Skip to main content

Hallo allemaal, ik ben onlangs verhuisd en heb bij kpn glasvezel afgenomen. Voorheen zat ik aan de kabel bij Ziggo. Ik ben al een paar dagen mn hoofd aan het breken over hoe ik het beste mn thuis netwerk in kan richten. Bij ziggo kon ik voorheen mijn modem op bridge mode zetten en werkte alles als een zonnetje. Na telefonisch contact met kpn ben ik erachter gekomen dat kpn de mogelijkheid om de Experia box v12 in Bridge modus te zetten niet aanbiedt.. Ai!

Ik zit met het volgende probleem:

Op mijn oude adres maakte ik gebruik van Google WiFi pods als mesh netwerk. Ik was hier altijd dik tevreden over en wilde dit daarom ook op mijn nieuwe adres gebruiken. Als ik de Google WiFi router aansluit op het lan poortje van de Experiabox, dan kan ik geen igmp signaal doorgeven aan mijn Android tv box.

Ik wil graag TV kunnen kijken via mijn Shield TV (Android TV Box) via een app en ben erachter gekomen dat de shield dan ofwel rechtstreeks verbonden moet zijn met de wifi van de Experia box ofwel aan de kabel rechtstreeks op de Experia box.

Ik heb op dit moment een unmanaged switch tussen de Experia box en Google WiFi gezet en op lan poort 2 een kabel getrokken naar de shield tv. Dat werkt. Echter krijgen nu alle poorten natuurlijk het tv signaal omdat de switch Unmanaged is. Daar komt nog bij dat ik dus ook nog hue lampen wil aansturen, dus moet ik die hue Bridge nog ergens in pluggen. Alleen ben ik dus bang dat deze niet op de Unmanaged switch kan, wil ik m'n lampen kunnen benaderen wanneer ik verbonden met een Google WiFi pod. Ik was ook nog van plan om een kabel door te trekken naar de eerste verdieping om daar mn desktop op aan te kunnen sluiten. Maar als ik deze aansluit op de Experia box of op de unmanaged switch dan zal die zich wss ook in een andere NAT bevinden dan waar alle draadloze apparaten zich in bevinden. Nou las ik wel het een en ander over DMZ online, maar mijn kennis is net te ontoereikend hoe ik dit nou het mooiste kan oplossen. Ik denk wel dat ik een managed netgear switch moet aanschaffen om bandwidth verspilling tegen te gaan Ivm IGMP, maar hoe kan ik alles het beste aan elkaar knopen? 

Ik ga even proberen je verhaal te ontrafelen.

Je hebt de Shield TV op een aparte poort in de router, dat maakt niet dat je TV op de andere lan poorten hebt, dit gaat alleen als je TV van KPN in je pakket hebt, een Shielt TV streamt gewoon via internet en via een aparte verbinding zoals de IPTV van KPN.

Gebruik je IPTV van KPN, dan kan je op de unmanaged switch, die zal geen IGMP ondersteunen alleen TV boxen of alleen andere zaken hangen, heb je kaal internet werkt dan heb je daar helemaal geen problemen mee.

 

Resume, Geen KPN TV box, je kan alles in elke LAN poort, router of switch inpluggen, je router geeft de ip adressen uit en alles komt bij elkaar in 1 mooi netwerk, wel TV, dan kan je TV en de rest scheiden bij de bron, dus KPN TV box in een aparte LAN poort van de KPN router en internet (waar ook je Shield onder valt) met de unmanaged switch en de rest in een andere, kan je dus 3 en 1 scheiden, of je schaft een switch aan de IGMP ondersteund en je kan kabels insteken waar je wilt zonder ergens rekening mee te hoeven houden.

 

De Google wifi's, kun je gewoon met Lan verbinden, krijg je NAT achter NAT wat gewoon behoort te werken, wel de WiFi op de KPN box uitzetten is verstandig.