Skip to main content

Beste,

Sinds kort heb ik de TP-Link Archer AX6000 en ik vroeg me af. Is het mogelijk om deze router tussen de modem en het glasvezelkastje te zetten? Ik heb alleen een internet en bellen bij jullie en dus geen televisie.

 

Hallo @Bosjesmann , nee dat kan niet niet je gebruikt de TPL achter het KPN modem, niet omgekeerd,  of je gebruikt de TPL alleen, indien deze aan de vereisten van KPN voldoet.

Zie daarvoor de rubriek eigen modem/router gebruiken/instellen binnen dit forum of op de KPN website.

 

 


Behalve als je alleen de tpl gebruikt lukt het, anders helemaal niet?

 


Behalve als je alleen de tpl gebruikt lukt het, anders helemaal niet?

 

Hallo @Bosjesmann dan heb je me niet goed begrepen, je vroeg of je je eigen router tussen glaskast en modem kunt plaatsen, dat kan dus niet.

Het kan dus wel andersom, KPN modem achter glaskast en achter de modem je eigen router als accesspoint (AP) of je eigen router direct aan de glaskast en het KPN-modem in de doos, mits je router aan de voorwaarden van KPN voldoet.

 

 


Hallo @Bosjesmann over dit onderwerp zijn 2 grote topics aangemaakt door het forumlid @wjb 

 

 


Ik wil dan nu eigenlijk mijn eigen router gebruiken ipv jullie kpn modem box. Ik heb een TP-Link Archer AX6000 router. Wat moet ik aanpassen om deze werkend te krijgen qua instelllingen?


Ik heb alleen internet en bellen van jullie dus dat is het enige wat ik moet instellen. TV hoeft dus niet.


Internet en bellen:

Afsplitsen van VOIP beschreven  < HIER >  en vervolgreactie  < HIER >

Houd je internet over om in te stellen voor TP-Link Archer AX6000.

PPPoE aanmelding  -  gebruikersnaam + wachtwoord willekeurig.
VLAN 6   voor de internet connectie.


Het wordt wel aardig ingewikkeld inderdaad. Ik ga kijken of dit mij gaat lukken. En dit moet ik dus invoeren op mijn eigen router?


Welke Experia Box heb je m.b.t. telefonie ??

Indien een Box 12, werkt die methode niet.
Omdat bij een Box 12 VLAN 6 wordt gebruikt voor telefonie, evenals voor internet zelf.

Alleen met  een  Experia Box V10  of  V10A  kun je de methode toepassen om VOIP en internet te scheiden.


Hallo @Babylonia , klopt dat wel wat jij zegt: zie onderstaand screenshot van telefooninstellingsmogelijkheden op de KPN Box12:

 


Dat in- of uitschakelen van VOIP heeft op zichzelf niets te maken, met de methode om vooraf VOIP via een managed switch te scheiden van internet.

Het enige wat je met die schakelaar kunt doen is niet gebruik maken van de ingebouwde ATA, en in  hetzelfde LAN netwerk  dan eigen VOIP apparatuur gaan inzetten.

Het is een gegeven dat in de Box 12 VOIP via VLAN 6 gaat, en niet via VLAN 7.
Internet zelf gaat ook via VLAN
(Precies de reden dat je met een Box 12 eigen VOIP apparatuur kunt inzetten).

Daarmee zijn die twee services (VOIP en internet) niet apart te scheiden naar twee routers,
de een via de BOX 12, en de ander via de eigen router.

Je krijgt namelijk maar één WAN IP-adres voor VLAN 6.  Daar kun je niet twee routers mee aansturen, om daarmee via een trucje gebruik te kunnen maken van de ATA adapter van de KPN modem/router.

Zoals aangehaald, alleen bij de Experia Box 10 en 10A kan dat, omdat daar VOIP via VLAN 7 loopt.
Dan kun je dus vooraf de internet stream via VLAN 6  en  VOIP  via VLAN 7  laten lopen.


Ik heb de KPN box 12 inderdaad. Ik wil die dan vervangen door mijn eigen router. Wat voor instellingen moet ik dan veranderen in mijn eigen router. Om alles werkend te krijgen.


Eerder gaf je aan  “internet en bellen”.

Gaf ik je een voorzet hoe je alle twee de functies kunt inzetten m.b.v. een managed switch. Maar aangezien je een Box 12 hebt, is dat geen haalbare set-up om van de ATA-adapter / VOIP-functies gebruik te maken “van de Box 12”.

Dan lijkt het me het makkelijkste om de  TP-Link Archer AX6000  direct achter het NT-kastje aan te sluiten, en een aparte VOIP ATA-adapter aan te schaffen als je analoge telefoon toestellen hebt.

Heb je zoiets als  Gigaset N300A IP DECT Basisstation   met enkele DECT handsets, is een ATA-adapter niet nodig.  Die kun je dan direct opnemen in de netwerk set-up “voor internet”.

Komt het alleen aan op een “internet" aansluiting voor de TP-Link Archer AX6000.

  • Internet aanmelding = PPPoE
    Gebruikersnaam en wachtwoord kunnen willekeurig gekozen worden.
  • Voor de WAN-aansluiting -  VLAN 6  (priority 1)

Top! Gebruikersnaam enz. mag ik dus gewoon zelf verzinnen. En wat bedoel je met VLAN6?


Is het ook mogelijk om er een RJ11 naar RJ45 kabel tussen te doen ipv zo’n kastje? Van m’n eigen router naar de telefoon?


Is het ook mogelijk om er een RJ11 naar RJ45 kabel tussen te doen ipv zo’n kastje? Van m’n eigen router naar de telefoon?

Nee. Je hebt echt een voip ata nodig.


Top! Gebruikersnaam enz. mag ik dus gewoon zelf verzinnen. En wat bedoel je met VLAN6?

Dat is iets wat u in moet stellen in de TP-Link.


Ja dit dan invullen, maar waar moet ik dan die VLAN6 invullen ofzo?

 


Misschien achter dat blauwe pijltje onder het kopje “Geavanceerde instellingen” ??


Het is me gelukt, alleen valt soms de verbinding weg op sommige apparaten.


Bekabeld?  Via WiFi?
Heb je nog extra netwerkspullen zoals switches in gebruik??
Maak je gebruik van fatsoenlijke kwaliteit kabels??

Haperingen kunnen “aan van alles” liggen.