Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 Ethernetpoort 4 gedeactiveerd geraakt bij poging gastnetwerk te activeren

• August 5, 2025
  • 14 reacties
  • 150 keer bekeken

Ik heb een KPN Box 12 (model: SagemcomFast5359_KPN; firmware: V12.C.25.06.06).

Ik heb ook zonnepanelen met een omvormer, die (via een powerline-adapter) op ethernetpoort 4 van de KPN Box 12 is aangesloten.

Vanwege zorgen over veiligheid probeerde ik vandaag de gastmodus te activeren van poort 4. Sindsdien is het poort gedeactiveerd geraakt. Als ik “Guest network” weer activeer, gebeurt er (voor zover ik kan zien) niets; na even laden en verversen, zie het er weer uit als op de schermafbeelding.

Mijn vragen:

1. Wat moet ik doen om ethernetpoort 4 weer activeren, zodat mijn omvormer weer bij het internet kan?
  2. Hoe kan ik de omvormer isoleren van de rest van mijn thuisnetwerk?

Bedankt!

14 reacties

• August 5, 2025

Gebruik je aangepaste dns instellingen in de KPN Box? 

Wat betreft veiligheid: die app voor de zonnepanelen die jij installeert op je mobiele telefoon, die is veel gevaarlijker dan de omvormer van de zonnepanelen zelf.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 5, 2025
  • Wat moet ik doen om ethernetpoort 4 weer activeren, zodat mijn omvormer weer bij het internet kan?

Deze bug was al sinds V12.C.24.05.08

Het helpt alleen modem te resetten.

• Hoe kan ik de omvormer isoleren van de rest van mijn thuisnetwerk?

Koop een Wifi-AP met LAN-poort en sluit hem of Wifi-gastnetwerk en de omvormer op de LAN-poort van de Wifi-AP

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2025

Erg bedankt voor jullie reacties!

@Marlon92 Ik gebruik geen aangepaste DNS-settings; de settings zijn de volgende (nooit door mij gewijzigd):

De DHCP-server geeft als DNS-server het IP-adres van de KPN Box 12 mee (192.168.2.254).

@TDN Waarom heb ik een AP nodig? Is dat omdat die een router heeft, en dan zelf een eigen sub-netwerk maakt (en zelf met een DHCP-server adressen uitdeelt e.d.)? Begrijp ik dan goed dat, door een bug, de KPN Box zelf niet een gastnetwerk kan maken?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

@TDN Waarom heb ik een AP nodig? Is dat omdat die een router heeft, en dan zelf een eigen sub-netwerk maakt (en zelf met een DHCP-server adressen uitdeelt e.d.)? Begrijp ik dan goed dat, door een bug, de KPN Box zelf niet een gastnetwerk kan maken?

De KPN Box kan geen gastnetwerk maken op LAN4 maar wel voor WIFI. Daarom heb je een Wifi-AP nodig om op Wifi-Gastnetwerk in te loggen. Je kan ook een eigen router met VLAN-ondersteuning gebruiken, dan kan je zonder gastnetwerk-gedoe jouw apparaten via separate VLANs van elkaar scheiden. Maar een router met VLAN-ondersteuning kost meer dan een simpel Wifi-AP en is ook niet eenvoudig te instellen voor normale gebruikers.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Aernout123, welkom op de KPN Community! Goed dat je jouw vraag hier stelt.

Heb je wat aan de tips van de community? 

De KPN Box kan geen gastnetwerk maken op LAN4 maar wel voor WIFI.

Dit kan wel! Je kunt poort 4 in zijn geheel als gastnetwerk instellen. Het apparaat of de apparaten die je hierop aansluit, zijn dan apart van het gewone netwerk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Dit kan wel! Je kunt poort 4 in zijn geheel als gastnetwerk instellen. Het apparaat of de apparaten die je hierop aansluit, zijn dan apart van het gewone netwerk.

Lees je mijn post in de Update melding van V12.C.24.05.08? Gastnetwerk op LAN4 werkt niet (geen internet toegang) en de poort LAN4 is grijs tot men de modem hard reset. Geen idee of deze bug opgelost in latere versie … Dat op melding van soortgelijke ernstige bugs niet gereageerd wordt laat ik afscheid nemen van KPN modem en ook van KPN zelfs.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Oh, nee, dat bericht heb ik gemist ​@TDN. Maar dat is ook al een oudere versie. Ik had een tijdje terug een topic in beheer waarin de gebruiker aangaf juist alleen een gastnetwerk via poort 4 te kunnen maken. Vandaar dat ik zei dat het dus wel kan.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Om nog even hierop terug te komen, ​@Aernout123: Dit probleem kan je oplossen met een harde reset. Hoe je dat doet, lees je hier: Modem resetten of herstarten. Laat je weten of dit lukt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Ik heb een harde reset gedaan, en alles werkt weer als het moment vóór ik het gastennetwerk op poort 4 uitprobeerde. Heb nog niet gedurfd het nogmaals te proberen, omdat ik begrepen had dat de feature niet werkt, en ik niet nog een reset nodig wilde hebben.

Dat klopt toch, dat de feature stuk is? Of zou het wel moeten werken als ik het nog een keer zou proberen? (Ondanks dat er in feite niets veranderd is?)

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Mijn collega's geven aan dat de poort weer aan zou moeten staan na een reset én dat je deze dan opnieuw kunt instellen als gastnetwerk.

• September 12, 2025

Ik ervaar hetzelfde als wat Aernout123 heeft geconstateert. na harde reset van het modem wordt de topologie van het netwerk volledig weergegeven. Ga je naar Thuisnetwerk → Ethernetpoorten en schakel je dan Poort 4 gastnetwerk in dan lijkt het modem dit te accepteren. Ga je terug naar topologie dan is deze helemaal leeg. Terug naar Etherpoorten is het gastnetwerk op poort 4 weer uitgeschakeld. Harde reset/ fabrieksinstellingen het maakt geen enkel verschil gastnetwerk op poort 4 is niet in te schakelen en veroorzaakt ook blijkbaar ook andere issues. Of zie ik bij het instellen nog iets over het hoofd?

software versie V12.C.25.06.06  mijn modem is vrij recent over gezet naar de KPN versie en ik weet niet of de tussenliggende versies wel hebben gefunctioneerd. 

• September 12, 2025

Ik ervaar hetzelfde als wat Aernout123 heeft geconstateert. na harde reset van het modem wordt de topologie van het netwerk volledig weergegeven. Ga je naar Thuisnetwerk → Ethernetpoorten en schakel je dan Poort 4 gastnetwerk in dan lijkt het modem dit te accepteren. Ga je terug naar topologie dan is deze helemaal leeg. Terug naar Etherpoorten is het gastnetwerk op poort 4 weer uitgeschakeld. Harde reset/ fabrieksinstellingen het maakt geen enkel verschil gastnetwerk op poort 4 is niet in te schakelen en veroorzaakt ook blijkbaar ook andere issues. Of zie ik bij het instellen nog iets over het hoofd?

software versie V12.C.25.06.06  mijn modem is vrij recent over gezet naar de KPN versie en ik weet niet of de tussenliggende versies wel hebben gefunctioneerd. 

Na een harde paperclip reset van het modem en de 2 Superwifi's 2.0 heb ik toch poort 4 als gastnetwerk in kunnen stellen. Grafisch rammelt de software nog (schakelaar blijft uit aangeven en mijn topologie is ook weer verdwenen) het functioneert nu in ieder geval wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

Hoe weet je dat het werkt? Staan de apparaten bij Connected Devices wel weergegeven, met een gasten-IP-adres?

• September 13, 2025

Hoe weet je dat het werkt? Staan de apparaten bij Connected Devices wel weergegeven, met een gasten-IP-adres?

Ik heb mijn pc op poort 4 aangesloten. Als de gastennetwerk op deze poort actief is krijgt deze een  IP-adres in de volgende range192.168.3.--- toegewezen (dezelfde range als je gastnetwerk wifi apparaten ontvangen)  in plaats van 192.168.2.--- welke op de overige poorten wordt uitgedeeld. 

Zodra ik de schakelaar voor poort 4 aanpas valt zowel de topologie als connected devices visueel weg.