Als je een internet-only abonnement hebt dan kan je die router prima gebruiken op de glasvezelaansluiting van KPN. Wel zal je er nog een vlan aware switch tussen moeten zetten die de omzetting van vlan 6 naar het native vlan voor zijn rekening neemt omdat de Acer T7 geen vlans ondersteunt.
Zie het onderstaande bericht om te zien hoe je die switch dan moet configureren.
https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/gebruik%2Deen%2Deigen%2Drouter%2Di%2Dp%2Dv%2Dde%2Dexperia%2Dbox%2D458609/index280.html?postid=1473248#post1473248
Bedankt voor je reactie, ik vraag me af kan een kpn modem worden aangesloten op router via DHCP en heb je dan nogsteeds een vlan splitter nodig? Ik heb me nog niet verdiept in de splitter en zou het graf zonder doen uiteraard. Ik las ergens iets over een kpn update model m.b.t DHCP
De verbinding richting Internet (WAN zijde) is bij KPN altijd o.b.v. PPPoE.
De Experia/KPN Box blijft daarbij gewoon in z'n doos zitten en die kan je op zolder opbergen.
Ok als ik je goed begrijp wordt de glasvezel kastje aangesloten op de splitter (vlan) Zyxel GS1200-5 en die geeft het signaal door aan de router (t7 predator) en de kpn modem wordt niet gebruikt. Heeft de vlan splitter een eigen power supply nodig en hoe ingewikkeld is deze installatie? Nogmaals dank voor je reactie
Kan ik kpn wel een ethernet punt laten aan leggen maar woonkamer (kabel doortrekken,) als de setup niet met hun modem is, of kan ik beter kiezer voor experia setup en dan zelf daarna de experia vervangen voor vlan splitter modem?
Ok als ik je goed begrijp wordt de glasvezel kastje aangesloten op de splitter (vlan) Zyxel GS1200-5 en die geeft het signaal door aan de router (t7 predator) en de kpn modem wordt niet gebruikt. Heeft de vlan splitter een eigen power supply nodig en hoe ingewikkeld is deze installatie? Nogmaals dank voor je reactie
We noemen dat geen splitter maar een switch.
Die Zyxel is vrij eenvoudig in te richten.
Die switch heeft uiteraard een eigen power supply nodig maar dat kan geen probleem zijn.
Kan ik kpn wel een ethernet punt laten aan leggen maar woonkamer (kabel doortrekken,) als de setup niet met hun modem is, of kan ik beter kiezer voor experia setup en dan zelf daarna de experia vervangen voor vlan splitter modem?
KPN zal in principe de Experia/KPN Box in de meterkast installeren en alleen een kabel trekken als er bekabeld een TV ontvanger aangesloten moet worden.
Je kunt de monteur wel vragen een kabel naar de woonkamer te leggen maar dat zal meerwerk zijn wat betaald moet worden.
Dank je wel voor de uitleg en jouw tijd , het is me volledig duidelijk ;)