Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12: werkt Home Assistant-integratie niet meer door wijziging in API of encryptie?

• 25 februari 2025
  • 13 reacties
  • 165 keer bekeken

Ik gebruik in Home Assistant de Sagemcom F@st-integratie om mijn KPN Box 12 (Sagemcom F@st 5359) router uit te lezen. Deze integratie maakt het mogelijk om gegevens van de router op te halen, zoals de lijst met verbonden apparaten. Ik gebruik dit specifiek om te detecteren of er iemand thuis is, gebaseerd op de verbinding van mijn telefoon met de router. Dit heeft altijd goed gewerkt, maar sinds mijn router een firmware-update heeft gekregen naar V12.C.24.05.08, kan ik niet meer inloggen via de integratie.

Ik heb de nieuwste versie van de integratie geïnstalleerd en meerdere dingen geprobeerd om het probleem op te lossen, maar zonder succes. Daarom vraag ik me af of er met deze firmware-update iets is veranderd, zoals de encryptiemethode, de API of andere technische aanpassingen die de communicatie tussen Home Assistant en de router blokkeren.

Een volledig overzicht van de exacte instellingen, error meldingen en logs is terug te vinden in een GitHub Issue welke ik enkele weken geleden voor dit probleem heb aangemaakt.

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben of meer informatie kunnen geven over mogelijke wijzigingen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord door wjb

Remco van den Enden schreef:

Heb je toevallig een idee waar ik zou kunnen beginnen om te achterhalen hoe ik dit zou moeten oplossen?

Persoonlijk zou ik zoeken naar een oplossing die niet afhankelijk is van de gebruikte router maar gebaseerd is op mDNS. Installeer als test de app Fing eens op jouw telefoon of tablet en scan jouw netwerk. Zie je dan de apparaten ook online en offline komen? Als dat zo is, dan weet je dus dat er methoden zijn buiten jouw router om en eigenlijk zou er iemand op moeten staan om die methode in Home-Assistant te implementeren.

Zie ook deze pagina.

Bekijk origineel

13 reacties

wjb
Superuser
  • 74608 reacties
  • 25 februari 2025

De KPN firmware is compleet anders dan de voorgaande firmware en ik kan me dus heel goed voorstellen dat de procedure om geautomatiseerd in te loggen aangepast moet worden om dat weer mogelijk te maken.

Maar dan ben je er waarschijnlijk nog steeds niet want ook het verkrijgen van de gewenste informatie over aangesloten apparaten zal vast en zeker heel anders zijn.

Daar was ik inderdaad al bang voor. Opzich natuurlijk een goede ontwikkeling dat de firmware volledig nieuw is opgebouwd en dat daarmee - hopelijk - ook de meest recente en meest veilige standaarden zijn geïmplementeerd, maar het is in dit geval wel onhandig om de toegang tot de router te verliezen.
Heb je toevallig een idee waar ik zou kunnen beginnen om te achterhalen hoe ik dit zou moeten oplossen?

wjb
Superuser
  • 74608 reacties
  • Antwoord
  • 25 februari 2025

Persoonlijk zou ik zoeken naar een oplossing die niet afhankelijk is van de gebruikte router maar gebaseerd is op mDNS. Installeer als test de app Fing eens op jouw telefoon of tablet en scan jouw netwerk. Zie je dan de apparaten ook online en offline komen? Als dat zo is, dan weet je dus dat er methoden zijn buiten jouw router om en eigenlijk zou er iemand op moeten staan om die methode in Home-Assistant te implementeren.

Zie ook deze pagina.

Dit is een hele interessante insteek!

Ik moet je eerlijk bekennen dat mijn eigen vaardigheden rondom dit soort integraties schrijven op dit moment naarbij nul zijn, maar tegelijk ziet er het ook niet als het meest complexe probleem ooit uit.
Dit klinkt alsof ik iets te doen heb met m'n aankomende vrije avonden. Mocht je nog meer tips of trucs hebben die handig zijn om te weten dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Verder hou ik me ook heel graag aanbevolen als iemand anders nog meer informatie heeft omtrent de staat van mijn originele vraag natuurlijk :D

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 27 februari 2025

Je kunt ook gewoon de mobiele app van HA installeren op je telefoon en daarmee een device tracker aanmaken (automatisch in het installatieproces). Locatie van gebruiker wordt dan bijgehouden en daarmee ook of ze thuis zijn. 

Hey Limbids,

Dit is inderdaad ook een redelijke optie. Echter heb ik er bewust voor gekozen om deze route niet te volgen.

Het is namelijk - volgens mij - niet mogelijk om actief de locatie bij te werken zonder dat je een Home Assistant Cloud abonnement hebt. Op het moment dat ik de HA app op mijn telefoon draai en ik ga weg van uit dan moet ik via mijn mobiele netwerk met Home Assistant kunnen communiceren om door te geven dat mijn locatie is veranderd. Voor zover ik weet kan deze communicatie alleen tot stand komen als ik Home Assistant Cloud gebruik, of als ik mijn telefoon via een VPN langs mijn thuis-netwerk laat communiceren.
Op dit moment wil ik nog een abonnement voorkomen, en de kennis en apparatuur om een VPN op te zetten ontbreekt me nog even.

Vandaar dat ik meer specifiek opzoek ben naar een oplossing waarbij ik dit probleem op een lokaal netwerk-niveau wil proberen op te lossen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 27 februari 2025

Hey Limbids,

Dit is inderdaad ook een redelijke optie. Echter heb ik er bewust voor gekozen om deze route niet te volgen.

Het is namelijk - volgens mij - niet mogelijk om actief de locatie bij te werken zonder dat je een Home Assistant Cloud abonnement hebt. Op het moment dat ik de HA app op mijn telefoon draai en ik ga weg van uit dan moet ik via mijn mobiele netwerk met Home Assistant kunnen communiceren om door te geven dat mijn locatie is veranderd. Voor zover ik weet kan deze communicatie alleen tot stand komen als ik Home Assistant Cloud gebruik, of als ik mijn telefoon via een VPN langs mijn thuis-netwerk laat communiceren.
Op dit moment wil ik nog een abonnement voorkomen, en de kennis en apparatuur om een VPN op te zetten ontbreekt me nog even.

Vandaar dat ik meer specifiek opzoek ben naar een oplossing waarbij ik dit probleem op een lokaal netwerk-niveau wil proberen op te lossen.

OK, dat klopt, maar volgens mij wil je alleen detecteren of er iemand thuis is? Je kunt zonder Cloud waarschijnlijk inderdaad de positie niet zien van iemand die weg is, maar HA weet WEL dat de persoon niet thuis is (volgens mij). Ik zie zonder cloud iig in HA dat personen “thuis” zijn (en niet “unknown”).

Kwestie van testen? Veel makkelijker dan dit soort integraties die om allerlei redenen kunnen stoppen met werken.

EDIT: nog niet geprobeerd, maar via een zero tier VPN zou je remote access kunnen inregelen voor HA en gewenste devices en daarmee dus zonder cloud abo moeten kunnen werken. Bij deze partij is er een gratis mogelijkheid https://www.zerotier.com/

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 27 februari 2025

Hoi ​@Remco van den Enden. Goed dat je naar de KPN Community komt om hulp te krijgen bij je hulpvraag. Hopelijk heb je al wat gehad aan de antwoorden van wjb en Limbids. Ik heb hier zelf verder geen kaas van gegeten, dus het enige wat ik melden heb is dat wjb gelijk heeft. De nieuwste software voor de modems is compleet opnieuw opgebouwd en ligt qua basis ook ver van de oude software af. Dat zal de reden zijn dat het helaas niet meer werkt zoals je gewend was. 

Via het GitHub Issue wat parallel aan deze thread in de KPN Community loop is een interessante reactie binnen gekomen. Als ik dit mag geloven gebruikt de nieuwe interface XHR requests en verloopt de gehele communicatie met de API via een vast adres.

Is er toevallig iemand die mij meer kan vertellen over hoe ik XHR requests zou kunnen gebruiken om via een externe applicatie informatie op te vragen van de router. Ik kan me voorstellen dat ik ergens mijn credentials moet meegeven, maar ik kan zo snel even niet vinden hoe dat precies in z'n werk gaat.
Ik begeef me op dit moment volledig in het donker qua kennis op dit gebied. Dus mijn excuus als ik nu hele domme vragen aan het stellen ben 😅

• 3307 reacties
  • 28 februari 2025

Dat is dan waarschijnlijk gewoon AJAX. Heeft niets met die voetbalclub te maken.

https://www.w3schools.com/Xml/ajax_xmlhttprequest_send.asp

https://www.w3schools.com/xml/xml_http.asp

wjb
Superuser
  • 74608 reacties
  • 28 februari 2025

Ik zou je toch echt willen adviseren om een integration gebaseerd op mDNS te realiseren zodat je elke afhankelijkheid van de router vermijdt. 

Dit ziet er uit als een goed start punt. Dankjewel voor deze linkjes!

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet helemaal snap hoe het precies werkt, maar dat lijkt niks bijzonders te zijn wat met wat extra onderzoek niet opgelost kan worden :D

wjb schreef:

Ik zou je toch echt willen adviseren om een intergration gebaseerd op mDNS te realiseren zodat je elke afhankelijkheid van de router vermijdt. 

Dit is inderdaad ook nog steeds een route die ik verder wil onderzoeken.

Ik heb gisteravond een uurtje gekeken naar wat er nodig is om dit op te zetten en op een goede manier te integreren in Home Assistant en dat ziet er voor mij nu nog redelijk overweldigend uit. Waarschijnlijk valt het in de praktijk en realiteit allemaal wel redelijk mee als je eenmaal weet waar je mee bezig bent, maar tot die tijd…

Voor nu zijn alle suggesties van harte welkom zodat ik de komende dagen een plannetje kan maken over wat ik het best kan gaan doen, en daar helpt dit topic tot nu toe uitstekend bij!

Reageer