snelheid verhogen. Bellen met KPN en met wat druk zetten zij je contract over. 

Als je contractvrij bent. Anders niet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 9, 2025

Klopt, als je Hussel internet hebt kun je 4Fb wel zien maar niet je snelheid verhogen. Bellen met KPN en met wat druk zetten zij je contract over. Je krijgt dan een nieuw glasvezel modem van Nokia (10 Gbits) en de eigen router van KPN (14) met monteur om het modem aan te sluiten. Blijkt ook nog goedkioper.

Er hoort niet standaard een monteur bij en ook hoeft er geen Nokia ONT te worden geplaatst. Deze kan ook prima van Genexis zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Klopt, als je Hussel internet hebt kun je 4Fb wel zien maar niet je snelheid verhogen. Bellen met KPN en met wat druk zetten zij je contract over. 

Als je contractvrij bent. Anders niet.

Nee, want mijn contract liep tot maart 2026. Ik heb niet gevraagd om monteur, maar die maakt een afspraak, vandaar. In mijn pakket van kpn zit het Nokia glasvezelkastje. Geen keuze.

helaas is het niet mogelijk om de instellingen van de fritzbox 7590 over te zetten naar de 4690, ook niet na installatie van firmware 8.10

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

helaas is het niet mogelijk om de instellingen van de fritzbox 7590 over te zetten naar de 4690, ook niet na installatie van firmware 8.10

Het overzetten van het telefoonboek is wel mogelijk, de andere instellingen niet. De 7590 is een modem, de 4690 een router met een totaal andere firmware.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Inmiddels gebeld met support van AVM (0852084172). Direct geholpen met een interim update voor firmware 8.20 van de fritzbox 7590. Na updaten firmware van de 4690 naar lab versie 8.10, was het overzetten van de instellingen van de 7590 naar de 4690 een fluitje van een cent.  

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Het overzetten van het telefoonboek is wel mogelijk, de andere instellingen niet. De 7590 is een modem, de 4690 een router met een totaal andere firmware.

Nee dus. Alles kan worden overgezet

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Wij vinden het vervelend dat het niet lukte de instellingen met de wizard over te zetten. In de komende FRITZ!OS-update 8.20 is een oplossing voor je nieuwe FRITZ!Box opgenomen. Ik kan je echter nog de volgende tips geven:
Als er voor je nieuwe FRITZ!Box al een labversie in ons FRITZ! Lab (LINK, hier klikken) beschikbaar is, kun je deze op je FRITZ!Box installeren en vervolgens de wizard gebruiken om de instellingen over te zetten.

1. Download de labversie voor jouw model FRITZ!Box vanuit het FRITZ! Lab naar je computer.
  2. Pak het zipbestand uit op je computer (bijvoorbeeld op het bureaublad).
  3. Open de gebruikersinterface van je FRITZ!Box.
  4. Klik in het menu ‘Systeem’ op ‘Update’.
  5. Klik op het tabblad ‘FRITZ!OS-bestand’.
  6. Klik op ‘Back-up van de instellingen maken’ en bevestig het uitvoeren ook bij de FRITZ!Box, als dit wordt gevraagd.
  7. Klik op de knop ‘Bladeren...’ of ‘Bestand kiezen’.
  8. Selecteer de labupdate (imagebestand) uit het zipbestand dat je eerst hebt uitgepakt en klik op de knop ‘Update starten’.

Nadat je de update op je nieuwe FRITZ!Box hebt geïnstalleerd, laad dan nog een keer de fabrieksinstellingen.

Als je de instellingen van een FRITZ!Box 7590 overzet naar een nieuwe FRITZ!Box met een labversie van FRITZ!OS, installeer dan daarnaast de volgende bètaversie op de FRITZ!Box 7590, die het overzetten van de instellingen mogelijk maakt:

Link: https://clouddrive.avm.de/s/QcEjDCHXwCHiQ3T
Wachtwoord: f6V1mKHm3F

Vervolgens kun je de wizard voor het eenvoudig overstappen op een andere FRITZ!Box starten.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Nee dus. Alles kan worden overgezet

Top ​@LOUISK , mooi dat het middels een lab-versie van 8.20  nu wel kan!