Skip to main content

Hi, ik heb het forum op trefwoord DECO doorgespit maar vond geen item dat past bij mijn vragen.

Mijn config: KPN modem met centrale DECO via cat5 kabel (die gele van KPN) gekoppeld. Daaraan door het huis meerdere Deco's X60 wireless verbonden. TV op één van de wireless deco's.

1) Ik had tot enkele maanden geleden een 100 Mb/s abonnement met V12, ingesteld op WiFi 6. Omdat de TV nogal eens haperde ben ik overgestapt op 200Mb/s. Tot mijn verbazing betekende dat - volgens de KPN monteur - dat ik terug moest naar een V10. Weg WiFi 6 dus.

Dit heeft enige tijd goed gewerkt, maar recent is het haperen weer begonnen. Extern haal ik keurig 200 Mb/s, intern max 100 Mb/s omdat de Deco's met WiFi 5 kennelijk niet sneller willen in AP-mode

2) Ik had ooit mijn Deco's in Router mode geconfigd, maar KPN  heeft - al geruime tijd geleden - een wijziging doorgevoerd waardoor in die modus Uitzending Gemist niet meer werkt. (hartelijk dank ...). In Router mode haal ik wel intern 200 Mb/s, en heb geen haperingen meer. Maar ook geen Uitzending gemist, dus dat kan niet.

Vragen:

* Kan het V12 modem inmiddels WEL overweg met 200 Mb/s? En zo ja: zou ik aub dan weer een V12 mogen ontvangen?

* Kan KPN aub die uiterst klantonvriendelijke netwerkwijziging aanpassen zodat Deco's weer tot hun potentieel gebruikt kunnen worden?! Als dat in het verleden wel kon dan zou dat toch nu ook moeten kunnen!

* Weet iemand hier misschien een aanpak die past bij mijn config en die verbetering kan brengen? NB. Kabels trekken is uitgesloten! En met een set peperdure Deco's die gigabit snelheden kunnen halen op WiFi 6 lijkt me dat ook nogal raar, dusss ...

Dank, ben benieuwd.

Groet

Je hebt geen glasvezel? Je zit nog op het koperdraadje? Dan heb je nu pairbonding. Dat word alleen ondersteund door de Experiabox v10. En er is 1 model Fritzbox die dat kan. Dat gaat nooit veranderen.

Denk ik. Weet ik bijna wel zeker. Glasvezel is de toekomst. KPN zal geen nieuw modem meer laten ontwikkelen die pairbonding ondersteund denk ik. Het is verouderde techniek die nog in gebruik blijft zolang het duurt. Maar er word geen geld meer in gestoken. 

De KPN Box 12 gaat het nooit ondersteunen. Want die kan dat hardware matig gewoon niet.

Vervolgens tv.

Die moet je gewoon rechtstreeks aan de Experiabox koppelen. Die Deco mag er niet tussen zitten. Want da werkt 9 van de 10 keer niet.

Dus... toch maar nadenken over kabels denk ik.

Als jij Deco's hebt, dan kun je WiFi van de Experiabox het beste uitzetten. Want dat geeft toch alleen maar storing. En dan maakt het ook niet meer uit dat die Experiabox geen WiFi 6 ondersteund 😉

Als je nu 100 % echt geen kabels wilt trekken, dan zou je over kunnen stappen naar de nieuwste abonnementsvorm. Dan krijg je TV+ ontvangers. Die werken op WiFi. 

Of heb je die al?

Ze werken alleen op WiFi 6 van KPN zelf. Niet op het WiFi van de Deco’s. 

Tenzij ... je die tv ontvangers op unicast zet. Maar dan is de beeldkwaliteit bij live TV kijken iets minder. Voor terug kijken en opnames maakt het niets uit.

Hoi ​@RobZi, als je 200 Mbit/s hebt op koper is V10 je enige optie inderdaad. Dan heb je pairbonding en kan je geen ander modem gebruiken. Als je de Box 12 daarop aansluit ga je in de praktijk weer terug naar 100, omdat het tweede aderpaar niet gebruikt kan worden. Dat lijkt me niet handig als je juist naar 200 wilde.

Ik ben het ook met Marlon eens, als je een goed functionerend Deco systeem hebt, zou ik de Wifi van de V10 uitzetten. Daarmee kan je een goed netwerk hebben, en als de Deco's het ondersteunen met Wifi6.

Hier zelfde issue met de nieuwe firmware.

Meerdere routers werken alleen nog in AP mode

en precies de veel gebruikte populaire soorten.

TP-Link Deco, Asus AiMesh,  Netgear Orbi, enz enz

Dank voor de reacties. Bevestigt helaas wat ik al vermoedde.

Ben diep teleurgesteld in KPN dienstverlening hier.

Glasvezel op mijn postcode is nog niet eens gepland - kan nog jaren duren.

Misschien toch maar 's bij de concurrentie gaan shoppen.

Kabels aanraden ... het is bijna 2025 ... dat geloof je toch niet?

Acces points hebben altijd in AP stand gemoeten. Geen enkel kpn modem kan in bridge modus dus ga je IP conflicten krijgen als de deco's of andere wifi versterkers in router modems plaatst. Vandaag nog bij iemand voor langs geweest, zijn eigen wifi netwerk uitgezet en opeens werkte alles weer. Een oplossing is dan AP modus of over op superwifi.

Dank voor de reacties. Bevestigt helaas wat ik al vermoedde.

Ben diep teleurgesteld in KPN dienstverlening hier.

Glasvezel op mijn postcode is nog niet eens gepland - kan nog jaren duren.

Misschien toch maar 's bij de concurrentie gaan shoppen.

Router modes is nooit oke geweest bij kpn, dit heeft altijd problemen veroorzaakt.

Uw laatste zin triggert mij wel, bekabeld is altijd beter, het is fysiek en kan niet storen. Op wifi hebben we zo veel storingsbronnen, buren, babyphones, spiegels. Zelfs luchtverfrissers kunnen een heel communicatienetwerk uit de lucht halen. Daarom zal bekabeld altijd het beste zijn, nu en ook over tien jaar.

Maar u wilt draadloos en dan heeft u ook gewoon oplossingen. U kunt een superwifi 2.0 punt aanschaffen en naast het modem plaatsen, deze zendt wifi6 uit. Als u dan de deco verwijderd en het wifi van het modem uit zet heeft u hetzelfde als enkel een box12. (Maar dan met ons beste modem) - Ook kunt u zoals Marlon aangeeft over op TV+, hoewel niet de beste kwaliteit is dit nog steeds gewoon HD als het op unicast staat en dan werkt het wel prima met uw deco's in AP stand.

Maar ik meen het als ik zeg dat bekabeld altijd beter zal zijn, meestal loopt er wel een oude coax of telefoonlijn door de muur van het modem naar de plaats van de tv. Deze vervangen voor cat5e of hoger en je hebt de beste tv ervaring die er te bieden is.

KPN zal geen nieuw modem meer laten ontwikkelen die pairbonding ondersteund denk ik. 

Daar ben ik ook bang voor. Als je dan toch wat anders wilt dan heb je dus een los VDSL modem nodig die pairbonding ondersteunt. De Zyxel VMG4005-B50A doet dat en daarachter zou je dan een router naar keuze kunnen plaatsen maar ook "gewoon" een V12 die je dan aansluit alsof het een glasvezelaansluiting betreft.

Lees wel even het openingsbericht van het onderstaande topic als je voor een eigen router gaat.

cces points hebben altijd in AP stand gemoeten. Geen enkel kpn modem kan in bridge modus dus ga je IP conflicten krijgen als de deco's of andere wifi versterkers in router modems plaatst. Vandaag nog bij iemand voor langs geweest, zijn eigen wifi netwerk uitgezet en opeens werkte alles weer. Een oplossing is dan AP modus of over op superwifi.

dat is niet waar en heeft tot afgelopen week gewoon gewerkt.

de oplossing daarvoor is normaal om de router een reservering in de DHCP te geven en in de DMZ van het modem te plaatsen en de router alles af te laten handelen ipv het KPN modem.

telefonie en tv kunnen dan gewoon via het KPN modem verlopen en de rest via de router achter het modem

dat dit niet werkt is echt een issue in de firmware van KPN.

Dit klopt niet. Je kunt ze prima in router mode gebruiken. Je moet alleen wel weten wat je doet. TV ontvangers werken meestal niet echter een 2de router. Dat moet je accepteren. En ze gewoon rechtstreeks op de Experiabox aansluiten. 

de oplossing daarvoor is normaal om de router een reservering in de DHCP te geven en in de DMZ van het modem te plaatsen en de router alles af te laten handelen ipv het KPN modem.

telefonie en tv kunnen dan gewoon via het KPN modem verlopen en de rest via de router achter het modem

dat dit niet werkt is echt een issue in de firmware van KPN.

Er is helemaal geen issue met de firmware. Het werkt gewoon.

Kabels zal altijd de eerste keus blijven. Dat blijft gewoon zo. Net zo goed als dat da ding ook met de stekker in het stopcontact moet. Dat blijft ook gewoon zo. Ondanks dat het straks 2025 is.

Er is helemaal geen issue met de firmware. Het werkt gewoon.

Hier zijn er wel issues met de firmware. dat het bij jou wel werkt koop ik echt helemaal niks voor.

Het is niet nodig om er een welles nietes spelletje van te maken, dus laten we dat vooral niet doen. ​@Francoix, jij hebt hier zelf ook een topic over, het is niet handig om het in meerdere topics te benoemen, dan lopen er meerdere dingen door elkaar en wordt het onoverzichtelijk.

@RobZi kabels zullen altijd de beste optie blijven, dat staat los van het jaartal. Heb je de Deco's al geprobeerd zo aan te sluiten? Als we niets proberen zullen we het ook niet weten.

@Jasper van KPN ik begrijp niet waar je op doelt. het enige verband tussen deze topics is dat de routers niet functioneren achter de v10. dit is gelijk de overlap maar zie niet waar dat conflicteert.

er loopt NIETS door elkaar

Aan de hopelijk aanwezige KPN-moderator van dit forum: wat mij betreft mag dit item gesloten worden.

Ik zie helaas geen reacties waarmee ik vooruit  kan.

Groet, Rob

We sluiten topics niet snel, als anderen bijdragen hebben kunnen ze die nog toevoegen. Mogelijk kan je met een toekomstige reactie wel vooruit. Als een topic na 6 maanden geen reactie heeft gehad zal het automatisch gesloten worden. 

Dit klopt niet. Je kunt ze prima in router mode gebruiken. Je moet alleen wel weten wat je doet. TV ontvangers werken meestal niet echter een 2de router. Dat moet je accepteren. En ze gewoon rechtstreeks op de Experiabox aansluiten. 

Dit klopt helaas wel. Zou je alleen willen brullen als je het ook daadwerkelijk getest hebt?

in de betreffende netwerken van mijn klanten heb ik er ubiquiti edge routertjes tussen geplaatst en daarna functioneren ze probleemloos.

Reageer