Skip to main content

Sinds ik in december 2020 een KPN 12 modem heb, werkt de Sonos play 1 in de keuken niet meer naar behoren. WiFi valt regelmatig weg, waardoor we niets horen of het geluid hapert of geluid herhaalt zich wat de laatste 30 seconden ook al is gezegd. 

Ik lees op diverse forums dat hier meer problemen mee zijn. Wie heeft voor mij de oplossing?

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Mogelijk heeft de Sonos wat problemen met het gebruikte wifi protocol op de Box 12: namelijk wifi6 (oude term 802.11.ax)

Zet de Box eens op wifi4 / 5

Zet daarom in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).


Dank voor je snelle reactie Peter G.

Betekent jouw oplossing dat ik in “mijnmodem.nl” moet inloggen en daar aanpassingen doen?

Zo ja, zou je dan enkele screenschots willen sturen met WAT ik WAAR moet aanpassen?

Hartelijk dank.


Betekent jouw oplossing dat ik in “mijnmodem.nl” moet inloggen en daar aanpassingen doen?

Ja. 

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt. Daar zie ik wel afbeeldingen.

 


Dank je wel. Ik zal het morgenochtend doornemen.

 


Ik heb de instellingen aangepast en we zullen het de komende dagen testen. Eerste half uur geen storingen :slight_smile:

Moet ik de waarden voor de bandwidth nog aan passen?

Wat betekenen al die mogelijke waarden waar je uit kunt kiezen bij Wireless mode?

Bedankt alvast!


Moet ik trouwens ook the channel selection van AUTO afhalen en dan op een vast kanaal, maar welk nummer dan?

PS: radio viel net weer ff weg :disappointed_relieved:


Is het beter om Sonos op een ander kanaal te zetten dan het modem?

 


Op je laatste 2 vragen kan ik helaas geen antwoord geven. Ik weet alleen dat oudere laptops (de oudere Intel chip) niet met wifi6 overweg kan. Ik gokte er een beetje op dat dat voor de Sonos ook gold.

Probeer inderdaad eens een vast kanaal. Tenslotte: niet geschoten….


Dank weer voor je antwoord. 

Kun je wel antwoord geven op de vraag, waar alle verschillende 802.***** codes voor staan?


Ja, dat zijn gewoon de oude 'namen’ voor de wifi-normen wifi 1 t/m wifi 6.

Zie dit artikel :wink: .

https://www.iculture.nl/nieuws/wi-fi-standaarden-naamgeving/


Dank je wel, PeterG.

Tot nu toe heb ik weinig tot geen storingen. Zal het in de gaten houden.

Misschien is een Sonos boost, waar Sonos dus zijn eigen wireless netwerk heeft, ook een eventuele oplossing.

 

 

 


Dank je wel, PeterG.

Tot nu toe heb ik weinig tot geen storingen. Zal het in de gaten houden.

Misschien is een Sonos boost, waar Sonos dus zijn eigen wireless netwerk heeft, ook een eventuele oplossing.

 

 

 

Sonos en V12 is om een of andere reden geen gelukkig huwelijk. Ik lees meer klachten. Zelf heb ik een Sonos Boost en dat werkt perfect. Nu met een Fritz!Box als modem maar in het verleden ook met een V8, V9 en V10. 


Ik heb een Sonos Boost geinstalleerd en toe nu toe geen problemen gehad. Hopelijk blijft het zo.:relaxed::fingers_crossed:

@SledgehammerNL : Ik heb een KPN 12 modem, kun jij me vertellen op welk kanaal jouw router staat en ook of de optie “Automatisch kanaal” aan staat.

Ook zou ik graag willen weten welke WIRELESS mode jij gebruikt bij 2.4GHZ en 5GHZ.

Bedankt alvast voor je reactie.


Ik heb een Sonos Boost geinstalleerd en toe nu toe geen problemen gehad. Hopelijk blijft het zo.:relaxed::fingers_crossed:

@SledgehammerNL : Ik heb een KPN 12 modem, kun jij me vertellen op welk kanaal jouw router staat en ook of de optie “Automatisch kanaal” aan staat.

Ook zou ik graag willen weten welke WIRELESS mode jij gebruikt bij 2.4GHZ en 5GHZ.

Bedankt alvast voor je reactie.

Dat klinkt beter. Hier draait het storingsvrij via de Boost (al jaren). 

Ik heb (gelukkig?) geen V12 maar een AVM Fritz!Box 7590 die ook de AVM mesh-nodes aanstuurt. Alles staat op auto en ik heb bandsteering aan staan. Dat wil zeggen dat de 2.4 en 5Ghz dezelfde naam hebben. De 7590 laat ik alle kanalen regelen (i.v.m. mesh). 


Oke, dank voor je antwoord:relaxed: