Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 ; Laadpaal verliest steeds de verbinding met de wifi en met P1 meter

• March 30, 2026
  • 4 reacties
  • 30 keer bekeken

Sinds begin vorig jaar hebben wij een plug-in hybride en heb daarom een eigen laadpaal (merk: Peblar Business) via mijn werkgever gekocht. Wij hebben zonnepanelen en ik wil de energie die ik anders terug zou leveren in mijn auto stoppen/laden. Dit heb ik geregeld door HomeWizard, deze verbindt mijn zonnepanelen, mijn slimme elektriciteitsmeter (met een P1 meter met vast IP op 2.4) en mijn laadpaal (met vast IP op 2.4)

De laadpaal zit “achter” de meterkast op de buitenmuur gemonteerd en verbindt via mijn Wifi netwerk met de P1 meter in mijn meterkast. Nu is alleen meerdere keren per dag de verbinding weg en stopt dus met laden. 

Waar kan dit aan liggen, want bij de klantenservice kunnen ze mij niet helpen en stuurde ze me door naar hier.

Overige netwerk info: Nu hebben wij naast de gebruikelijke apparaten, zoals telefoons en laptops, best wat andere apparaten in het netwerk thuis, zoals de lampen, speakers, verwarming, TV's, Android TV kastjes, camera's, wasmachine, vaatwasser e.d. 😅 Daarbij heb ik 3 Wifi versterkers, 2 Super Wifi in huis en een “oude” wifi versterker in de tuin.

4 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

Hallo ​@JustTinus , waar staat je experiabox? Als die in de meterkast staat/ligt/hangt heb je grote kans dat dat de oorzaak is. Als je ervoor kan zorgen dat de meterkast niet tussen de experiabox en de laadpaal zit, zal je merken dat het signaal verbetert. Kan je niet bedraad verbinden met de laadpaal?

Verder kan het zijn dat mesh-netwerken (zoals superwifi) soms voor wat verwarring zorgen bij ‘slimme’ apparatuur. Om dat op te lossen moet je wat meer technische kennis hebben en bij voorkeur een extra (oud) wifi routertje dat een eigen SSID voert.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@JustTinus, welkom op onze community! Dat is altijd even puzzelen, zo'n laadpaal verplaatsen is natuurlijk niet echt een optie en je kunt hem niet binnen zetten maar wifi heeft altijd wel moeite met stenen of betonnen muren. Wat ​@XS4-Arjan hierboven eigenlijk ook al noemt. Zou een kabel een optie zijn? Misschien dat je met het verplaatsen van een van je superwifi punten iets betere dekking kunt krijgen waar je laadpaal staat. Wifi heeft minder moeite met ramen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

@XS4-Arjan ​@Thomas van KPN Dank voor jullie reactie. 

Mijn KPN box staat inderdaad in de meterkast en helaas kan de laadpaal niet achteraf bedraad aangesloten worden. Installateur was even vergeten te melden dat dit een optie was, anders had ik dat zeker gedaan. Belangrijke verbindingen, zoals de wifi versterkers, wil ik bedraad hebben. 

Fysiek hangt de KPN box naast de groepenkast in de meterkast en zit de groepenkast niet tussen de KPN box en de laadpaal. 
In de buurt van de KPN box en ongeveer in lijn naar de laadpaal ligt wel een grote switch, Eufy homebase, Tado internetbridge en een grote stekkerdoos. Dus misschien dat daar iets van een Interferentie zit ofzo.

Mijn Super Wifi's staan boven (1e en 2e verdieping) omdat ik betonnen vloeren heb, weet alleen niet of die sterk genoeg zijn om bij mijn laadpaal te komen.

Als ik het zo bekijk heb ik een paar dingen die ik kan proberen, maar meedenken is zeer welkom.

1. In de KPN Box de wifi uitschakelen en bekijken of de Super Wifi's sterk genoeg zijn om een goede dekking te geven. (even kijken of ik dat kan)
  2. Verplaatsten van de apparaten in de meterkast die wellicht het signaal kunnen onderbreken richting de laadpaal.
  3. Dubbel checkvraag stellen bij de installateur of het toch niet mogelijk is om achteraf bedraad het signaal te kijken, misschien met ethernet over powerline (scheelt kabeltje trekken)

Zou dit zinvol zijn?

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 1, 2026

Zit er deze poort op ? Dan kan er toch gewoon een internet kabel in?

https://peblar.com/hubfs/UMD6004-2502-89R01_Peblar%20installation%20manual_NL.pdf?hsLang=en