Skip to main content

Van KPN een e-mailbericht ontvangen, waarin onder meer een aanbod voor een slimme stekker van EVE. Deze stekkers gebruik ik reeds geruime tijd, maar het aanbod van KPN betreft een nieuwe uitvoering: Eve Energy Matter.

 

Nu heb ik in de slaapkamer een airco van Mitsubishi hangen, en -met name de laatste tijd- ontvang ik bij tijd en wijle een mailbericht met de mededeling: “One or more of your air-conditioning / heating units has failed to communicate with our server.”

 

In de slaapkamer heb ik ook een AirPod mini, die met een stekker permanent aan het electriciteitsnet is aangesloten.

 

Mijn idee is om deze AirPod aan te sluiten via een Eve Energy Matter om het wifi-signaal te versterken. Of, is dit te simpel gedacht?

Hoi @lanfon, we denken hier op het forum graag met je mee.

Ik heb niet meteen een hapklaar antwoord op je vraag. De EVE Energy Matter is een slimme stekker, deze doet niks voor je wifi verbinding. En bedoel je met AirPod mini een HomePad mini? Beiden doen niks met wifi versterken, dus ook dat is geen oplossing voor deze situatie. Ik raad je aan om 'm eerst vanaf een andere kant te bekijken:

  • Controleer eerst of je wifi daadwerkelijk slecht is in de slaapkamer, en óf dat dus daadwerkelijk de reden is voor de mails die je ontvangt. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld onze Wifi Manager gebruiken vanaf je mobiele telefoon of met een laptop. Onze Wifi Manager is een handige servicetool die je helpt om je wifi te controleren en optimaal in te stellen. 
  • Is de wifi daar prima? Dan is dit niet de oorzaak van de mails, en dan is het raadzaam om contact op te nemen met de fabrikant voor verdere hulp
  • Is de wifi in de slaapkamer slecht? Dan is het een goed idee om een wifiversterker te kopen. Bij KPN hebben we SuperWifi, maar er zijn natuurlijk meer merken te vinden.

Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie!

Ai, ik ben onzorgvuldig geweest; het gaat inderdaad om een HomePod. Mea culpa!

Wat ik over het fenomeen “matter” heb vernomen: versterking van het opgevangen wifi-signaal. Blijkbaar is deze gedachte niet juist.

Wat de sterkte van het wifi-signaal betreft, de bij de airco behorende app, genaamd MELCloud, kan de sterkte van dit signaal meten en weergeven. Voor de airco in de woonkamer is het signaal te allen tijde voldoende; voor de airco in de slaapkamer niet. Merkwaardig genoeg kan bij Settings van genoemde app niet worden getoond, of het wifi-signaal afkomstig is van de Experiabox of van mijn Apple router. Maar, dit is in feite niet relevant, want de wifi-sterkte vanuit beide apparaten is nagenoeg hetzelfde.

Naast de airco  is de HomePod het enige apparaat in de slaapkamer. Behoefte aan een aparte versterker heb ik niet.


@lanfon Geen probleem. Wat je kunt doen is onze Wifi Manager eens volgen om te kijken wat die van de verbinding zegt, en of het verschil maakt nadat ‘ie de wifi verbinding van je modem optimaal ingesteld heeft. Je kunt daarnaast ook eens navragen bij de fabrikant van de airco of zij tips en tricks voor je hebben.

Als 't uiteindelijk niet beter wordt in de slaapkamer wat wifi betreft, dan raad ik je toch aan om over een wifi versterker na te denken. In sommige ruimtes ontkom je er haast niet aan, als je overal optimale wifi wilt hebben.


Dank voor deze reactie! MIjn grootouders en ouders volgende heb ik nimmer andere leveranciers gehad dan PTT en KPN. Zelf ben ik nu ook op leeftijd en (derhalve) reeds decennia verbonden met Internet. Handelingen m.b.t. optimale instellingen, etc. reeds diverse malen uitgevoerd.

 

In mijn parterre tweekamer-appartement, dat niet van elastiek blijkt te zijn gemaakt, geen behoefte aan extra apparatuur. Wifi-ontvangst is voldoende om via de mobiele telefoons berichten te verzenden of ontvangen, of om via de -permanent op het elektriciteitsnet aangesloten- HomePod een commando te laten uitvoeren door Siri.

 

Al wat ik in de toekomst m.b.t. internet zal doen: medewerking verlenen wanneer KPN in haar onvergelijkbare wijsheid het besluit neemt om mijn huidige Experiabox met pair-bonding te vervangen door glasvezel.

 

Het was een aardig idee: tussen stekker HomePod en stopcontact een -via de Home app schakelbaar- contact met de functie Matter te plaatsen, dat het ontvangen wifi-signaal doorgeeft c.q. versterkt in de ruimte, waar genoemd apparaat zich bevindt. Helaas, helaas, blijkbaar een te simpele gedachte in deze tijd. :)

 

Ter nadere informatie een schermafdruk, tonende de sterkte van het wifi-signaal van de twee in mijn woning geïnstalleerde airco-units.

 

Wat mij betreft, kan dit onderwerp worden gesloten.