Skip to main content
Antwoord

Kan ik mijn lampen bedienen vanaf mijn normale wifi als deze aangesloten zijn op mijn extra wifi netwerk?

• August 28, 2025
  • 4 reacties
  • 55 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen ik had een vraag ik heb v12 modem met 3 wifipunten nu wil ik een extra netwerk aanzetten voor me slimme lampen maar als ik dan die lampen wil bedienen moet ik dan telkens inloggen op dat extra 2,4 ghz netwerk want dan is het niks voor mij nu zit alles op.me gewone netwerk zonder extra 2,4 ghz netwerk

Beste antwoord door Marlon92

... nu wil ik een extra netwerk aanzetten voor me slimme lampen maar als ik dan die lampen wil bedienen moet ik dan telkens inloggen op dat extra 2,4 ghz netwerk ...

Bij installeren mogenlijk wel. Daarna niet meer.

Hou er rekening mee dat als WiFi het niet doet, dat je dan de lampen ook gewoon nog aan kunt doen moet de lichtknop. Anders heb je een heel donker huis als er een keer internetstoring is ofzo.

4 reacties

• August 28, 2025

Ik kan slimme lampen en schakelaars e.d. ook bedienen via m'n pc die bekabeld is aangesloten op m'n modem. Je zou verwachten dat het dan ook moet kunnen met de ExtraWifi, want dat is ook alleen maar een andere naam voor hetzelfde Wi-Fi netwerk. Een ander verhaal wordt het als je het gastnetwerk gebruikt: dat is wel gescheiden van het normale bekabelde en Wi-Fi netwerk. 

• Antwoord
  • August 28, 2025

... nu wil ik een extra netwerk aanzetten voor me slimme lampen maar als ik dan die lampen wil bedienen moet ik dan telkens inloggen op dat extra 2,4 ghz netwerk ...

Bij installeren mogenlijk wel. Daarna niet meer.

Hou er rekening mee dat als WiFi het niet doet, dat je dan de lampen ook gewoon nog aan kunt doen moet de lichtknop. Anders heb je een heel donker huis als er een keer internetstoring is ofzo.

• August 28, 2025

Daarom heb ik ook een paar slimme schakelaars waarop nog een aan/uitknop zit. 

• August 28, 2025

Wij gebruiken hier Shelly's achter de lichtknoppen. Deze bijvoorbeeld:

Zoals je ziet kan je hier een dubbele schakelaar op aan sluiten. Op SW1 en SW2. Dan werkt alles gewoon normaal. Zelfs al alles plat ligt. En een vreemde in huis merkt er niets van. Die kan ook gewoon het licht aan en uit doen. Alleen moet er wel stroom zijn uiteraard 😄

Daarnaast werken de meeste van onze Shelly ook op zwave. Zo krijg je niet zoveel apparaten op WiFi. En is het aanpassen van de WiFi naam/wachtwoord ook niet zoveel werk.