Skip to main content

Hallo iedereen,

 

Ik ben al anderhalf jaar klant bij KPN glasvezel met het V12 modem, daar achter heb ik een Synology RT6600AX router met een mesh systeem die wij al voor KPN hadden.

Bij het instellen van dit systeem heb ik heel netjes een IPv6 prefix van het modem gekregen (a202:xxxx:e66d:c000::/61) Deze kon ik met een VLAN vanaf c000 tot c009 uitgeven over de verschillende netwerken (guest, iot, vpn)

Na de KPN modemupdate van de nacht van 13-05 naar 14-05 op firmwareversie V12.C.23.15.06 werkt dit dus niet meer en had ik behoorlijk wat storingen in de ochtend

IPv6 tijdelijk uitgezet om normaal internet te krijgen en later op de avond dus eens bezig gegaan dit te herstellen.

Tot mijn verbazing krijg ik nu dus alleen een vaste prefix van (a202:xxxx:e66d:fff8::/64) die kan ik maar op 1 VLAN gebruiken en niet met een oplopend getal over de rest

 

Nu ben ik nog niet helemaal een expert op gebied van IPv6 maar het werkte wel altijd

Het liefste heb ik de range c000 tot c009 ook weer terug ivm ip filters bij externe diensten

 

Hopelijk kunnen jullie me een beetje in de goeie richten helpen hoe ik dit weer goed kan configureren

Dat is wel een interessant ding. Hoe kreeg je het uberhaupt voor elkaar om een /61 adres te krijgen? Wellicht zat daar dan al de fout in de vorige firmware.

Bij mijn weten moet je een afwijkend subnet altijd apart configureren, tenzij je voor elk VLAN individueel een adres aanvraagt.

Ik kan helaas geen oplossing bieden, maar vind dit wel interessante materie om te blijven volgen.


Klopt dat is denk ik een bug in die specifieke versie op de v12. De v14 die sinds korte tijd op een veel nieuwere versie draait  v14.c.24.04.06 daar lijkt weer te werken. 

Omdat dezelfde software nu voor meerdere modellen gebruikt wordt lijkt het mij dat dit met een volgende update voor de v12 meekomt.


Bedankt voor jullile reacties,
 

Dat is wel een interessant ding. Hoe kreeg je het uberhaupt voor elkaar om een /61 adres te krijgen? Wellicht zat daar dan al de fout in de vorige firmware.

Bij mijn weten moet je een afwijkend subnet altijd apart configureren, tenzij je voor elk VLAN individueel een adres aanvraagt.

Ik kan helaas geen oplossing bieden, maar vind dit wel interessante materie om te blijven volgen.

Als ik maar weer een aantal subnets kan verdelen over verschillende netwerken dan ben ik al weer blij die ip filters zijn wel aan te passen bij de bedrijven is alleen iets meer werk dan

 

 

Klopt dat is denk ik een bug in die specifieke versie op de v12. De v14 die sinds korte tijd op een veel nieuwere versie draait  v14.c.24.04.06 daar lijkt weer te werken. 

Omdat dezelfde software nu voor meerdere modellen gebruikt wordt lijkt het mij dat dit met een volgende update voor de v12 meekomt.

Weet jij ook zo ongeveer wanneer deze update dan gaat komen?

 

 


Nee onbekend.

https://forum.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-23-15-06-609610/index6.html

Afgaande op de discussies die hier lopen denk ik ergens in juni.


Ik ben al anderhalf jaar klant bij KPN glasvezel met het V12 modem, daar achter heb ik een Synology RT6600AX router met een mesh systeem die wij al voor KPN hadden.

Is het een idee om de  RT6600ax  rechtstreeks aan te sluiten achter de internetaansluiting?
(Dus helemaal geen KPN router meer aangesloten).

https://www.synology-forum.nl/synology-router/dhcpv6/msg328938/#msg328938


Kun je voor elk thuis VLAN netwerk uit een lijstje van 7  stuks een andere IPv6 reeks kiezen:
 

 

M.b.t. de internet connectie van de Synology router zelf. Een PPPoE internet aanmelding.
Plus een te kiezen “KPN profiel” voor ondersteuning van KPN - IPTV routed mode.  
(Met aanvinken   IGMP proxy   en   IGMP snooping).

https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden/


Hallo iedereen,

Afgelopen maandagnacht heeft het KPN modem een update doorgevoerd en hierdoor ontvangt de Synology router opnieuw het prefix zoals in de screenshot, nu werkt alles weer naar behoren en kan ik weer VLANs maken

Deze onderste regel had dus eerst een /64 die ik niet kon wijzigen en nu staat deze weer netjes op een lager getal waardoor VLANs weer een apart subnet in IPv6 kunnen krijgen

bijv
aaaa:aaaa:aaaa:aaaa
aaaa:aaaa:aaaa:aaab
aaaa:aaaa:aaaa:aaac

enzovoort


Edit: het lukt alleen nog niet om een apparaat daadwerkelijk over IPv6 met internet te verbinden

 


Heb je op de Synology een default IPv6 route (::/0) ingesteld?


Reageer