Skip to main content
Antwoord

KPN IPTV werkt beperkt en valt onregelmatig weg via FortiGate

• June 29, 2025
  • 7 reacties
  • 89 keer bekeken

Bij gebruik van KPN IPTV via een FortiGate 70G (FortiOS 7.4.8) treden de volgende problemen op:

• Alleen NPO 1, 2, 3 en 4 werken. Alle andere zenders blijven zwart.

• Het tv-signaal valt regelmatig volledig weg, ook op werkende zenders.

• De verbinding herstelt soms pas na een herstart van de settopbox of FortiGate.

Opstelling:

WAN: VLAN 4 (KPN-VLAN) via wan1 met DHCP (inclusief optie 60 & 121)

LAN: VLAN 40 (TV-VLAN) met IGMP snooping, fast-leave en multicast enabled

Multicast policies aanwezig (upstream/downstream)

multicast-ttl-notchange ingeschakeld

RTSP session-helper verwijderd

Firewall- en routeringsregels conform KPN-specificaties

Verzoek:

Zijn er extra instellingen of beperkingen nodig voor commerciële zenders?

Levert KPN volledige multicast streams en routes via DHCP?

Is aanvullende configuratie op FortiGate of FortiSwitch nodig?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@geenfortiguru . Welkom hier.

Dat zijn helaas geen zaken die wij als moderators ondersteunen.  In dit topic is hier héél veel over gepost:

Wjb is er helaas niet meer maar wie weet vind je antwoord op je vragen in het topic of is er een andere gebruiker actief die je hier meer over kan vertellen.

7 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 1, 2025

Dat zijn helaas geen zaken die wij als moderators ondersteunen.  In dit topic is hier héél veel over gepost:

Wjb is er helaas niet meer maar wie weet vind je antwoord op je vragen in het topic of is er een andere gebruiker actief die je hier meer over kan vertellen.

Ik heb vandaag ook even snel IPTV geactiveerd met een Fortigate. Loop nu tegen hetzelfde probleem aan. Dus als iemand tips heeft, graag, zo niet ga ik lekker zelf op onderzoek :-)

Erwin van KPN
Moderator

​@Ronald van der Westen Ik geef een reactie om dit topic een ‘bump’ te geven. Hopelijk schiet een community lid je nog even te hulp

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 14, 2025

Waarom is die er eigenlijk niet meer is er een reden bekend oid , geband?

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • July 14, 2025

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 14, 2025

Dank voor het delen

RIP

Ik heb het voor elkaar gekregen. De eerder gedeelde configuratie lijkt prima te werken. Echter moest ik na de wijziging het KPN TV-kastje een volledig factory-reset geven en +/- twee keer herstarten.Â