Skip to main content
Beantwoord

Kan ik een accesspoint achter KPN Box 12 gebruiken voor 2.4GHz netwerk?

• January 19, 2026
  • 12 reacties
  • 89 keer bekeken

Beste Forummers,

Ik heb een KPN Box12, daarop heb ik Wifi ingesteld algemeen (2.4 en 5Ghz) en het extra wifi voor alleen 2.4ghz waar alle domotica op draait, ik heb verspreid door het huis 3 SWP staan.

Echter…

Het extra Wifi is best traag en dat veroorzaakt nog wel eens problemen met aansturen van Rolluiken en verlichting.

Mijn vraag is nu ;

Netwerk draait op 192.168.2.xxx

Kan ik met andere apparatuur (TP-Link of Ubiquiti) een netwerk opzetten puur voor 2.4ghz op dezelfde ip range 192.168.2.xxx en extra wifi uitschakelen op de Box12.

Graag jullie advies.

Groet, Jacques.

Beste antwoord door fixnix

@Fixnix,
Ja, maar niet alles, ik gebruik zowel Homey als HA.
Alles werkt verder ook goed, het is alleen jammer dat de extra wifi van de Box 12 zo geknepen wordt.

Daardoor ontstaan er soms vertragingen of zelfs dat een apparaat niet geschakeld wordt, ik los het al op door hetzelfde commando met een tussenpoos van 1 minuut een aantal keer te herhalen.

Ik ben heel erg tevreden over KPN na ik 20 jaar Ziggo heb gehad met een toenemende ergernis de laatste jaren, maar het gescheiden netwerk of apart netwerk op 2.4 was bij Ziggo beter geregeld.

Ik ben nu aan het testen met TP-Link EAP110 AP’s die uitsluitend op 2.4 werken, daar is de snelheid een stuk beter en stabieler van dan het extra wifi van KPN.

Gebruik je Zigbee2Mqtt ?
Ik heb alleen HA en heb noot vertragingen, als je dat hebt, dan heb je of gestoord wifi signaal of is een component ergens heel erg druk mee. Toen ik alleen de Fritzbox had, had ik nooit problemen. Nu is het wel zo dat ik alles lokaal heb, en geen RPI voor HA heb. 

12 reacties

• January 19, 2026

Ja dat kan. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Heb je de domotica sturingen via een cloudoplossing lopen?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Hakob, ik snap dat je naar een oplossing op zoek bent. Problemen met aansturen van je rolluiken en vooral verlichting is vervelend.

Hoe zit het met ‘de rest’ van je wifiverbinding thuis, werkt dat wel goed of ervaar je daar ook een trage verbinding of andere dingen? En heb je de vraag van ​@fixnix nog gezien? We lezen ook graag hoe het verder verlopen is!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

@Fixnix,
Alles werkt verder ook goed, het is alleen jammer dat de extra wifi van de Box 12 zo geknepen wordt.

Daardoor ontstaan er soms vertragingen of zelfs dat een apparaat niet geschakeld wordt, ik los het al op door hetzelfde commando met een tussenpoos van 1 minuut een aantal keer te herhalen.

Ik ben heel erg tevreden over KPN na ik 20 jaar Ziggo heb gehad met een toenemende ergernis de laatste jaren, maar het gescheiden netwerk of apart netwerk op 2.4 was bij Ziggo beter geregeld.

Ik ben nu aan het testen met TP-Link EAP110 AP’s die uitsluitend op 2.4 werken, daar is de snelheid een stuk beter en stabieler van dan het extra wifi van KPN.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 22, 2026

@Fixnix,

Gebruik je Zigbee2Mqtt ?
Ik heb alleen HA en heb noot vertragingen, als je dat hebt, dan heb je of gestoord wifi signaal of is een component ergens heel erg druk mee. Toen ik alleen de Fritzbox had, had ik nooit problemen. Nu is het wel zo dat ik alles lokaal heb, en geen RPI voor HA heb. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Toch even voor de duidelijkheid ​@Hakob: Het Extra Wifi netwerk van je modem wordt niet geknepen. Het is gewoon een extra wifinetwerk dat je modem uitzendt als je dit instelt. Bij gastwifi bijvoorbeeld, daar kan je zelf instellen hoe dit werkt, ook qua snelheid. Dus knijpen van het Extra Wifi netwerk kan niet van invloed zijn, omdat dat niet gebeurt.

Ben je nog verder gekomen, en heb je de reactie van fixnix hierboven nog gezien? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

@fixnix,

Nee ik gebruik (nog) geen zigbee2mqtt.

Signaal is goed, ik heb door het huis 3 extra SWP staan, op de thuis SSID draait alles ook snel en stabiel.

Ik heb getest met de tp-link EAP110, dat is teleurstellend geweest, ga ik ook geen tijd verder aan verspillen.

Box 12 is op zich goed, maar ik merk dat er verschil zit tussen het Wifinetwerk, het gast netwerk en extra wifi netwerk. 

Wifi netwerk is zowel 2.4 als 5 ghz, daar gaan een flink aantal devices mee de fout in.

Het Gast netwerk is een leuke mogelijkheid maar ook dat is 2.4 en 5 ghz.

Het extra wifinetwerk kun je alleen 2.4 of 5 ghz activeren, perfect dus, dacht ik..

Maar een snelheids test op het Wifinetwerk geeft betere en stabielere resultaten dan op het extra wifi netwerk.

Dit ook als reactie naar Alexandra van KPN, snelheid op het extra wifi netwerk zakt geregeld onder onder de 7 Mbbs daarbij heb ik het netwerk op auto gezet, als ik verander naar kanaal 1, 11 of 20 is er geen verbetering.
Ik vraag mij dan ook af of Fritzbox misschien een betere oplossing is dan de box12, maar dan moet ik de SWP vervangen naar Fritz, en dan wordt het weer een financiële kwestie.
Groet, Hakob.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoe is je snelheid normaliter, als je een speedtest doet via je normale wifiverbinding (of liefst bekabeld natuurlijk, want dat is altijd de beste test), ​@Hakob

In het algemeen: het 2,4 GHz netwerk is in de basis sowieso langzamer dan 5 GHz. Verder kan een nadeel zijn dat de kanalen waarop het uit kan zenden ook beperkt zijn. Daarin zit op bijna alles overlap, waardoor je dus alleen kanaal 1, 6 of 11 hebt zonder overlap. En omdat de 2,4GHz frequentie een groter bereik heeft, kun je daardoor ook juist meer storing krijgen. Heb je veel buren die ook 2,4 GHz gebruiken, dan zul je ook die signalen in jouw huis ontvangen. En als zij op dezelfde kanalen zitten, dan kan voor interferentie zorgen op je eigen signaal. Daarom verwacht ik eigenlijk niet dat switchen naar een FRITZ!Box verschil maakt, omdat de techniek hetzelfde werkt.

Afgezien hiervan, gewoonlijk zou domotica ook aan die 7 mbit wel genoeg moeten hebben. Afhankelijk van wat je wilt doen, dingen met video vragen natuurlijk meer snelheid.

Ik ben nog benieuwd: hoe gaat het als je (tijdelijk) eens met één SuperWifi minder probeert? Drie SuperWifi's en een modem is best veel, tenzij je een heel groot huis hebt natuurlijk. Als je niet een uitzonderlijk groot huis hebt, probeer het dan eens met eentje minder. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat met de verbinding.

• January 29, 2026

Nee ik gebruik (nog) geen zigbee2mqtt.

Dat is ook niet relevant voor dit topic. Zigbee is geen WiFi. Zigbee apparaten gebruiken geen WiFi. 

​Kun je een paar apparaten noemen waarbij je de commando's soms meerdere malen moet sturen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

@Marlon,

Brel rolluikmotoren

KlikaanKlikuit modules

• January 30, 2026

@Marlon,

Brel rolluikmotoren

Heb je hiervoor de BREL HOME hub?

https://www.rolluikonderdelen.nl/nl/br35-buismotor-met-bidirectonele-ontvanger-en-mech.html

Die zou je bekabeld aan kunnen sluiten lees ik.

• January 30, 2026

Op de EAP110 had je een 2,4 WiFi netwerk gemaakt met een andere naam dan die van de KPN Box?