Skip to main content
Vraag

Koppelingsprobleem smarthome controller met KPN

• 1 augustus 2025
  • 17 reacties
  • 80 keer bekeken

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat iemand mij kan helpen.

sinds vorige week KPN glasvezel, maar nu krijg ik mijn smarthome controller van Smartwares niet meer gekoppeld aan mijn nieuwe wifi. Ik zet alle netwerken uit en gebruik uitsluitend het 2,4GHz wifi, ik zet VPN uit, mobiele data, 5G naar 4G.

nou is vanmiddag de monteur geweest en die lukte het ook niet maar zei tweemaal “ jammer dat u de ziggo instelling uit de HomewizardLite app verwijderd hebt, anders konden we die overnemen in uw router (??)

ga ik met mijn controller naar de buren die nog ZIGGO hebben, dan kan ik mijn controller daar zonder problemen op hun wifi koppelen. 
zou de monteur nu alsnog met deze ziggofrequenties deze op mijn router kunnen invoeren?

sorry het is een heel lang verhaal, maar ik heb ook al met smartwares contact gehad en hin aanwijzingen opgevolgd.

please: wie kan mij helpen?? 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

17 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025

Kun je de router resetten .

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 515 reacties
  • 1 augustus 2025

welk modem met welke firmware heb je in gebruik? zijn hier eventueel nog extra wifi punten bij aangesloten, zo ja, welke?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10372 reacties
  • 1 augustus 2025

Beste ​@Yca55  de smartwarescontroller heeft blijkbaar nog de Ziggo-waarden in zijn geheugen zitten en de IP-range van Ziggo is compleet anders dan die van KPN, dus dat kan niet gaan werken.

Reset de controller naar fabriekswaarden en installeer als nieuw uit de doos volgens meegeleverde handleiding.

Welkom bij KPN en en het forum trouwens.

Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen, heb je daar de extra wifi geactiveerd omdat jer schrijft dat je uitsluitend van de 2.4-band gebruik maakt?

De screenshots zijn van een mobiel die op 5G staat, kun je beter op wifi zetten tijdens aanmelden controller.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025

de resetknop aan de achterkant van de router ongeveer 10 seconden ingedrukt houden, totdat het rode lampje begint te knippert.

Hoop dat dit de goede is anders zit er een reset knopje op deze indrukken met een prikkertje als de router gereset is plaats de router naar je modem en gebruik de WPS op de router en het modem.

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 170 reacties
  • 1 augustus 2025
Yca55 schreef:

sinds vorige week KPN glasvezel, maar nu krijg ik mijn smarthome controller van Smartwares niet meer gekoppeld aan mijn nieuwe wifi. Ik zet alle netwerken uit en gebruik uitsluitend het 2,4GHz wifi, ik zet VPN uit, mobiele data, 5G naar 4G

Zorg er ook voor dat je telefoon/app tijdens het instellen/configureren van de smarthome controller verbonden is met hetzelfde/extra 2,4 GHz SSID.
Eventueel tijdelijk ook mobiele data uitzetten op je telefoon.

Ik heb hier ook diverse 2,4GHz smart lampen/schakelaars.
Die krijg ik ook alleen gekoppeld als mijn telefoon/app tijdens het installeren verbonden is met 2,4GHz.

Bij Ziggo hier is dat makkelijker om dat je gewoon 5GHz (tijdelijk) kan uitzetten zonder een extra SSID te hoeven maken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
JDD schreef:

Kun je de router resetten .

Heb ik en de monteur meermaals gedaan. Dank voor je reactie

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
joey92 schreef:

welk modem met welke firmware heb je in gebruik? zijn hier eventueel nog extra wifi punten bij aangesloten, zo ja, welke?

Ik heb de box 12, als ik u daar goed mee beantwoord. Ik heb 4 wifipunten waaronder een met 2,4GHz 

we hebben alle anderen uitgezet en dus alleen 2,4 gebruikt, zonder resultaat

ook u bedankt voor uw reactie

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
JanD schreef:

Beste ​@Yca55  de smartwarescontroller heeft blijkbaar nog de Ziggo-waarden in zijn geheugen zitten en de IP-range van Ziggo is compleet anders dan die van KPN, dus dat kan niet gaan werken.

Reset de controller naar fabriekswaarden en installeer als nieuw uit de doos volgens meegeleverde handleiding.

Welkom bij KPN en en het forum trouwens.

Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen, heb je daar de extra wifi geactiveerd omdat jer schrijft dat je uitsluitend van de 2.4-band gebruik maakt?

De screenshots zijn van een mobiel die op 5G staat, kun je beter op wifi zetten tijdens aanmelden controller.

Dank voor uw reactie!

de smartwares resetten zou moeten gebeuren door de knop 5 seconden in te drukken, zoals je de setup begint. Dat moeten we dus iedere keer doen. 
ik had al bij eerder antwoord geschreven dat we de box 12 hebben met 4 wifipunten 

Dat de screenshots op 5G staan, klmt omdat op dat moment de smarthome controller geen internetverbinding heeft waardoor de koppeling dus steeds mislukt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025
  • Zorg ervoor dat de DHCP-server van de router is ingeschakeld.
  • Controleer of er een MAC-adresfilter is ingeschakeld, en of het MAC-adres van de controller is toegestaan.

Kun je inloggen in de router is daar een website voor.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
Doman schreef:
Yca55 schreef:

sinds vorige week KPN glasvezel, maar nu krijg ik mijn smarthome controller van Smartwares niet meer gekoppeld aan mijn nieuwe wifi. Ik zet alle netwerken uit en gebruik uitsluitend het 2,4GHz wifi, ik zet VPN uit, mobiele data, 5G naar 4G

Zorg er ook voor dat je telefoon/app tijdens het instellen/configureren van de smarthome controller verbonden is met hetzelfde/extra 2,4 GHz SSID.
Eventueel tijdelijk ook mobiele data uitzetten op je telefoon.

Ik heb hier ook diverse 2,4GHz smart lampen/schakelaars.
Die krijg ik ook alleen gekoppeld als mijn telefoon/app tijdens het installeren verbonden is met 2,4GHz.

Bij Ziggo hier is dat makkelijker om dat je gewoon 5GHz (tijdelijk) kan uitzetten zonder een extra SSID te hoeven maken.

Dank voor uw reactie! Ook dat is allemaal gedaan, dat u 5G ziet komt dat wanneer de controller moet koppeldn deze geen internet heeft . Mobiele data is uit, vpn is uit, alleen op de modem de 2,4 ghz de anderen uitgezet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
JDD schreef:
  • Zorg ervoor dat de DHCP-server van de router is ingeschakeld.
  • Controleer of er een MAC-adresfilter is ingeschakeld, en of het MAC-adres van de controller is toegestaan.

Kun je inloggen in de router is daar een website voor.

Oei dat wordt moeilijk voor mij. Ik ga eens lezen hoe dat moet

dank u

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025

Probeer dit  Smarthome app op Google Play Store

1. Installeer de app: Download de Smartwares app op je smartphone of tablet. 
  2. Koppel de controller: Volg de instructies in de app om de controller te verbinden met je wifi-netwerk. 
  3. Voeg ontvangers toe: Voeg de slimme stekkers, schakelaars of andere ontvangers toe aan de controller en koppel ze via de app.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025

Reset de controller een paar keer achter elkaar , druk op het modem de wps in dan de wps op de controller werkt dat niet dan eerst de controller en het modem , werkte bij mij tenminste op mijn  netgear extender . Het is maar een idee.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 341 reacties
  • 1 augustus 2025

De laatste suggestie zet op het modem de wifi uit reset de controller en probeer het dan met de wps.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
JDD schreef:

Probeer dit  Smarthome app op Google Play Store

1. Installeer de app: Download de Smartwares app op je smartphone of tablet. 
  2. Koppel de controller: Volg de instructies in de app om de controller te verbinden met je wifi-netwerk. 
  3. Voeg ontvangers toe: Voeg de slimme stekkers, schakelaars of andere ontvangers toe aan de controller en koppel ze via de app.

Been there, done that…… but helaas pindakaas

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 augustus 2025
JDD schreef:

De laatste suggestie zet op het modem de wifi uit reset de controller en probeer het dan met de wps.

Dank dank dank maar ik ga nu slapen, het toetert me allemaal in mijn hoofd.

morgen nieuwe dag nieuwe kansen.

dank voor het meedenken 

trustuh

Reageer