Als ik zelf, vanuit het KPN netwerk, ping naar het WAN adres (86.90.xxx.xxx) van mijn Box 12 modem dan krijg ik keurig het gewenste resultaat: Reply from 86.90.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=63.
Doe ik dit echter vanuit een niet KPN netwerk (bijvoorbeeld vanuit het Ziggo netwerk) dan is het resultaat: Request timed out.
Heeft iemand enig idee waarom dit is en hoe ik vanuit iedere internet provider toch naar de box 12 kan pingen. Ik heb al zitten stoeien met de port forwarding instellingen om ICMP te forwarden maar forwarden naar het IP adres (192.168.2.254) van het modem zelf mag niet.
De reden van mijn behoefte is dat ik de poort regelmatig laat pingen door een webtool die mij een pushbericht naar mijn mobiele telefoon stuurt als het KPN netwerk eruit ligt.
Overigens werkte dit wel op de KPN Experiabox V10a door simpelweg het vinkje bij de checkbox “Discard Ping To WAN Interface” weg te halen.
Dat dit vinkje niet op de Box 12 te vinden is wil natuurlijk nog niet zeggen dat een Ping vanuit een niet KPN netwerk dan ook per definitie wordt tegengehouden.