Skip to main content
Beantwoord

Kan via DIW7022 niet mijn truenas bereiken, wat moet ik doen?

• August 8, 2025
  • 66 reacties
  • 372 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

66 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Als ik het goed begrijp gaat dit niet werken en ook niet met port forwarding 

Waar leest je dat het niet gaat werken? Het knopje "opslaan” is bij jou grijs omdat je aangepaste ip-adres gebruikt, je moet bij interne ip-adres geen waarde invullen maar client ip-adres gebruiken.

• August 9, 2025

​​​​Je moet idd geen aangepaste ip-adressen gebruiken maar client ip-adressen

Note: Deco does not support the feature of entering the Internal IP address manually. In a normal case, if a device connects to Deco and gets an IP address, Deco will show the device when configuring the port forwarding feature.

Hoe moet dat dan bij apparaten waarop een statisch ip adres ingesteld staat? Want zo'n apparaat "gets" geen ip adres. 

Dit lijkt op hetzelfde probleem als wat de Experiabox met de nieuwe firmware heeft. Wat door KPN gelukkig als bug gezien werd. En waarvan men zegt dat het in de nieuwste firmware versie opgelost is. Alhoewel nog bijna niemand die nieuwste versie heeft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Oke, dan begrijp ik het niet goed. Te weinig kennis.

Moet ik hier wat in vullen en wat moet ik hier in vullen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Hoe moet dat dan bij apparaten waarop een statisch ip adres ingesteld staat? Want zo'n apparaat "gets" geen ip adres. 

Nee, de Deco ondersteunt geen aangepaste ip-adressen bij portforwarding (waarschijnlijk wegens veiligheidsoverweging) maar alleen uit de lijst van verbonden apparaten. Portforwarding (routing) gaat niet op basis van ip adressen maar MAC adressen, uit een verbonden apparaat is een vertaling tussen ip-adres en MAC-adres.

Dit lijkt op hetzelfde probleem als wat de Experiabox met de nieuwe firmware heeft. 

De KPN modem gaat nog verder, hij accepteert voor portforwarding alleen de adressen uit DHCP reservering.

• August 9, 2025

Ik gebruik zelf Opnense. En doe feitelijk hetzelfde als jij wilt. 

Verbinding maken met CX Explorer:

En het werkt gewoon.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

En het werkt gewoon.

Ik heb ook nooit problemen met bereiken mijn Synology NAS met File Manager+ uit verschillenden subnets.

Heb net geprobeerd, Port forwarding met Deco gaat gewoon met statisch ingestelde IP adressen

Vast IP adres in de client

@Smytangel Je moet deze stappen volgen

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 9, 2025

Als de Deco een NAT router is en port forwarding ondersteunt moet dit gewoon werken. 

Op de DIW moet dan niet met “Truenas” verbonden worden, maar met het IP adres vsn de Deco of de “deco.home” waaronder deze aan de KPN kant bekend is.

Port forwarding: welke poort moet gebruikt worden? Ik zie 443 staan, dat is WebDAV, maar de standaard SMB Windows filesharing loopt via poort 445.  

De port forwarding voor SMB is dan externe poort = interne poort = 445, interne IP= truenas IP. Idem voor WebDAV, maar dan poort 80 of 443. 

Als je geen IP adres kunt opgeven dan vraag ik me af waarom ze dit vragen, anders de TrueNAS op DHCP en kijken welk adres hij krijgt en of hij bij forwarding opduikt. 

Als de VLC app of de DIW staat zou je dus een fileshare  “deco.home” poort 445 moeten kunnen opgeven met als share de sharenaam waar op de Truenas de bestanden te vinden zijn. 

Bedenk wel dat de apparaatnamen die achter de DECO bekend zijn de overgang naar het KPN netwerk niet overleven, dus het vinden van mediaservers aan de DIW kant zal niet werken.

Of het mogelijk is om met een Android filemanager een SMB share te “mounten”, dus onder een bepaalde directory aan te koppelen weet ik niet. Nooit naar gekeken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

@Smytangel Waarschijnlijk heb je al een portforwarding-regel met de naam TrueNAS staan. Probeer een andere unieke naam te gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 9, 2025

Of die 123-234 zijn al ergens opgeslagen? Je kunt een poort (range) maar een keer forwarden. 

Wat gebeurt er als je gewoon 443 of 445 invult voor externe poort? Beetje vreemd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

@Smytangel Probeer mal als test een andere apparaat te kiezen. Als het ook niet werkt, moet je waarschijnlijk de Deco's resetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

• August 9, 2025

Volgens mij moet je gewoon het interne poortnummer invullen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Kan ik niet opslaan

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Kan ik niet opslaan

De externe port mag niet leeg staan. Maar ik denk toch dat je dubbele portforwardings hebt, maakt een screenshot van alle portforwardings. Als je b.v. al een portforwarding voor 1-999 heb staan, kan je een voor 445 natuurlijk niet meer maken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Deze is voor duckdns

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Wat is de rede voor verschillende firmwares op 2 Deco's? Zijn ze van verschillende hardware versies? 

Voor M9+ V1 is V1_1.6.4_20240719 de nieuwste

Voor M9+ V2 is V2_1.9.1_20250612 de nieuwste

Voor M9+ V2.2 is V2.2_1.5.6_211018 de nieuwste

Als ze van verschillende hardware versies zijn, stel de Deco met de nieuwste firmware als Hoofd-Deco in.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Ik snap niet waarom deco zegt dat het systeem up to date is. Heb nu decos verplaatst

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

@Smytangel Welke hardware versie hebben jouw Deco's?

De met 1.8.1 firmwares heeft waarschijnlijk V2 hardware.

De met 1.6.4 firmware heeft waarschijnlijk V1 hardware.

Je kan naar de 1.9.1 firmware met de Deco App updaten of de firmware downloaden en handmatig via web-portal installeren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Is nu de hoofd deco

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Is nu de hoofd deco

OK, de is nieuwer en kan naar 1.9.1 updaten. Is de andere V1 hardware?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Ik heb 6 decos waarbij 4 waren aangesloten 2 x 2.0 en 2 x 1.1 maar die 1.1 zijn nu vervangen door 2.0

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

@Smytangel Dat is niet de nieuwste versie

Deco M9 Plus(EU)_V2_1.9.1 Build 20250612