Sinds enkele maanden heb ik 4 Gbps met de Box 14.
De thuisnetwerk poorten van de Box 14 halen echter niet de snelheid die ze zouden moeten kunnen halen, maar vallen vaak terug naar 100Mbps.
De KPN monteur heeft ook een Cat6 kabel ("Lag net op de bus"”) getrokken naar mijn werkkamer, zodat daar ook mijn PC (Asus moederbord met Intel 2.5 Gbps NIC) en mesh Access Point (Asus ZenWifi ET12) bedraad zijn.
Als ik de Cat6 kabel op de Asus ET12 aansluit haalt hij netjes 2.5 Gbps. De PC gaat dan via een Trendnet S762 switch (2x 10 Gbps en 4x 2.5 Gbps poorten) op de tweede 2.5 Gbps poort van de Asus ET12. Ook direct op die tweede Asus ET12 2.5 Gbps poort haalt de PC 2.5 Gbps.
Echter:
- Als ik de Box 14 via de 10 Gbps Cat6 kabel op een Trendnet 10 Gbps poort aansluit, valt hij terug naar 100Mbps (geen 2.5 Gbps, geen 1 Gbps)
- Ook als ik hem aansluit op een Trendnet 2.5 Gbps poort, valt hij terug naar 100 Mbps.
- Sluit ik de Cat6 kabel direct aan op de Asus PC: 100 Mbps
- Sluit ik hem op een andere PC (Asus moederbord met 2.5 Gbps Realtek Nic) aan, ook 100 Mbps
- Het maakt niet uit of ik de 10 Gbps of 2.5 Gbps poort op de Box 14 gebruik, op iedere andere 2.5 Gbps poort dan op de Asus ET12 valt iedere poort op de Box 14 altijd terug naar 100 Mbps.
- Als ik de Asus ET12 via de Cat6 kabel aansluit op de 10 Gbps poort op de Box 14, valt hij terug naar 100 Mbps (ipv 2.5 Gbps)
- Idem als ik in de Box 14 de betreffende poort van Auto haal en hard op 2.5 Gbps of 1 Gbps zet, altijd terug naar 100 Mbps.
Kortom, er lijkt iets mis met de Box 14, hij haalt op zijn 10 Gbps en 2.5 Gbps poorten niet de snelheid die mogelijk zou moeten zijn.
Aan de Cat6 kabel kan het niet liggen, want die haalt tussen Box 14 en Asus ET12 netjes 2.5 Gbps. (maar allen met die ET12)
De Asus ET 12, Trendnet 2.5 Gbps poorten en beider PC's NICs halen in iedere combinatie wat ze moeten halen (2.5 Gbps). Alleen in combinatie met de Box14 gaat het mis, en wordt het altijd 100 Mbps.
Is mijn Box 14 defect? Is het misschien een bekend probleem dat de Box14 erg kieskeurig is met op een hoge snelheid syncen? Heeft het zin als ik de Trendnet Switch terugstuur (kan nog) en een andere 10Gbps switch koop?
Ik zat ook te denken om 10 Gbps PCIE kaarten te kopen voor mijn PC's, maar daar wacht ik maar mee, totdat ik echt 10 Gbps naar mijn werkkamer krijg.