Skip to main content

Hallo, 

Mijn KPN Box 12 geeft bij verschillende IP-adressen aan dat deze al in gebruik is terwijl het IP-adres nergens in de clientlist voorkomt en ook niet in het DCHP lease overzicht. 

Hoe kan het dat hij toch vindt dat een adres al in gebruik is en is het mogelijk om de router geforceerd een adres vrij te laten geven? 

Waar probeer je dit te regelen, @Roosmans? En met welk doel?

Edit: Oh, en kan je ook een screenshot plaatsen van wat je ziet?


Hallo Denise, 

Ik probeer dit te regelen in: MyModem>LAN IPv4 en dan de knop Add Reserved Address. 

Ik wil graag voor een aantal apparaten een vast IP-adres instellen en die wil ik ook graag aaneengesloten hebben dus ik ben van 200 naar beneden gegaan en bleek 196 bezet maar die wordt nergens gebruikt en is niet terug te vinden in de client list. Daarop dacht ik, om het device toch een vast adres te geven, dan kies ik voor nu wel 106 maar die was ook bezet en staat ook nergens in de client list. 

Vandaar de vraag, waarom denkt de KPN Box 12 dat het adres bezet is en is er een mogelijkheid om de box te dwingen een adres vrij te geven. 

Edit: ik heb dit met 2 verschillende browsers geprobeerd (Edge en Safari) maar beide geven hetzelfde resultaat.


Ah, oke. Ik weet er het fijne niet van, maar ik weet wel dat er een aantal standaard gereserveerd zijn. Zo kan je sowieso de volgende interne IP-adressen niet gebruiken:

  • 192.168.2.149 = SuperWifi 1
  • 192.168.2.150 = SuperWifi 2
  • 192.168.2.151 = Experia Wifi
  • 192.168.2.254 = KPN Modem

Deze zie je dus niet direct terug in de client list. En ik vermoed dat er zo nog wel een aantal IP-adressen zijn die gereserveerd zijn. Misschien dat mijn collega @Erik van KPN hier meer over weet.


Bedankt voor de informatie.

Bij mij hebben de SuperWifi 2 punten 192.168.2.77, 79, 82 en 84. Deze adressen vind je inderdaad niet terug in de Clientlist maar wèl in de lijst met DHCP leases.

Ik zou verwachten dat adressen die door de router worden weggegeven of die volgens de router in gebruik zijn minstens in 1 van deze 2 lijsten wel zichtbaar zijn? 

Misschien gaan dit soort dingen wel beter in de router nadat die software update eindelijk wordt doorgevoerd? De huidige software heeft namelijk wel meer issues. 


@Roosmans Ik moet dit even uit mijn hoofd doen, lang niet meer in een box12 menu gezeten..

 

Wat zijn je instellingen bij DHCP-Pool?

Standaard is dit 192.168.2.1 - 192.168.2.200.

 

Dit wil zeggen dat je DHCP server 192.168.2.X uitdeelt waarbij X een waarde is van 1 tot 200.

 

Als je een statisch IP instelt moet je buiten deze pool blijven. Dus probeer eens 192.168.2.201


Hallo, 

Dat is ook mijn idee. Dat je de DHCP-pool beperkt en dan ervoor zorgt dat vaste IP-adressen buiten de DHCP-pool worden uitgegeven. De pool is inderdaad ingesteld tot 200 maar als ik 201 wil toewijzen als vast adres geeft de router aan dat het adres buiten de range valt . . . 

 


@Roosmans Na nogmaals je bericht gelezen te hebben, begrijp ik goed dat .199, .198 en .197 wel werkten?

 

 

Je kunt eens proberen om te pingen naar dat adres

 

Vanaf een windows computer: 

Windowstoets + R > CMD.exe (je komt nu in windows commandprompt)

En dan het commando:

Ping 192.168.2.196

 

Als je "Reply from 192.168.2.196" ziet zit er een actief apparaat op dat IP die niet terugkomt in de lijst, vaak is dat een netwerkswitch (management IP)


Als je een statisch IP instelt moet je buiten deze pool blijven. Dus probeer eens 192.168.2.201

Dat is dus bij KPN niet zo. Bij KPN moeten de statische ip adressen wel binnen de pool vallen.


Als je een statisch IP instelt moet je buiten deze pool blijven. Dus probeer eens 192.168.2.201

Dat is dus bij KPN niet zo. Bij KPN moeten de statische ip adressen wel binnen de pool vallen.

Ben ik niet met je eens @Nick83 , binnen de DHCP-pool reserveer je een IP-adres, zodat het niet opnieuw uitgegeven kan worden, dus een statisch adres binnen de pool.


Als je een statisch IP instelt moet je buiten deze pool blijven. Dus probeer eens 192.168.2.201

Dat is dus bij KPN niet zo. Bij KPN moeten de statische ip adressen wel binnen de pool vallen.

Ben ik niet met je eens @Nick83 , binnen de DHCP-pool reserveer je een IP-adres, zodat het niet opnieuw uitgegeven kan worden, dus een statisch adres binnen de pool.

Met "statisch ip adres" bedoel ik in deze situatie een gereserveerd ip adres in het modem. 


Klopt, je bindt als het ware een MAC adres aan een IP adres waardoor de DHCP server dat IP alleen uitdeelt aan dat specifieke mac adres.

 

Mijn voorbeeld geldt voor andere modems & wanneer je een statisch IP instelt op een client. Alleen dat is wat onwenselijker omdat het beheer ingewikkeld maakt.


Inmiddels heb ik de apparaten die ik een vast IP wilde geven een vast adres gegeven. Alleen niet zo ‘opeenvolgend’ als ik wilde. Maar het werkt wel. 

Ik geef vaste IP-adressen altijd vanuit de router aan een apparaat, ik laat geen enkel apparaat in mijn thuisnetwerk zelf een IP-adres vragen/claimen.

Bedankt voor jullie hulp, maar voor nu laat ik het wel op deze manier geconfigureerd in de router. 


Reageer