Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 aangesloten via Fortigate updaten

• March 23, 2026
  • 7 reacties
  • 21 keer bekeken

Hallo Allemaal,

Ik heb op dit moment een fortigate als mijn end-point, mijn EB12 gebruik ik als extra accesspoint voor een dooie hoek. Nu wil ik die EB12 toch een update geven echter zit er geen LAN op. Update forceren gaat helaas ook niet die knop is greyed-out, intern heb ik alleen DHCP maar de WAN moet een PPPOE hebben iemand een slim truukje om toch ene update binnen te halen zonder de fortigate lost te koppelen en de EB12 er weer aan de hangen. Zou het fijn vinden als iktoch regelmatig een update krijg van KPN.

Alvast bedankt en een fijne avond.

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

​@Hemant Je moet een PPPoE server op jouw router installeren en de Box12 erachter aansluiten. Let op, dat de Box12 al KPN firmware heeft. Met de oude firmware gaat het niet omdat de Box12 zijn WAN adres  (LAN adres van jouw router) bij KPN aanmeldt .

• Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Hoi bedankt,

ik draai op dit momnt V12.C.23.15.06. Het idee is op een virtuele machine met met een PPPoE server te draaien. Heeft iemand toevallig een beschrijving hoe dit zou moeten.

Ik heb en machine draaien in Virtualbox ik krijg echter geen ip als ik de WAN van de KPN box aan de vm hang.

Hemant

rvk01
Slimmerik
  • March 24, 2026

ik draai op dit momnt V12.C.23.15.06. Het idee is op een virtuele machine met met een PPPoE server te draaien. Heeft iemand toevallig een beschrijving hoe dit zou moeten.

Ik heb en machine draaien in Virtualbox ik krijg echter geen ip als ik de WAN van de KPN box aan de vm hang.

Moet je dan ook niet VLAN 6 gebruiken? Box 12 doet toch PPPoE EN VLAN 6?

• Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Hoi,

inderdaad zou ik verwachten.

Ik heb een windows client hier, geen vlan etc opgegeven op de PPPoE serer vlan 6 tag gezet.

Als ik de windows cleint een pppoe laten maken werkt ie met mac-adress@internet met pw:ppp

plug ik die kabel van de client naar de WAN van de EB12 gebeurt er niks, krijg geen ip terwijl de windows client netjes een i krijgt van de server.

hemant

rvk01
Slimmerik
  • March 24, 2026

Als ik de windows cleint een pppoe laten maken werkt ie met mac-adress@internet met pw:ppp

Als de Windows client wel PPPoE connectie maakt, dan zit je toch niet op VLAN 6 met die connectie?

Maar ik heb geen idee of Box 12 nog meer verwacht en doet bij het maken van een connectie.

• Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Hoi,

Ik heb er een switch tussen zitten en de port getagged op VLAN 6 voor de uplink van de modem en de uplink naar de pppoe server hebben beide tag 6 op de switch.

echter wil het nogsteeds niet lukken.

hemant

poort 1 is naar de server en port 2 is naar de EB 12.

• Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

de pppoe server heeft de volgende settings:

en de setting voor de EB 12:

Echter zie ik geen verbinding binnenkomen. Mis ik iets.

de server heeft 2 netwerk aansluitingen: interne netwerkt 192.168.1.100 hiermee kan ie het net op

de PPPOE server heeft 192.168.0.1

alle hulp is welkom.

hemant

Â