Skip to main content
Vraag

Kan ik mijn FritzBox gebruiken voor DECT-telefonie achter een UDM SE?

• June 11, 2025
  • 10 reacties
  • 83 keer bekeken

Mijn excuses voor nogmaals een vraag erbij hierover, maar Ik gebruik ChatGPT, Copilot, Google, Dit forum. Vaak zijn de antwoorden oud waarbij ik dan denk klopt het nog? Of de antwoorden zijn tegenstrijdig wat mij ook niet echt helpt. Dus ik wil toch graag mijn vragen hier stellen. Misschien help ik anderen er ook mee.

Ik heb al heel lang een FritzBox 7590AX. hangen. De reden dat ik nooit over ben gegaan naar een eigen OpenWrt of UniFi is dat het met de KPNbox best ingewikkeld was. Nu heb ik de KPNTV + boxen.

Deze zijn android based. Dan heb ik het toch goed begrepen dat het gedoe met Multicast en IGMP snooping ect voorbij is en ik gewoon een UDM SE kan gaan gebruiken? Ik bedoel dan zonder verder gedoe of instellingen? Of heb ik dat niet goed begrepen.
Dan een vraag over het stukje telefonie.
Het is mij wel bekend dat ik dus de FrizBox als Modem kan gebruiken en de UDM SE dan aansluiten op een exposed host poort. Zo kan ik de telefonie (DECT) blijven gebruiken. Maar dat is niet echt wat ik wil. Ik wil meer de UDM SE Als modem/router en de Fritzbox erachter hangen voor de telefonie via DECT.
Mijn vraag hie is, kan dit nu wel of niet. Zoveel verhalen, meningen, constructies. Ik kom er echt niet uit.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen ?
Dank jullie wel.
Hans.

10 reacties

• June 11, 2025

Ik heb even gezocht in eerdere berichten , kijk hier eens naar :

De werking van de dect op een fritzbox ken ik al jaren en is niet echt verandert, de aanmelding van een sip op een FB kan lastig zijn, voor zo ver ik dat lees hier.

( daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik gebruik een andere voip aanbieder )

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Dankjewel voor je reactie,
Gelezen maar niet echt wat ik bedoel. Mijn telefonie huidig werkt prima, maar ik heb nu ook nog steeds de FB 7590AX in gebruik. Het gaat mij erom dat als ik de UDM SE Ervoor hang, dus de FB als IP-Client achter de UDM SE of dat kan i.v.m. de telefonie.

• June 11, 2025

Hallo ​@Flipje-SR 

Volgens deze help pagina van AVM kan dat: https://en.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590-AX/106_Setting-up-the-FRITZ-Box-for-use-with-another-router/

Setting up the FRITZ!Box for use with another router

You want to use the FRITZ!Box with another router and use the existing internet connection? ✓ Here's how to set up the FRITZ!Box for this.

The FRITZ!Box can share the existing internet connection of another router. This allows you to do the following with the FRITZ!Box:

• use it with an internet connection where the internet service provider requires the use of a special router they provide that contains preconfigured account information that cannot be changed (Integrated Access Device, IAD).
  • easily integrate it into an existing network infrastructure.
  • use it as a telephone system and use all of the telephones connected to the FRITZ!Box to conduct calls over the router.

The FRITZ!Box can be set up as an IP client or a cascaded router. Which operating mode is best depends on your requirements.

• June 11, 2025

Het gaat mij erom dat als ik de UDM SE Ervoor hang, dus de FB als IP-Client achter de UDM SE of dat kan i.v.m. de telefonie.

Lijkt mij wel ( gewoon proberen ) ik zet(te) regelmatig fritzboxen op een bestaande verbinding, zonder probleem (meestal ).

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Hallo ​@GeSp 

Bedankt, en ja, AVM heb ik al volledig doorgespit.  Maar AVM is  Duits makelij, en die weten de restricties niet van KPN, want VOIP gaat volgens KPN dus via VLAN 6, en dat is iets specifieks wat je bij AVM zo nooit terug zult vinden.  Het merendeel van de antwoorden op internet en forum gaan om het feit dat KPN de SIP gegevens niet verstrekt. Maar dat is naar mijn mening niet (meer) juist. En daarbij komt ook nog dat ik een draaiende FB heb, dus met ingevoerde SIP gegevens, want nu werkt het prima. Dus had ik de hoop dat het wel kan. Maar alles is zo verschrikkelijk tegenstrijdig.  Het si echt de combi KPN > UDM > FB waar het probleem zit.
Maar wel bedankt voor het meedenken.

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

​@KeesYagi   Daar gaat het op uitdraaien denk ik. Maar woon niet alleen, dus als ik wat ga doen en ik vernaggel wat instellingen wordt mijn partner niet vrolijk. :-)

• June 11, 2025

​@Flipje-SR Na de UDM heb je niets meer van doen met VLAN 6 voor Internet of VoIP.

Zie ook de vast bellen handleiding op deze pagina: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

• June 11, 2025

Ja dat ken ik ja, experimenten ‘s nachts of als iedereen weg is.
Maar, mijn vaste nummer (niet kpn) gaat gelijktijdig naar mijn mobiel dus als de vaste lijn het even niet doet dan ben ik toch bereikbaar ( als ik die mobiel aan zet dan ).

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Dankjullie wel. Ik ga het maar gewoon proberen en zien waar het schip strand.. 

Ik laat het hier in ieder geval nog weten. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 11, 2025

ik heb hier dezelfde set-up. maar dan met een Fritzbox 4060. werkt prima.

enigste wat ik wel gedaan heb is een portforwarding open gezet voor poort 5060 naar de Fritbox toe. ik merkte dat na verloop van tijd de sip registratie van de Fritzbox kwijt was. dan was een herstart nodig van de Fritzbox om dit weer te herstellen.