Skip to main content

In mijn nieuwe huis wil ik mogelijk gebruik maken van een KPN glasvezel verbinding. Ik weet echter niet hoe de opstelling van KPN er technisch exact uit ziet en begrijp dat dit normaal gesproken ook niet ‘nodig’ is om dit te weten voor de meeste consumenten.

 

Wat ik ervan begrijp is dat de KPN FTU aangesloten is op een mediaconverter met hierin een SFP(+) optic, dit zal verwacht ik XGS-PON zijn. Wat ik graag zou willen is deze optic in mijn eigen switch prikken en dan de bijbehorende VLAN tags door te zetten naar de router.

 

De vragen:
1. is het mogelijk/toegestaan om deze optic uit de mediaconverter te halen

2. is er meer informatie bekend over de (technische) opstelling en wat er exact nodig is

 

Alvast bedankt voor enige reactie! :)

Dat wat u “optic” noemt, bedoelt u daar de glasvezel mee of de laser/sensor? Die laatste is niet uitneembaar (geen SFP dus) maar zit op het moederbord van de ONT gesoldeerd.

U krijgt op de FTU een Genexis ONT geklikt. Laten we dat voor het gemak in uw termen dan mediaconverter noemen. Daaruit komt 10Gbps ethernet en kan zo in uw router. Dan VLAN6 en VLAN4 taggen aan WAN en klaar.

De KPN ONT helemaal niet gebruiken, dus de vezel in een SFP+ in een geschikte router met een SFP+ cage wordt op dit onderzocht op Tweakers, zie:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482/0

daarvoor zijn nog weinig concrete opties die werken op dit moment. Beste optie is dus gewoon de Genexis ONT via CAT6 of hoger te koppelen aan de WAN poort van uw router.


Hoi Ernst-Jan, bedankt voor de uitgebreide reactie. Heel fijn! Ik heb even wat gezocht met de KPN termen die je gebruikt gezocht en zo te zien is die “Genexis ONT” een media converter met een (helaas) ingebouwde XGS-PON optic. Een media converter is een industry standard term voor letterlijk een ‘kastje’ welke het ene medium (glas) naar het andere (koper/cat6) kan vertalen, zonder hierbij de ethernet-headers aan te passen.

 

Bedankt voor de link naar de tweakers.net pagina, hier zie ik inderdaad dat ze het hebben over een optic (sfp+), namelijk de Zaram ZXOS11NPI. Ik ga hier eens verder lezen, heb nog even de tijd om te kijken wat ik wil gaan doen. Jammer dat KPN deze ONT verplicht, ik hou niet van onnodige actieve apparatuur, ik snap het echter wél want het is wel eenvoudiger voor KPN qua beheer en ondersteuning.

 

Update: de ONT is dus meer dan een media converter, hier kunnen ook echt layer-2 acties in plaats vinden, meer informatie: