Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 vervangen door eigen router (Juniper SRX), juiste PPPoE en VLAN instellingen gezocht

• April 26, 2026
  • 1 reactie
  • 68 keer bekeken

Beste KPN Community,

Ik ben momenteel bezig om mijn KPN Box 12 te vervangen door een eigen firewall (Juniper SRX), zodat ik mijn netwerk beter kan beveiligen en onder andere VPN (IPSec) correct kan gebruiken zonder problemen met double NAT.

Een paar weken geleden heb ik succesvol een test gedaan met een Cisco-router, waarbij de verbinding werkte met PPPoE (gebruikersnaam/wachtwoord: internet / internet). Deze verbinding is toen echter in quarantaine gezet vanwege het ontbreken van voldoende beveiliging (vermoedelijk door mogelijke spamdetectie).

Inmiddels heb ik een Juniper SRX firewall aangeschaft en wil ik deze correct configureren. Helaas loop ik nu tegen het probleem aan dat de instellingen niet volledig overeenkomen, met name rondom PPPoE/PAP-authenticatie en mogelijk andere parameters.

Mijn vraag is daarom:
Waar kan ik de juiste en volledige instellingen voor mijn KPN-internetverbinding vinden, zodat ik mijn eigen router/firewall correct kan configureren?

Ik ben specifiek op zoek naar:

• De juiste PPPoE-inloggegevens (indien afwijkend van standaard)
  • Authenticatiemethode (PAP/CHAP)
  • VLAN-configuratie (ik ga uit van VLAN 6, maar hoor graag bevestiging)
  • Eventuele aanvullende vereisten of aandachtspunten voor gebruik van eigen apparatuur

Het doel is om de Box 12 volledig te vervangen en een stabiele setup te realiseren, met name voor VPN-gebruik (IPSec), waarbij double NAT vermeden wordt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

1 reactie

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

​@D_G Hier de handleiding https://ulimit.nl/wp-content/uploads/2020/09/SRX-to-KPN.pdf

Voor VLAN-ID-7 hoeft je niet meer, VoIP gaat nu over internet VLAN (ID=6)

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Check dit Topic

Â