Hoi,
Oorspronkelijke situatie:
NAS maakt backup naar kpn gebruiker met een nieuwe experiabox (Eerdere versie dan de 12)
Nas bij de kpn gebruiker heeft een vast ip adres.
Portforwading is ingesteld
NAS Backups kunnen van een remote lokatie via de opengezette poorten naar de NAS van de kpn gebruiker worden gemaakt.
Nieuwe situatie
Eerdere experiabox van de kpn gebruiker is vervangen door de experiabox 12
Portforwarding op de experiabox 12 is conform het voorgaande modem ingesteld.
Probleem
Backup van de remote locatie naar de kpn gebruiker (met de experiabox 12) werkt niet meer.
Ik schrijf dit voor het modem van mijn vader (experiabox 12). We hebben beiden een NAS die een backup maakt op elkaars mijn als zijn locatie. Sinds twee weken heeft hij een nieuwe experiabox 12 ontvangen, waar we keurig netjes de poorten geforwarded hebben, zoals als in de situatie ervoor gewoon werkte. Echter, ondanks de port forwarding kan er geen gebruik gemaakt worden van de poorten (Op één na) en er dus geen backup meer worden gemaakt.
Met een portscanner zie ik eveneens dat de poorten van de experioa box 12 gesloten zijn (en heel af en toe krijg ik een melding dat ie niet gesloten is). Ik snap er niets van, het lijkt wel alsof de poorten meestal dicht en soms random open zijn.
Alle instellingen zijn dus gelijk aan de situatie ervoor (dynamic dns zorgt voor het juiste adres), maar de NAS achter de experiabox 12 lijkt niet meer via de open gezette poorten te benaderen te zijn.
Ik ben in de veronderstelling dat ik alle logische stappen heb doorlopen en heb het idee dat de geforwarde poorten spontaan open en dicht (meestal dicht) staan. Is dit een bekend fenomeen, heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem kan tackelen?
Groeten,
Jeroen