Skip to main content

KPN Box 14 routeert niet naar achterliggende router op IPv6

• July 6, 2026
  • 2 reacties
  • 17 keer bekeken

Ik ben er vandaag achter gekomen dat er een bug zit in de firmware van de Experia box 14.

Het blijkt dat onder bepaalde omstandigheden (die nog niet duidelijk zijn)
de prefix delegation in de UI van de KPN lijkt 
aan te staan maar dat dit in werkelijkheid niet het geval is under the cover.
Door deze in de pagina "Thuisnetwerk" van de KPN router even  heen en weer flippen 
tussen "Aan" en "Aan met DHCPV6" wordt deze weer geactiveerd.

Ik heb hier uren naar gezocht want eerder had het gewoon gewerkt maar het blijkt dus dat er bij bepaalde veranderingen de prefix delegation af wordt gezet terwijl de GUI nog gewoon aangeeft dat deze aanstaat. Pas nadat ik deze flip heen en weer deed werkte alles weer zoals verwacht. Daarvoor heb ik echt alle mogelijkheden geprobeerd maar de KPN router vertikte het om IPv6 door te sturen naar mijn ASUS Zen Wifi BT10. 

2 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 6, 2026

@Jdevrie Dit heb ik al eerder gemerkt, het is een loterij wanneer de V14 IPv6 naar achter liggende apparaten doorgeeft. Dat ziet je mooi aan de KPN TV+ontvanger, dus het ligt niet aan PD instelling. Op een dag mooi IPv6 adres in 2a02-range, op de andere dag alleen links lokaal, op een andere dag weer alleen IPv4. Naar paar testen gooi ik gelijk de v14 in de hoek en gebruikt hem alleen voor testdoelen.

• Auteur
  • Helper
  • July 6, 2026

@TDN ik heb dit ook alleen tijdelijk ingesteld. Ik gebruik  normaal alleen mijn Asus router direct aan de XGSPON. Echter omdat ik wat problemen heb met outages van 20 tot 90 seconden wil ik even weten of het aan de mijn router ligt of aan de XGSPON of zelfs aan de lokale centrale. Dus heb ik nu even die V14 er tussen zitten om te zien hoe dat reageert.