Skip to main content

Sinds 4 weken zijn we overgestapt naar KPN glasvezel, komende van Ziggo. In het begin zeer tevreden over de Experiabox, overal prima bereik. Echter hebben we nu een probleem met onze wireless printer (Brother HL-L2350dw). Deze is verbonden met het wifi netwerk (2.4ghz) maar verlies na een paar uur de verbinding. Dat wil zeggen, de printer is nog verbonden, geeft geen foutmeldingen en als ik op de pagina van de router inlog zie ik deze ook staan, maar als ik dan probeer te printen vanaf mijn Macbook of Windows laptop is de printer niet zichtbaar. Als ik de hele boel weer opnieuw opstart werkt het wel even maar na een aantal uur is de printer niet meer zichtbaar. 

Ik heb het volgende al geprobeerd: 

  • printer firmware was up-to-date
  • Network settings reset van printer, opnieuw verbonden via de wizard, handmatig of WPS (maakt geen bal uit)
  • IPv6 uit en later weer aangezet op de printer 
  • Wifi 6 uitgezet op de experiabox zoals in een eerder forum werd genoemd. 

Dat laatste leek het wel even beter te maken maar na een dag was de printer toch weer onzichtbaar. 
Wie heeft nog tips? 

 

Overigens leek dit eerder ook een probleem met de chromecast te zijn, maar die werkt nu wel naar behoren. 

Zelfde issues hier, geen betere oplossing te noemen dan steeds de router the herstarten. Probleem treedt daarna helaas gegarandeerd weer op, net als de slechte lokale bereikbaarheid van smart devices (casting).

Antwoord van Kpn luidt tot nu toe vooral "wij leveren apparatuur waarmee je een PC kan verbinden met internet, als het niet werkt met 'overige' thuis-apparatuur mag je je eigen modem regelen". 


Hoi @baasd, wat irritant zegt dat de printer steeds wegvalt. Gaat de samenwerking toch ergens niet helemaal soepel. Ik wil je aanraden om de tips voor WiFi eens door te nemen. Daarmee kun je de WiFi optimaliseren. Hopelijk zorgt dat voor een stabielere verbinding. 


Hoi Bart, 

bedankt voor je reactie, ik zal de tips doornemen. Het lijkt geen probleem te zijn met de verbinding want de printer geeft steeds aan dat hij verbonden is, het is alleen dat hij niet meer zichtbaar is in het netwerk. Het lijkt echt een communicatieprobleem tussen de Brother printer en Experiabox te zijn. Kun je nog eens nagaan of daar geen andere oplossing voor is? 

 

 


Als je inlogt op http://mijnmodem.kpn, zie je de printer dan staan bij de aangesloten apparaten? 


Ja daar blijft ie steeds zichtbaar. Heb ‘m ook een static IP toegekend. 

Mogelijke work-arounds zijn de printer aansluiten middels UBS op de experiabox of de printer in Wifi-direct mode zetten en de router dus bypassen, maar vind het eigenlijk niet kunnen dat dit niet gewoon werkt, dus ik hoor graag nog andere suggesties! 


Nu ook problemen met chromecast, wordt niet meer gevonden door apparaten in het netwerk. Pas na reset van de chromecast werkt deze weer. 


Op een ander forum las ik dat het te maken heeft met network discovery wat niet werkt op de V12. Kan iemand van KPN hier op reageren? Weet iemand of er aan een oplossing gewerkt wordt? 


Voor zover ik weet, is dat hetzelfde als UPNP. Deze kan bij mijn weten gewoon uit. En maak je naast de 12 nog gebruik van extenders of wat dan ook?

 


Sinds een aantal maanden ben ik KPN klant. Daarbij heb ik de nieuwe Experia Box V12 gekregen.

Al mijn apparaten maken keurig verbinding via wifi. Echter na een aantal uren, ik gok vanaf 12 uur. Kan ik de apparaten niet meer benaderen. Ze werken nog wel. Internet data gaat nog hun kant op. Maar binnen mijn eigen netwerk kan ik ze niet meer benaderen.

We hebben sinds ruim een maand een nieuwe woning. KPN is geïnstalleerd en eerste wat ik deed is een Raspberry Pi met Volumio om muziek via internet te streamen. Heel simpel met wifi verbinding gemaakt, geen reservering aangemaakt. Muziek komt keurig binnen. Alleen volgende dag, kon ik de web interface van Volumio op de Pi niet meer benaderen. Ik dacht, de lease tijd zal wel verlopen zijn.

Nu we na weken verbouwen over zijn, is er ook een Raspberry Pi met Domoticz erbij gekomen. Iets meer tijd genomen om een reservering voor beide Pi's te maken. Echter, na een uur of 12 kan ik beide interfaces niet meer benaderen.

Geen ping, geen SSH verbinding. Angry IP Scanner laten zoeken en ze zitten ook niet stiekem op een ander IP, ze worden niet gevonden. (Zijn overigens headless aangesloten.)

En sinds vanavond merk ik dat een Windows dekstop (ook via wifi) sinds gister avond al aan staat. Deze heeft IP 192.168.2.1. Het IP adres kan ik niet pingen, Angry IP Scanner vind hem niet meer.

Het gekke, ze hebben nog wel verbinding met de buiten wereld. De muziek stream blijft doorlopen en met de desktop kan ik internetten.

Een NAS welke via LAN is verbonden blijft wel zijn verbinding houden.

Kan het zijn dat wifi apparaten, wanneer ze enige tijd niet actief zijn lokaal op een soort van wifi standby komen? Ik heb geen idee verder, ik probeer ook maar iets op te lossen, want dit is vrij irritant.


Ik heb het idee dat jouw probleem dezelfde oorzaak heeft als:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/chromecast-en-kpn-experia-box-v12-506222

Waarschijnlijk heeft de V12 een fout in de firmware mbt "client isolation".


Ik heb het idee dat jouw probleem dezelfde oorzaak heeft als:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/chromecast-en-kpn-experia-box-v12-506222

Waarschijnlijk heeft de V12 een fout in de firmware mbt "client isolation".

Eens even lezen. Ik heb ook Chromecast, deze kunnen we tijd tot tijd ook niet verbinden. Wordt gewoon niet weergegeven.


Ik heb geen reactie meer gezien, ik ga er daarom vanuit dat het is opgelost. 


@Bart_Z Helaas, dat is niet het geval.

 

Advies is om volgende topic intern nogmaals onder te aandacht te brengen:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/chromecast-en-kpn-experia-box-v12-506222/index3.html

 

Het zelfde probleem geldt op dit moment voor veel apparatuur die via het Lokale netwerk communiceert. In dat topic is al te zien dat het geldt voor meerdere type apparaten (chromecast, home devices, printers, pi's) en dat dat apparaten zijn die vandaag de dag echt vrij standaard zijn in een huishouden en gewoon ‘out of the box’ zouden moeten verbinden met de Router.

 

Het probleem blijft dus:

Apparaten zijn wel verbonden met de Router, ze kunnen wel extern het internet op, maar ze kunnen na een willekeurige tijd niet meer met elkaar onderling communiceren via het LAN. De enige workaround blijft een volledige herstart van de Router, maar het probleem keert periodiek weer terug.

Alternatieve instellingen in de router om mogelijke configuratiefouten van gebruikers uit te sluiten zijn in dat topic uitgebreid aan bod gekomen, en lijken niet aan de orde. @baasd is inmiddels ook bij dat andere topic betrokken geraakt zie ik.


Ik heb geen reactie meer gezien, ik ga er daarom vanuit dat het is opgelost. 

Zeer zeker niet. Zoals GlennK ook beschrijft is het een persisterend probleem. Graag aandacht hiervoor bij degene die over de firmware van de V12 gaat! 

 

Voor nu is het onwerkbaar, iedere keer de boel opnieuw opstarten als ik iets wil printen of casten.. 


Hier hetzelfde probleem met printer en chromecast: 

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/kpn-experiabox-v12-en-brother-printer-514479


Je moet dus het modem opnieuw opstarten voor een werkende verbinding? Als je nu het apparaat eens opnieuw opstart? Werkt het dan ook weer? Dat zou ik nog wel even willen weten. 


Het wisselt, voor de chromecast werkt het als ik de chromecast opnieuw opstart. Voor de Brother printer werkt dat soms maar niet altijd, dan moet ik de printer en de experiabox opnieuw opstarten.


Voor zover ik weet, is dat hetzelfde als UPNP. Deze kan bij mijn weten gewoon uit. En maak je naast de 12 nog gebruik van extenders of wat dan ook?

 

Sorry had deze even gemist, ik maag geen gebruik van extenders of dergelijken. 


Je maakt ook maar gebruik van 1 draadloos netwerk? Ik vermoed toch dat het te maken heeft de verschillende banden, de 2,4 en 5Ghz. Want je gaf al aan dat de printer op de 2.4 zit. Kun je nakijken of de computer op de 5Ghz zit bijvoorbeeld? En verder zou je nog eens kunnen testen door de 5Ghz in het modem eens uit te zetten onder wireless. Benieuwd of je dan wel altijd verbinding blijft houden.

 


Ik heb het even samengevoegd. Ik was nog niet helemaal op de hoogte van het het ander topic waar naar verwezen wordt. Excuses. Daar wordt aangegeven om WiFi6 eens uit te zetten? Helpt dat?


Nee, maakt geen verschil.


Dat is balen. Maar ik zie dat mijn collega navraag heeft gedaan. Uitkomst ga ik delen in dit topic. Dus daar wil ik graag verder gaan. Mocht je nog vragen kun je daar terecht.


Ook Ik heb steeds problemen met de experiabox 12 in combinatie met brother printer en Google Chromecast. Elke dag opnieuw printer via wps verbinden en Chromecast opnieuw installeren. 

Ik vermoed dat de instellingen van de experiabox 10A niet juist worden overgenomen. 5Ghz kan ik niet uitschakelen, en ik kan de gewijzigde instelling ook niet opslaan. Er staat een uitroepteken bij WPA security.   Ik ga mijn wachtwoord daarvoor niet aanpassen dan kan ik al mijn verbonden apparaten opnieuw instellen.

Overigens veroorzaakte dezelfde netwerknaam voor 2,4 en 5ghz op de experiabox 10A voor uitvallende wifi. De oplossing was simpel. Verander de 5ghz netwerknaam in een andere naam dan dat van 2,4 Ghz. Echter dit is bij de experiabox 12 niet mogelijk. Bandsteering veroorzaakt conflictproblemen op plaatsen waar het 5ghz wifi signaal zwak is. Zo was de laptop constant aan het wisselen tussen 2,4 en 5ghz.

Gisteren werd mij een optie aangeboden om de serverinstelling te wissen. Ook dat heeft als nadeel dat ik alle apparatuur weer opnieuw moet installeren. Dat ga ik dus niet doen. Blijft er maar één optie over: omruilen van de experiabox 12 naar experiabox 10A.


Bij de v10a kunt u ook het 5 GHz geen andere naam meer geven hoor. Toen u dat deed kon het nog wel. Maar later met nieuwe firmware niet meer. Dat kan enkel nog met de v10 zonder a.

Ben er bang voor dat u die niet krijgt...


Bij de v10a kunt u ook het 5 GHz geen andere naam meer geven hoor. Toen u dat deed kon het nog wel. Maar later met nieuwe firmware niet meer. Dat kan enkel nog met de v10 zonder a.

Ben er bang voor dat u die niet krijgt...


Bedankt voor de tip. Zal om de experiabox 10 vragen.


Sinds 4 weken zijn we overgestapt naar KPN glasvezel, komende van Ziggo. In het begin zeer tevreden over de Experiabox, overal prima bereik. Echter hebben we nu een probleem met onze wireless printer (Brother HL-L2350dw). Deze is verbonden met het wifi netwerk (2.4ghz) maar verlies na een paar uur de verbinding. Dat wil zeggen, de printer is nog verbonden, geeft geen foutmeldingen en als ik op de pagina van de router inlog zie ik deze ook staan, maar als ik dan probeer te printen vanaf mijn Macbook of Windows laptop is de printer niet zichtbaar. Als ik de hele boel weer opnieuw opstart werkt het wel even maar na een aantal uur is de printer niet meer zichtbaar. 

Ik heb het volgende al geprobeerd: 

  • printer firmware was up-to-date
  • Network settings reset van printer, opnieuw verbonden via de wizard, handmatig of WPS (maakt geen bal uit)
  • IPv6 uit en later weer aangezet op de printer 
  • Wifi 6 uitgezet op de experiabox zoals in een eerder forum werd genoemd. 

Dat laatste leek het wel even beter te maken maar na een dag was de printer toch weer onzichtbaar. 
Wie heeft nog tips? 

 

Overigens leek dit eerder ook een probleem met de chromecast te zijn, maar die werkt nu wel naar behoren. 


Ook ik had problemen met het steeds weer opnieuw moeten verbinden van de brother printer met het modem.

Ik heb gisteren uiteindelijk na weken via trial and error de oplossing gevonden. Dit is wat ik heb gedaan:

Modem:

Log in op je modem. In het overzicht zoek je printer op . Dubbelklik daarop en je krijgt meer informatie van je printer. Je kunt daar bijvoorbeeld een herkenbare naam geven voor je printer en tevens ziet u kunt u daar ook het ip-adres vinden waarmee het modem uw printer herkent. Noteer het ip-adres (bijvoorbeeld 192.168.1.2. Klik vervolgens naast het ip-adres op 'Reserve IP” en vervolgens op apply.

 

Printerinstellingen:

Ga eerst je printer resetten naar fabrieksinstelling. Bij Brother MFC-J825DW open je het MENU, scrol door naar netwerk/standaard instell/reset/alle instellingen en bevestig de keuze.

Printer gaat opnieuw opstarten. Open nu het menu/netwerk/wlan/tcp ip en vul bij Boot in Statisch. Bij Adres het ip-adres wat de router aan de printer heeft gegeven (in mijn voorbeeld is dat 192.168.1.2). Scroll naar Gateway en vul daar in: 192.168.002.254 (=adres modem). Knooppuntnaam= Sagemcom.ip. Scroll nu naar Wins cofig en vul daar in: Statisch

 

Software instellingen Windows 10:

Open het configuariescherm en klik op Apparaten en printers weergeven. Zoek je printer op en dubbelklik daarop.

Kies de optie Uw printer aanpassen en selecteer uw printer

Ga naar tabblad Poorten en klik op Poort toevoegen. Kies voor: Standaard TCp/ip poort.

Klik op Nieuwe poort toevoegen

Klik op volgende;

Vul daar de ip gegevens van je printer in (in het voorbeeld is dat 192168.1.2

Wanneer de poort wordt gevonden bevestig je het.

Koppel nu je printer aan de zojuist aangemaakte poort

Klik op Toepassen en vervolgens op sluiten. Start de computer opnieuw op.

 

Mocht je nog problemen hebben. Verwijder dan de Brother software suite en installeer die opnieuw. Let op. Installeer WLAN handmatig. Je kunt dan namelijk zelf het ip =adres toewijzen (dus 192.168.1.2.

 

DOE ALLE STAPPEN VANAF SOFTWARE INSTELLINGEN VOOR WINDOWS 10 OP ALLE LAPTOPS, DESKTOPS IN UW HUIS .

Ik heb twee laptops en een desktop PC. Op elke laptop en pc staat de printer op het zelfde ip-adres geïnstalleerd. Eventueel modem even uitzetten en opnieuw aanzetten.

Als de volgende dag op alle laptops en PC's de printer het nog doet is het gelukt.