Skip to main content

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het volgende;

 

Wij beperken het Wi-Fi gebruik van onze dochter dmv de mac filtering en geven haar bijvoorbeeld snachts geen internet. Nu werkt dat wel als je het 1 keer instelt en vergeet, maar als je meer dan 2x per week iets wil veranderen stopt de router gewoon met reageren. Je kunt dan niet meer inloggen (empty response) en als dat wel lukt is de lijst met connecties bijvoorbeeld leeg en ook de lijst met regels etc. 

Mijn vraag is dan ook of ik hier iets aan kan doen? 

 

Ik heb al een heel gedoe gehad met de HSTS settings in Google chrome omdat mijn build besloot mij niet meer door te laten als hij het certificaat niet meer vertrouwd. Dat heb ik wel kunnen verhelpen.

 

Is dit een vaker voorkomend probleem? Of alleen voor de 10a?

 

Mvg,

 

MJ

Is dit een vaker voorkomend probleem? Of alleen voor de 10a?

Dit is een probleem dat alleen op de V10a optreedt.

Helaas is KPN enorm dom geweest door het SSL certificaat voor mijnmodem.kpn te laten verlopen. Tot overmaat van ramp blijkt dat SSL certificaat alleen te vernieuwen door een compleet nieuwe firmware uit te rollen. :confounded: Zo'n nieuwe firmware moet eerst een testcyclus doorlopen en dat kost tijd. Echt een behoorlijke blunder van KPN.


Hoi @MJ111 . Zo te lezen spelen hier twee problemen. Het laatste heeft @wjb al benoemd.

Ik begrijp dat jij (voordat het certificaat verliep) ook al die issues met de portforwardings had. Klopt dat? En begrijp ik goed dat bepaalde settings ook zomaar verdwijnen?


Hallo @Erwin_

Ja ik had dat tweede probleem ook al opgelost maar wilde graag weten of andere mensen hier ook last van hadden.

 

Het eerste probleem was daarvoor inderdaad ook al. Ik heb toen gemerkt dat het sowieso nooit meer werkte nadat ik met mijn telefoon via de browser ingelogd had dus daar ben ik al mee gestopt (Kan nu trouwens ook niet meer onder de huidige webbrowser builds als het certificaat niet goed staat). Maar het gebeurt dus dat wij de Wi-Fi van onze dochter beperken en soms omdat we geen ruzie willen in huis de Wi-Fi pas aanzetten als bepaalde dingen gedaan zijn. Dit geeft echter dat we meerdere keren per week willen inloggen en dat lijkt de Experia niet te trekken.

Recent is het nog erger geworden en geeft hij eigenlijk elke keer empty response en werkt hij pas weer als ik hem fysiek opnieuw opstart terwijl eerst de informatie uit de tabellen weg was, maar de box nog wel via de browser opnieuw op te starten was. 

Ik moet zeggen dat ik sowieso al niet blij was met hoe de box nu is ingesteld mbt tot wachtwoorden en de 2.4 en 5 ghz band. Want die had ik liever ook apart gezien.

Is het voor mij beter om een experiabox v10 aan te vragen of te bemachtigen?

 

Mvg,

 

MJ


Een goed gesprek kan wonderen doen en heeft ze later ook nog wat aan.


Ja niet om in alle details te treden maar ze is het zusje (nakomertje) van mijn vriendin dat bij ons is komen wonen omdat hun moeder vorig jaar is overleden en de vader(s) uit beeld zijn.

 

Edit; legt zo lastig uit af en toe @obelisk, zijn eerst even met andere dingen bezig. 


Je bent ons geen verklaring schuldig, @MJ111 .  Soms zijn situaties complex. 

De v10a heeft deze functionaliteit aan boord maar het is niet de meest flexibele interface, zoals je zelf hebt gemerkt. Ik denk dat je op dat vlak (helaas) niet te veel van de v10a kunt verwachten. 

Zit jij trouwens op glasvezel of op xDSL?


Hoi @Erwin_ ,

 

Thanks het zat me een beetje dwars omdat dit niet echt de plek is voor zulke opmerkingen denk ik.

Ik zit op glasvezel, maar ik vermoed dat de box af en toe denkt dat de tabellen al in gebruik zijn door een andere gebruiker omdat hij niet goed afmeldt. In dat geval geeft hij bijvoorbeeld wel de headers en Wi-Fi settings enzo, maar zodra hij een tabel moet laden met welke devices er geconnect zijn blijft dat veld gewoon leeg.

Dat verklaard alleen niet waarom hij nu elke keer empty response geeft. Het internet doet het dan nog wel op alle apparaten (behalve degene die uitgesloten zijn via mac filtering met parental control, hij onthoudt het dus wel ergens). Een simpele power cycle maakt dat hij het weer normaal doet maar het is gewoon vervelend om dat steeds te moeten doen. Ik gebruik hem nu alleen op 1 pc met Chrome met de HSTS settings verwijderd van het domein mijnmodem.kpn (chrome://net-internals/#hsts)

 

Denk je dat dit verholpen kan worden? Heb je vaker dit soort problemen meegemaakt of heb ik misschien gewoon een kapotte experiabox?

 

Mvg,


Ik weet het niet zeker.  Ik ben best bereid om hier een vervangend modem voor te sturen om dit uit te sluiten. 

Als de problematiek blijft is het misschien het overwegen waard om een eigen router te gaan gebruiken met meer functionaliteit. Dat kan relatief eenvoudig met glasvezel. (ik wil je natuurlijk niet op kosten jagen, maar ik probeer realistisch te zijn over de capaciteiten van de v10a )


Hoi @MJ111, ik heb dezelfde foutmelding Error empty responses met problemen met de modem.

Meermaals met kpn hierover in gesprek geweest, modem ook al eens vervangen, maar dit lost echter de foutmelding niet op. Ik krijg de foutmelding wanneer ik een apparaat (mac adres) een gereserveerde ip adres heeft toegekend. Probleem speelt bij mij al bijna 2 maanden.


@H. Tang  Ik snap het, dat heb ik ook, maar hij deed het eerst gewoon goed. Ik weet dus niet zeker of het daar aan ligt. Doe je ook 'netjes' uitloggen enzo? Dat probeer ik wel te doen maar ik kan nog geen duidelijke oorzaak en gevolg vinden. 

 

@Erwin_ Ik kan niet echt een makkelijke uitleg vinden zo snel waar staat hoe je een eigen router achter de glasvezel zet. Kan ik ook een experiabox v10 proberen? Of heeft die nu dezelfde firmware etc?

 

Mvg,


De v10 heeft andere firmware, met andere mogelijkheden. Zo zit er geen "parental  control" op. Wat u in de v10a gebruikt.

De v10 heeft wel een eco modus. Daarmee kun je instellen dat op bepaalde periodes van de dag de WiFi uitgeschakeld word. Maar dan kun je dus zelf ook geen gebruik maken van wifi. En alle andere apparaten hebben ook geen wifi meer. Printer bijvoorbeeld? Of zonnepanelen?

De v10 heeft wel een mac filter, maar dat is niet instelbaar zodat 's nachts een apparaat niet op internet kan maar overdag wel. Dus dan zou u elke ochtend en elke avond in moeten loggen om handmatig het filter uit of aan te zetten.

Voor zover ik weet, bovenstaande info is onder voorbehoud 😉 andere forumleden kunnen dit misschien nog wel even bevestigen. 


Om eerlijk te zijn denk ik dat jij veel meer geholpen bent met een eigen router (met meer toeters en bellen, om het zo maar te noemen. ) Los van het feit dat ik zelf ook niet de mogelijkheid heb om je een v10 te sturen. 

@wjb  is heer en meester op dit gebied.  Hij heeft er tal van hele nuttige topics over geschreven.

Onder andere dit topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609


Nagekomen bericht: Misschien is een fritzbox ook wel iets voor jou. Die kun je bij ons huren. Dan weet je in ieder geval zeker dat de functionaliteit goed werkt. 


Wel een apart advies, omdat een functionaliteit van de kpn modem niet naar behoren werkt moet de consument dus vanuit eigen zak een eigen oplossing bedenken/ kopen. Of zelfs extra betalen per maand voor een fritzbox…. Is het niet een service vanuit KPN om een alternatief aan te bieden, sinds de probleem in de kpn modem zit?


Hoi @H. Tang . Je hebt wel een punt. Maar ik weet uit ervaring dat onze modems de basic zaken goed afhandelen. Zoals je wellicht weet, wordt nog steeds nieuwe firmware voor de v10 en de v10a uitgerold. 

Hierin worden bugs verholpen en functionaliteit verbeterd en ik verwacht dat macfiltering op termijn ook verbeterd gaat worden maar vraag me niet wanneer. Vandaar dit (praktischer) advies.

 


Dag @Erwin_ , het was mij niet bekend dat nog steeds nieuwe firmware wordt uitgerold. Ik ben pas sinds kort een gebruiker van KPN thuis. Wellicht handig om een vaste topic aan te maken met bekende problemen/ bugs? 


Ik heb dit probleem ook. Is er een andere manier om het op te lossen dan de randapparatuur met een fixed IP adres uit te schakelen?


Ik heb dit probleem ook. Is er een andere manier om het op te lossen dan de randapparatuur met een fixed IP adres uit te schakelen?

Dit is al een oud topic misschien kunt u beter een nieuw topic maken waarin u uitlegt wat het probleem is.