Skip to main content
Antwoord

Kan ik mijn V9 omruilen voor een Box 12 vanwege smarthome problemen?

• September 15, 2025
  • 24 reacties
  • 281 keer bekeken

Er wordt me gemeld dat ik mijn heel erg oude Experia v9 om moet ruilen voor een Kpnbox 12.
Het probleem lijkt mij echter dat al mijn smarthome spullen op 2.4G draaien en die Kpnbox 12 draait zo te zien op een andere frequentie, als ik die dingen omruil werkt mijn smarthome dan nog wel ? 

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Bral , de V9 wordt inderdaad uitgefaseerd. De V8 en V9 zijn end-of-life.

De KPN Box 12 biedt zowel 5 GHz als 2,4 GHz wifi, dus ook daar moet jouw smarthome mee kunnen samenwerken. Eventueel moet je een apart Extra-wifikanaal op 2,4 GHz instellen voor het geval dat jouw smarthome apparatuur niet om kan gaan met 5 GHz en 2.4 GHz WiFi met dezelfde SSID/wachtwoord.

24 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 15, 2025

Hallo ​@Bral , de V9 wordt inderdaad uitgefaseerd. De V8 en V9 zijn end-of-life.

De KPN Box 12 biedt zowel 5 GHz als 2,4 GHz wifi, dus ook daar moet jouw smarthome mee kunnen samenwerken. Eventueel moet je een apart Extra-wifikanaal op 2,4 GHz instellen voor het geval dat jouw smarthome apparatuur niet om kan gaan met 5 GHz en 2.4 GHz WiFi met dezelfde SSID/wachtwoord.

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Als het end of life is hoe lang duurt dat dan nog ? 

Ik zit niet te wachten dagen prutsen met modems en smarthome spullen enzo...dat was zo al lastig zat.

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Kijk als netwerkbeheer je werk is ofzo dan zal het wel makkelijk zijn, maar dat ie bij mij niet zo..

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 15, 2025

De kans dat je iets in moet stellen is niet zo groot. De gegevens van het oude modem worden meestal op het nieuwe modem gezet.komt echt wel goed!

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

De kans dat je iets in moet stellen is niet zo groot. De gegevens van het oude modem worden meestal op het nieuwe modem gezet.komt echt wel goed!

Dus gewoon de boel omstekkeren, even wachten en dan zou het moeten werken  denk je  ?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 15, 2025

Ja daar kan je echt vanuit gaan!!

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Ook mijn nedis lampjes en netatmo thermostaat ?
Ik heb dat jaren geleden met veel gedoe aan de gang gekregen namelijk...

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

En hoe lang doet die v9 het nog dan ? 

En wat kan ik verwachten van die Kpnbox 12, wordt alles sneller ofzo ?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 15, 2025

Die zal het best blijven doen maar die is natuurlijk niet veilig meer.

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

oke, dat is wel een ding want mijn vrouw doet thuiswerken over dat ding via een  vpn naar haar werk

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 15, 2025

Snel omruilen dus!! En als er toch iets niet wil lukken helpen we je graag

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Oke dank je wel.

Nog 1 vraagje , mijn tv kastje is ook 9 jaar oud, moet die dan ook  maar ? 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 15, 2025

Nee want daar is nog regelmatig een update voor.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Oke dank je wel.

Nog 1 vraagje , mijn tv kastje is ook 9 jaar oud, moet die dan ook  maar ? 

Beste ​@Bral als het een Motorola is wèl, anders niet.

Het is ook niet gegarandeerd dat je een KPN Box 12 krijgt, het kan maar zo een V10 zijn, zeker als je nog op koper zit en pairbonding hebt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 15, 2025

Als het end of life is hoe lang duurt dat dan nog ? 

Dat is al. KPN ondersteund de V9 niet.

U kunt via de website van kpn een nieuw modem aanvragen.

www.kpn.com/service/wifi/modem/vervangen

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Hoi,

Misschien een tip.

Waarom schaf je geen switch met aparte accespoints aan?
Dan ben je helemaal nergens afhankelijk van.

Nog meer tips:

Mijn wifi / zigbee modules worden aangestuurd en uitgelezen door Home Assistant.
Er gaat geen data naar de cloud en alles is zelf in te stellen en redelijk eenvoudig op te zetten.
Je hoeft er geen wizard voor te zijn hoor :)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 15, 2025

@fixnix topicstarter vindt het omruilen van het modem al een hele onderneming. Dus switch en accespoints zijn waarschijnlijk een brug te ver.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

@fixnix topicstarter vindt het omruilen van het modem al een hele onderneming. Dus switch en accespoints zijn waarschijnlijk een brug te ver.

@Joep1965 , dat is ook weer zo.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Bral, de V9 wordt inderdaad uitgesmeerd en vervangen door een nieuwer modem. Als jouw apparaten via Wifi verbonden zijn met het modem kan je dezelfde naam en wachtwoord voor het netwerk instellen - vaak gebeurt dat ook automatisch bij een nieuw modem. Het kan zijn dat je daarvoor het Extra Wifi moet instellen zoals Ruud al noemt, de pagina waar hij naar verwijst legt dat stap voor stap uit.

Als het via andere protocollen gaat, zoals bijvoorbeeld Zigbee die fixnix noemt, gaat dat niet eens via het Wifi netwerk. Zigbee is een netwerk dat los staat van het modem en ons.

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Dat klopt ja, ik heb geen idee waar hij het over heeft. 🤐😂

Maar als zijn 40 jaar oude Harley de geest geeft kan ik die wel reparen, dat dan weer wel... ✌️ 

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

Alles doet het, het viel inderdaad nogal mee, ik heb nu dit, is dit een beetje redelijk ? 

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

En ik vroeg me af waar die laatste voor is, extrawifi5g ? 

• September 18, 2025

Je normale WiFi netwerk is een gecombineerd 2,4 en 5 Ghz netwerk. Daarbij heb je geen invloed of er 2,4 of 5 Ghz gebruikt word. Soms word er 2,4 Ghz gebruikt. Sommige mensen hebben daar heel veel moeite mee, die willen op 5 Ghz verbinding maken omdat da meestal sneller is. Daarom dat Extra WiFi 5 Ghz. 

Jasper van KPN
Moderator

Met de Extra Wifi opties kan je kiezen welke je wilt gebruiken inderdaad. Zoals in het begin al was genoemd werken veel smart home producten het beste (of alleen) via 2.4 GHz, dus die is in jouw geval relevant. Het 5 GHz Extra Wifi netwerk kan je links laten liggen 🙂