Skip to main content

Ik heb de Experia box 10A, heb in het verleden altijd de poorten tcp 5200, en udp 5198-5199 open gehad, maar kreeg al een paar keer een abuse van kpn, en nu is mijn internet weg op advies van kpn dicht gezet, heb mijn router in de fabrieksinstellingen gezet en alles is weer uptodate, kennelijk indringers op mijn netwerk, nu de vraag kan nu wel of niet de udp en tcp wel weer instellen voor echolink www.echolink.org.

 kan het niet weg halen,


Wat @Raymondt bedoelt is de bovenste port-forwarding (UDP 5198 - 5198) weg te halen.

 


had het verkeerd begrepen maar is reeds gedaan


Heb geprobeerd te verbinden maar krijg een fout melding start poort en end poort oke, start en eind mapping poort fout niet gevonden er gaat toch weer iets mis.


Heb geprobeerd te verbinden maar krijg een fout melding start poort en end poort oke, start en eind mapping poort fout niet gevonden er gaat toch weer iets mis.

Kan je een screenshot plaatsen.


Nu geeft de UDP niet goed aan, en de tweede is oke, tien minuten geleden was het andersom.

PS, ik heb 1.5 jaar geleden ook een storing gehad toen was er een monteur bij mij geweest en heeft toen de BOX V10A achter gelaten voor het geval er iets mocht optreden met de config oid is het ook raadzaam om deze te plaatsen.

 


Zou er op het veron forum of een ander ham forum meer bekend zijn over dit soort problemen ?

( zie ik daar nu windows vista ? , zeg ik als linux gebruiker )


Staat de firewall op de computer waar die port-forwarding naar verwijst inkomend wel open voor UDP poort 5198 en 5199?


Ja klopt er is al heel veel over geschreven  de TCP poort gaat vanzelf die hoeft dus niet aan te zetten (5200) en er zijn veel oplossingen voor maar geen die hier in past, die vista staat er al jaren op en is alleen voor dit gebruik op echolink heeft jaren gewerkt en waarom veranderen als het werkt, dit trouwens de enige windows pc in huis, zit zelf op een Macbook en mijn vrouw op een Imac

Maar er is toch iets in mijn netwerk wat aan moet staan ergens gaat het fout.


Haha, ik snap.

Ik werk dagelijks op winXP, off-line !

En dat fruitmerk komt er hier nooit, dat is zeer zeker.


Ja klopt er is al heel veel over geschreven  de TCP poort gaat vanzelf die hoeft dus niet aan te zetten (5200)

Kan jij een screenshot plaatsen van de firewall entries voor UDP 5198 en UDP 5199?


Het is deels opgelost kan af en toe verbinding maken met anderen via Echolink het vreemde is dat de UDP heen en weer nu geen problemen geeft maar het is nog niet 100%, ean wat bedoel je met een paar screen shots van de udp entries?


...wat bedoel je met een paar screen shots van de udp entries?

Ik ben opzoek naar de inkomende entries in de firewall voor die poorten op het apparaat waar die port-forwarding naartoe wijst.


Ik denk niet dat ik je daar mee kan helpen.


Ik denk niet dat ik je daar mee kan helpen.

Maar die zijn wel cruciaal in dit verhaal want als de firewall inkomend niet open staat voor die poorten dan zal het niet gaan werken en heeft die port-forwarding ook geen zin.


Ja dat snap ik ook ik heb het zo ingevuld een aantal jaren geleden en heb  in de loop der jaren verschillende routers gehad en de instelingen overgenomen en er in gezet zoals voor geschreven op de UDP forwarding en nu na de harde reset is alle in het honderd gelopen kan ook niet meer in mijn chromecast komen maar dat staat er los van echolink, maar waarom het niet goed loopt kan ik ook niet verklaren, heb nu al heel wat uren zitten knoeien met dit gedoe.


https://portforward.com/zte/h369a/ dit is mijn router tot zover ik het kan zien dit komt als aanwijzing van echolink

 


Ja dat snap ik ook ik heb het zo ingevuld een aantal jaren geleden en heb  in de loop der jaren verschillende routers gehad en de instelingen overgenomen en er in gezet zoals voor geschreven op de UDP forwarding en nu na de harde reset is alle in het honderd gelopen kan ook niet meer in mijn chromecast komen maar dat staat er los van echolink, maar waarom het niet goed loopt kan ik ook niet verklaren, heb nu al heel wat uren zitten knoeien met dit gedoe.

Ik heb het niet over de firewall op de router maar over de firewall op de machine waar die port-forwarding naast wijst. Waarschijnlijk is dat die Windows Vista machine.


Ik heb die Vista machine die staat hier ook al jaren en is eigenlijk nooit van zijn plek geweest kwa software echolink heeft daar altijd prima op gewerkt maar na de reset is het mis. Dus daar ligt het niet aan.


Dus daar ligt het niet aan.

Oké, geen screenshots van de firewall dus, dan houdt het helaas op voor me.


Hallo @Lee1948 ,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook ietwat verbaasd opkeek toen ik Windows Vista zag.

Ik heb die Vista machine die staat hier ook al jaren en is eigenlijk nooit van zijn plek geweest kwa software echolink heeft daar altijd prima op gewerkt maar na de reset is het mis. Dus daar ligt het niet aan.

Dit is een hele gevaarlijke aanname, het kan daar wel degelijk aan liggen. Windows Vista wordt al ruim 5 jaar niet meer ondersteund, en kan inmiddels zo lek zijn als een mandje. De ontwikkelingen van echolink staan ook niet stil, de laatste update is van net een jaar geleden, en daarin houden ze ook echt geen rekening met een goeie werking op verouderde systemen.

die vista staat er al jaren op en is alleen voor dit gebruik op echolink heeft jaren gewerkt en waarom veranderen als het werkt,

Dat is nu net het probleem, het werkt niet. En om op die enorm gedateerde systemen nog op zoek te gaan naar waar het probleem zit, dat is en blijft wel een hele lastige taak. Kennelijk werkte het voorheen wel, maar alleen als er veel te veel poorten open gezet worden die niet open horen te staan. Dat is iets wat je normaalgesproken al niet wil, maar al zeker niet wanneer er een machine op de verbinding staat die al ruim 5 jaar geen beveiligingsupdates meer gehad heeft. De kans is goed aanwezig dat daardoor de machine al besmet is geraakt met het e.e.a., en dat dat de problemen veroorzaakt.


Hoi @Lee1948 ,

We hebben al enkele dagen niets meer van je vernomen, dus ik heb ook geen idee of je inmiddels al iets verder bent gekomen met het probleem. Aangezien ik in het verleden Echolink ook wel eens gebruikt heb en dus bekend ben met de software, ben ik ook eens wat korte testjes uit gaan voeren. Ik weet niet of je vanuit Echolink puur wil verbinden met andere stations, of dat je ook wil dat men met jou kan connecten. In het eerste geval hoef je zelf al niets te doen met de portforwarding. Ik kon moeiteloos verbinden zonder de portforwarding in te stellen.

Nadat ik de portforwarding alsnog ingesteld had, heb ik de Echolink Pingtest gedaan, en daaruit kwam dit resultaat:

 

Wat krijg jij te zien als je de test uitvoert?

Tot nu toe haal ik uit je berichten dat je sowieso moeite hebt met het verbinden met stations, en zoals ik al aangaf, daarvoor heb je de portforwarding niet eens nodig. Dus als dat al moeizaam gaat, dan heeft het weinig met de port forwarding te maken. Kun je meer details geven over waar je precies tegenaan loopt?


Er is degelijk portforwaring nodig anders werkt het niet, de tcp 5200 is oke maar de udp  5198 5199 werkt de ene keer wel en de andere keer niet, in het verleden had ik hier geen probleem mee maar toen de kpn de zaak heeft afgesloten en ik zelf thuis een reset hebt uitgevoerd op de router ging het daarna mis.


Er is degelijk portforwaring nodig anders werkt het niet, de tcp 5200 is oke maar de udp  5198 5199 werkt de ene keer wel en de andere keer niet, in het verleden had ik hier geen probleem mee maar toen de kpn de zaak heeft afgesloten en ik zelf thuis een reset hebt uitgevoerd op de router ging het daarna mis.

Hoe controleer jij of die UDP poorten werken?

Plaats eens screenshots waarop duidelijk wordt dat de firewall op dat Vista (!!!) apparaat de benodigde poorten inkomend doorlaat.

Je zegt overigens dat die poorten dan wel en dan weer niet werken.

Dat betekent dat je de oorzaak eerder in dat Vista (!!!) apparaat moet zoeken dan op de router of het netwerk van KPN.


Heb nu windows 7 er op gezet, ik kom er later wel op terug even geen tijd meer.