Skip to main content

Ik kan niet uploaden naar ftp. Met mobiel werkt het wel, dus KPN moet iets blokkeren.

Inloggen lukt wel? Welk modem heeft u?


Inloggen lukt niet. Ik krijg na 20 seconden “timeout error” als het KPN netwerk gebruikt. Met mobiel netwerk (niet van KPN) ben ik binnen half second binnen op de server.


Hoi @MikiMiki, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Is het inmiddels nog gelukt? Zo niet, wil ik je in eerste instantie vragen om dit topic eens te bekijken. Voor zover ik het kan inschatten, is dit een soortgelijk issue en hopelijk heb je wat aan de antwoorden die daar worden gegeven. Persoonlijk ben ik hier totaal niet thuis in dus durf ik je ook niet te zeggen waar het precies fout gaat. 


Hoi, nee. Het is nog niet opgelost. In april werkte het, nu niet meer. En aangezien het werkt vanaf het mobiele netwerk, twijfel ik er niet aan dat KPN iets heeft aangepast.


@MikiMiki hoe en waar verbind je precies mee? Welke server/hostname?


Hoi @AriënC ik heb een website sinds 11 jaar. De host is in Hongarije, maar ik heb nooit probleem met ftp gehad. De server provider heeft niks gewijzigd.

Sinds dit jaar heb ik een KPN abonnement. Tot en met april kon ik gewoon files uploaden. Nu niet meer als ik het netwerk van KPN gebruik. Als ik mijn mobiel netwerk gebruik, kan ik gewoon files uploaden.


Gebruikt u een ip adres of een domeinnaam als host? Indien u een domeinnaam gebruikt: probeer het eens met het ip adres.


Ok, mijn probleem is nog niet opgelost. Ik kan niet uploaden naar ftp.

Wat een feit is:

  • Met mobiel werkt het wel.
  • Het ftp upload met het KPN netwerk werkte in april, in maart, in februari, in januari.
  • Chatbot van KPN is nutteloos.
  • Advies van de KPN medewerker - “schrijf maar een forum post”

Ik heb niks gewijzigd, de hosting provider van de FTP host heeft niks gewijzigd. De enige conclusie is dat KPN iets heeft veranderd.

KPN ken niet en wil niet mijn probleem oplossen.


Gebruikt u een ip adres of een domeinnaam als host? Indien u een domeinnaam gebruikt: probeer het eens met het ip adres.

Heeft u dit al geprobeerd? 


De situatie lijkt ene beetje op die van dit topic:

 

@MikiMiki, gaat het om een Experiabox?


Hoi @Nick83 ,

ik heb dat al geprobeerd, hetzelfde. Er is geen probleem met naamresolutie.


En wat voor modem heb je?


Hoi @AriënC ,

 

dank je wel! Die topic heeft de oplossing - “

Issue gevonden. 

Het heeft met de firewall van de modem te maken. Als ik deze wijzig van medium naar Low kan ik wel verbinding maken. Als ik hem weer terug zet op medium kan ik geen verbinding maken. 


Precies waar dat aangehaalde topic over gaat. Hopelijk is dat bij ene update verholpen.
Ikzelf gebruik overigens een Fritzbox modem. Die heeft hier geen last van.


Hier hetzelfde probleem met de V12 box met laatste update, ik wilde via LAN even met Filezilla ftp-en, maar werkte niet. Ook mobiel LAN niet. Toen 4G geprobeerd en dat werkt wel. Toen kwam ik dus ook op dat firewall gebeuren😠. Heel vervelend, nu staat de firewall dus op low😯, want als ik “aangepast” gebruik en ik voeg apart “ftp 20-21” toe, werkt het nog niet goed😫.


Als FTP passive is moet je een andere reeks poorten gebruiken.


@AriënC Bedoel je voor passive poort 49152-65535? Die kan ik niet toevoegen. Laat em nu wel even op low staan.


Ondertussen via wifi kan ik met Android (andftp) op m’n webspace komen, maar bij upload van een foto krijg ik in andftp een foutmelding dat de upload failed.

  • Experiabox 12 met beveiliging op “low”.
  • Ubiquiti poe switch + ap’s

Gebruik je passive mode?


Passive staat standaard recommended in andftp.


Dan moet je daarvoor ook een aantal poorten openen. Ik weet uit mijn hoofd niet welke, Of je moet dat zonder passive mode proberen.

Maar ik raad ook aan om bij je hosting te vragen of ze SFTP (SSH File Transfer Protocol) ondersteunen. FTP is namelijk een antiek en makkelijk afluisterbaar protocol. En XS4ALL stapte 5 jaar geleden al over. 


Zit bij Antagonist en die zeggen op hun site FTPES (explicit TLS/SSL) https://help.antagonist.nl/hc/nl/articles/8524008537489-Welke-instellingen-heb-ik-nodig-voor-FTP

Dan zou het dus toch in de Experiabox moeten zitten met een instelling zou je zeggen.


Zit bij Antagonist en die zeggen op hun site FTPES (explicit TLS/SSL) https://help.antagonist.nl/hc/nl/articles/8524008537489-Welke-instellingen-heb-ik-nodig-voor-FTP

Dan zou het dus toch in de Experiabox moeten zitten met een instelling zou je zeggen.

Maar ze gebruiken poort 21. KPN blokkeerd op basis van poortnummer. Welk protocol gebruikt word, daar kijkt KPN niet naar.


Reageer