Skip to main content

Hoi,

 

Ik zou graag de DNS van mijn Experia Box v8  willen laten verwijzen naar een ip-adres in mijn lokale netwerk, specifiek die van een Raspberry Pi waarop pi-hole geinstalleerd is (www.pi-hole.net). In de settings van de experiabox kan ik deze optie niet vinden, terwijl hij in sommige handleidingen / forumposts wel genoemd wordt onder “data > dns & ddns”. In dat menu zie ik alleen “nat” en “firewall”. Sterker nog, ik zie die optie wel in de source code van de settings pagina staan, maar de pagina zelf ontbreekt. Wordt dit niet ondersteund door mijn router? En is daar iets aan te doen, qua firmware/anders?
 

INFORMATION
Runtime Code Version:  02.00.138 (21.11.2017-10:42:30)
Boot Code Version:  v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.7.5.6.1.7
Hardware Version:  R02
 

Als het het niet mogelijk is met deze router, zijn er dan nog andere alternatieven te bedenken? Zelf kom ik niet verder dan op alle devices dns aanpassen (maar dan werken tablets/smartphones niet meer buiten de deur?), pi-hole gebruiken als DHCP server (lijkt ook niet te kunnen icm experiabox v8), tweede router gebruiken (heb er helaas geen liggen dus kostbare optie).

 

Alle hulp is welkom, alvast bedankt.

 

Vincent

Waarschijnlijk kan dit niet. Niet zo vreemd, op de meeste routers van KPN kan dit niet. Ik heb om deze reden al jaren een 2de router achter de Experiabox. 


Helaas, ik had verwacht dat dit op elke semi-moderne router wel zou kunnen. Jammer  dat KPN dit onmogelijk maakt.

 

@Nick83 Voor alle duidelijkheid, met “achter de Experiabox”  bedoel je tussen de Experiabox en je devices (niet tussen de lijn die het huis binnenkomt en de Experiabox), toch?


Dat bedoelt Nick83 inderdaad, @vmenger. Je kunt eventueel ook een FRITZ!Box bestellen. Je krijgt deze dan van ons in bruikleen in plaats van een Experia Box. Klik op de link voor meer informatie.


@Denise_ Hmm, KPN verwijdert zelf functionaliteit uit de Experiabox V8 en biedt dan voor 7,50 per maand een router aan die wel DNS kan aanpassen. Niet helemaal fair toch, of vind jij van wel?


Dit is al jaren niet mogelijk. Het in bruikleen nemen van de FRITZ!Box bieden we pas sinds vorig jaar aan. Hier zit dus geen verband tussen.