Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Sinds 2 maanden heb ik de TP Link XE75Pro aangesloten op de KPN router.
Ik loop tegen een aantal problemen aan. 

  1. KPN iTV box, loopt elke keer vast bij het kiezen van een zender. De box is aangesloten op een TP Link SG108E(v2) switch en direct op de Experiabox.. Deze ondersteunt IGMP Snooping en Unicast/Multicast.  Zijn er misschien instellingen die ik zou moeten aanpassen?
     
  2. De gehele dag door merk ik dat de verbinding, zowel WiFi als bekabeld even wegvalt en daarna weer terug komt. Ook als ik bijv. zit te YouTuben op de tv (bekabeld) merk ik vaak dat de kwaliteit slecht is. Soms zie ik zelfs blokjes. 
    Is dit voor iemand herkenbaar? Is het misschien verstandig om de KPN te laten doormeten?


De volgende apparaten zitten aangesloten op de ExperiaBox:

  • TP Link SG1016PE switch, met hierop 2 deco's van de bovenste verdiepingen.
  • Hoofddeco XE75Pro
  • KPN iTV Box via switch TP Link TL-SG108E.

Verder is het misschien belangrijk om te weten dat IPTV/VLAN uit staat in m'n DECO app. Ik neem aan dat de KPN router dit afhandelt en staat de Deco in WiFi Router mode. Wifi op de Experiabox staat uit.

 

Hoop dat iemand van jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

 

Aanvulling; als test ook de kabel rechtstreeks in de Experiabox gestopt, maar nog steeds dezelfde problemen. 


Kunt u alle andere apparaten even loskoppelen en de tv ontvanger rechtstreeks op de KPN Box aansluiten? Hoe werkt het dan?

Kunt u de switch resetten? 

U schrijft dat u een v2 heeft van de TP-Link switch. Dat is al een ouder model. Op de oudere modellen werkt IGMP Snooping niet goed volgens mij...


Kunt u alle andere apparaten even loskoppelen en de tv ontvanger rechtstreeks op de KPN Box aansluiten? Hoe werkt het dan?

Kunt u de switch resetten? 

Dank voor het meedenken, dat zal ik vanavond gaan proberen en de uitkomst laten weten.
Ja ik kan de switch resetten, heb in principe nog niks ingesteld.

Ik zie dit staan bij de specs;
IGMP Snooping V1/V2/V3

Je hebt denk ik al een idee wat er aan de hand is, mag ik weten wat? :) 


Hi Jermy, Ik heb soortgelijke problemen. Recent overgestapt naar KPN Internet & TV. Helaas nog koper (VDSL2) in afwachting van Glaspoort. BOX 12b (momenteel WiFi en DHCP server uit) en gebruik van DECO 20's , hoofd Deco bekabeld aangesloten (= nu de router) en tweede Deco bij TV & KPN's TV kastje DIW7022 . Nu Deco bij TV met kort kabeltje aangesloten aan DIW7022 & TV. Schermmenu KPN kastje & TV zeggen Internet 'uitstekend'’.

Zowel bij alleen Box12b met WiFi, alsmede Box12b met WiFi en Super Wifi 2 bij TV bleef ik last houden van haperend en bevriezend beeld. Nu alleen DECO's en hoewel het minder voorkomt toch nog haperingen. 

Metingen aan Box12b (elk uur een download en latency meting) geeft als resultaat (zie plaatjes) dat de kwaliteit nogal verschilt. Ik heb max 100 Mb (da's mijn abonnement) maar soms duikt deze naar 60 Mbps.  Zelfs dat zou geen probleem moeten zijn voor de TV (KPN's TV kastje) mits het buffer groot genoeg is (!) Ik heb het vermoeden dat het buffer van de DIW7022 niet toereikend is om haperingen in de WiFi (internet) op te vangen. Heb jij glas of koper?

 

 


@Jermy De Deco's gebruiken IEEE P1905.1 protocol voor ethernet backhaul, als de switch het niet volledig ondersteunt, ontstaat net netwerk loop en de Deco's wisselen naar wireless backhaul. Na paar seconden gaat het weer maar het spel begint weer van tevoren, de Deco's gaan weer terug naar ethernet backhaul. Kijk in de switches of je de spanning tree en loop prevention kan deactiveren. Maar ik denk eerder dat de KPN modem P1905.1 niet ondersteunt.

 

Probeer dan zo te aansluiten KPN Modem ↔️ Hoofd Deco ↔️ Switch ↔️ Satellieten Deco's


Hoi allemaal….

Tijdens de drukte met het verhuizen heb ik snel even alles aangesloten.
Gisteravond alles opnieuw bekeken...wat bleek;
1 kabel van de modem naar de switch en 1 kabel van de modem naar m'n Deco. Dat gaat natuurlijk niet goed (@TDN thnx!! ). Nadat ik de kabel van de modem naar de switch eruit trok waren alle problemen opgelost!!!!! 

Nu is de situatie zo:
Experiabox>Hoofd Deco>Switch SG1016PE>Switch SG108E>KPN iTV.

Het verbaasde me enigszins dat de iTV box werkt i.c.m. 2 switches…

@jmlk Ik heb 1000 Glas. 
Welk type Deco's heb je? Belangrijk is volgens mij dat je apparatuur Unicast/Multicast en IGMP ondersteunt. Op basis daarvan heb ik mijn switches aangeschaft, en nu blijkt dat dat dus ook werkt. 

 

Bedankt allemaal!!


Beste Jermy,  DECO type X20. Hoofd DECO bij KPN's Box12 ingeprikt en via WiFi de tweede operationeel bij TV / KPN kastje. DECO is router & DHCP server. De BOX 12 heeft 1 IP adres uitgegeven aan de hoofd DECO.

Inmiddels heb ik de BOX 12 signaal sterkte gecontroleerd met NetSpot (betaalde versie) en concludeer dat de BOX 12 in vergelijking met het vorige modem (SAGEM F3896LG-ZG) veel slechter presteert. Ik dacht dat KPN's SuperWifi 2 verbetering zou brengen, maar zelfs daarvan brandt het groene ledje niet constant hetgeen betekent dat het WiFi signaal te ontvangen van Box 12 onvoldoende is (SuperWifi 2 geplaatst bij TV).

Dus maar de DECO X20 van stal gehaald. Beeld bevriezen komt soms nog voor, maar veel minder.

Bij DECO X20 kun je aangeven dat een bepaalde client voorrang krijgt bij het toewijzen van bandbreedte.

Ik heb dit ingesteld voor het KPN TV kastje dat met een kabel verbonden is met de tweede DECO X20.

Daarnaast is er natuurlijk de fluctuerende download snelheid van de (koper) internet verbinding er is dus weinig ‘reserve' in bandbreedte.

Aan de hoofd DECO is een switch aangesloten (simpel model TL SG1008D V5.1 met daaraan een aantal clients: NUC  Home Assistant, TADO, KaKu).

 

 


Reageer