Skip to main content

Goedemorgen allemaal, heeft iemand ervaring of de KPN Box 12 en de KPN TV Box goed overweg kunnen met met de Cat6a S/FTP PIMF LSZH kabels ?

Ik krijg namelijk binnenkort een 1Gbit/s glasvezel verbinding en wil graag nieuwe kabels aanschaffen ook met het oog op de toekomst. Mijn huidige bekabeling is namelijk al meer dan 14 jaar oud.

Of is het toch beter om te kiezen voor de Cat6 S/FTP PIMF LSOH kabels ?

Ik heb 1x 1m, 1x 1,5m, 1x 10m 1x 15m kabel nodig.

En waar kan ik deze kabels volgens jullie het beste bestellen ?

Daarnaast gebruik ik ook de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E op zolder om 2 PC's, een printer  en een PS4 bekabeld te kunnen verbinden.

Beide kabeltypes moeten goed kunnen werken. Ik denk dat Cat6 wel het meest voordeligste gaat zijn, ook deze kan tot de 50m een 10Gbit-verbinding draaien waar Cat6a dit tot 100 meter kan. Verder zijn er weinig verschillen.

 

Ga je de bekabeling door loze leidingen trekken? Dan is het ook van belang dat eventuele afwerkdoosjes ook minstens dezelfde categorie zijn om de toekomstige voordelen ervan te behouden. De beperkende factor is uiteindelijk immers de ‘zwakste schakel’. Je kan bijvoorbeeld overal Cat8 neerleggen maar stop er een stukje Cat3 tussen en de hele reeks wordt gedegradeerd tot de standaarden van Cat3 om maar een voorbeeld te noemen.

 

Wel inderdaad verstandig om voor LSZH of LSOH bekabeling te gaan. Bij brand toch weer een stukje veiliger.


Hallo @Paul van Merkesteijn zelf ik ik 2 maanden terug ook een paar CAT6a-kabels gekocht i.v.m. de overgang naar glasvezel XGS-PON.

Deze kabels van het type S/FTP CAT6a gekocht bij allekabels.nl.

Zijn in veel kleuren en lengtes te koop tegen redelijke prijzen.

De lokale winkels in mijn woonplaats hebben alléén het standaard basis spul, vandaar dat ik het een keer online kocht, goed bevallen.

 

 


Beide kabeltypes moeten goed kunnen werken. Ik denk dat Cat6 wel het meest voordeligste gaat zijn, ook deze kan tot de 50m een 10Gbit-verbinding draaien waar Cat6a dit tot 100 meter kan. Verder zijn er weinig verschillen.

 

Ga je de bekabeling door loze leidingen trekken? Dan is het ook van belang dat eventuele afwerkdoosjes ook minstens dezelfde categorie zijn om de toekomstige voordelen ervan te behouden. De beperkende factor is uiteindelijk immers de ‘zwakste schakel’. Je kan bijvoorbeeld overal Cat8 neerleggen maar stop er een stukje Cat3 tussen en de hele reeks wordt gedegradeerd tot de standaarden van Cat3 om maar een voorbeeld te noemen.

 

Wel inderdaad verstandig om voor LSZH of LSOH bekabeling te gaan. Bij brand toch weer een stukje veiliger.

 

Om even hierop in te haken, we leggen in onze nieuwbouwwoning nu kabels aan door de loze leidingen. Echter ligt er vanuit de bouw 1 Cat6 UTP kabel al. In de overige leidingen heb ik cat6a. De cat6 sluit ik direct aan op een switch naar het moden en cat6a sluit ik via een patchpaneel aan op de switch. Geeft dit ook datzelfde verlies van kwaliteit van 6a? Pakt het dan ook de zwakste schakel op of is dat enkel wanneer je je wcd voor utp bv op max cat6 hebt terwijl je cat6a draden hebt?

 

Hoop dat het duidelijk is. Bvd.


Om even hierop in te haken, we leggen in onze nieuwbouwwoning nu kabels aan door de loze leidingen. Echter ligt er vanuit de bouw 1 Cat6 UTP kabel al. In de overige leidingen heb ik cat6a. De cat6 sluit ik direct aan op een switch naar het moden en cat6a sluit ik via een patchpaneel aan op de switch. Geeft dit ook datzelfde verlies van kwaliteit van 6a? Pakt het dan ook de zwakste schakel op of is dat enkel wanneer je je wcd voor utp bv op max cat6 hebt terwijl je cat6a draden hebt?

 

Hoop dat het duidelijk is. Bvd.

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, ethernet-links werken met zogenoemde ‘auto negotiation’ waarbij er door beide apparaten afgesproken wordt op welke snelheid ze communiceren. Dit doen de apparaten zelf voor gigabit link-snelheden ga je geen verschil merken tussen CAT5e, CAT6 en CAT6a. Tevens kan CAT6 ook tot de 10Gbit werken op kortere afstanden van zo'n 40 á 50 meter (ik kom ze nooit zo lang tegen in thuissituaties).