Skip to main content

Ik heb al een tijdje een Edgerouter Lite 3 router met Netgear GS108E switch configuratie.
Deze heb ik geconfigureerd met behulp van de handig tutorial van @wjb
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Op de switch heb ik een tweetal ITV aangesloten zonder problemen. Gisteren heb ik mijn PS4 Pro opnieuw geformatteerd en tegelijkertijd de PS4 Pro bekabeld aangesloten op de switch (voorheen wifi).
Nu ben ik dus bezig om mijn volledige bibliotheek opnieuw te downloaden naar mijn PS4 Pro.

Het volgend probleem speelt zich nu voor. Zodra de downloads starten begint mijn ITV te haperen. Paar seconden beeld en daarna een blauw scherm. Dat is bij beide ITV ontvangers. Ook is mijn Netgear GS108E niet meer benaderbaar via de ProSafe Plus utility.

Zet ik de PS4 Pro uit, werkt alles weer normaal zonder problemen. Zelf heb ik al geprobeerd "Rate limit” te activeren op de poort waar de PS4 Pro is aangesloten. Dit verhelpt het probleem niet.
Ook heb ik geprobeerd om via Wifi te downloaden naar mijn PS4 Pro.  (wifi gekoppeld aan tplink deco ap gekoppeld aan de Netgear switch).

Kort samengevat, alles blijft werken zolang ik maar niet ga downloaden.

Ik heb het gevoel dat er ergens niet goed zit met de instellingen. IGMP snooping staat gewoon aan op de netgear. Heeft iemand tips, soortgelijk probleem ?

Hopelijk kan iemand mij helpen.
 

Dan is @wjb wel je man. Hij zal vanzelf reageren.


Dit is een screenshot van het Dashboard van de Edgerouter wanneer continue gedownload wordt.


 


Ik vind het vreemd dat de TV blijft haperen als je een rate limit hebt gezet op de poort van de PS4 aangezien de PS4 dan niet meer bandbreedte zou kunnen gebruiken dan die limiet en dat er daarmee dus voldoende ruimte zou moeten blijven voor IPTV.

Ik tast dan ook nog even in het duister naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Zie je overigens een lager verbruik in het dashboard als je een rate limit van 64Mbit/s of 32Mbit/s zet op de poort van de PS4?

Ik neem overigens wel aan dat IGMP snooping aan staat op de GS108Ev3. Klopt dat?

 


Je hebt de PS op de switch aangesloten? Waar heeft u die rate limit ingesteld dan? Op de switch?


Je hebt de PS op de switch aangesloten? Waar heeft u die rate limit ingesteld dan? Op de switch?


Ja dat klopt. De ‘Rate Limit’ heb ik specifiek ingesteld op de poort van de switch waar de PS4 is aangesloten.


Ik vind het vreemd dat de TV blijft haperen als je een rate limit hebt gezet op de poort van de PS4 aangezien de PS4 dan niet meer bandbreedte zou kunnen gebruiken dan die limiet en dat er daarmee dus voldoende ruimte zou moeten blijven voor IPTV.

Ik tast dan ook nog even in het duister naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Zie je overigens een lager verbruik in het dashboard als je een rate limit van 64Mbit/s of 32Mbit/s zet op de poort van de PS4?

Ik neem overigens wel aan dat IGMP snooping aan staat op de GS108Ev3. Klopt dat?

 


Bedankt voor je bericht. Ik zie een lager verbruik in het dashboard zodra ik de rate limit instel.
Mijn settings van IGMP snooping.
 

 


Ik zie een lager verbruik in het dashboard zodra ik de rate limit instel.

En toch blijft ook dan de televisie haperen?


Ik zie een lager verbruik in het dashboard zodra ik de rate limit instel.

En toch blijft ook dan de televisie haperen?


Klopt, het vreemde vind ik ook dat wanneer ik de rate limit op 32Mbit zet dit zie op het dashboard.
Downloads nog steeds richting 50 Mbps. Ook is de Netgear switch niet benaderbaar zodra de downloads starten. “No switch exists in the local area network”.

 


@wjb ik heb puur jouw tutorial gebruikt en het script wat je daar bij hebt benoemd. Voor de rest geen handmatige configuratie wijzgingen.


Dat zou eigenlijk niet moeten mogen gebeuren.

Aangezien niet de volledige bandbreedte verbruikt wordt zouden alle datapakketjes tijdig afgeleverd moeten worden en dus zou er eigenlijk geen probleem mogen ontstaan.

Er moet dus eigenlijk iets anders aan de hand zijn.

Zo heb ik ook mijn vinger nog niet achter een soortgelijk probleem dat in dit topic beschreven is.

Ook daar wordt bij lange na niet de beschikbare bandbreedte gebruikt en toch zijn er dan hickups waar te nemen.

Ook een Microsoft Update lijkt soms aparte dingen op het netwerk te doen waarbij de throughput lager lijkt te worden terwijl er geen extra belasting van het netwerk waar te nemen is.

 


Ook geen idee mbt instellingen op de Edgerouter ?

Wat ik ook zou kunnen proberen is ipv de Edgerouter mijn Experiabox terug te zetten en dan achter de Experiabox mijn Netgear router ?


En als ik via de CLI inlog staat het volgende er:
Moet ik de boot image upgraden van mijn Edgerouter ?

 

 


Zojuist even de Edgerouter vervangen door de Experiabox v9 met daarachter de Netgear switch. Dit om te kijken of het issue dan nog steeds optreed.

Alle problemen zijn weg, 2 tv's tegelijkertijd aan en downloaden van de PS4 op volledig snelheid zonder problemen.

Ik heb nu de Xperiabox 2 tv's, 1 kabel naar de Netgear switch voor de overige netwerkverbindingen.

Blijkbaar heeft het toch te maken met de Edgerouter


Hoi @djanssen72, zo te zien heb je al een hoop geprobeerd. Doordat het beeld met de Experia Box wel soepel lijkt te gaan, is het vermoedelijk een instelling in je eigen modem. Wat precies durf ik ook niet te zeggen, ik ben er zelf niet mee bekend. Wjb wel en hij heeft al meegekeken, mogelijk heb jij nog een idee @wjb?

Ik vermoed trouwens ook dat de PS4 inmiddels alles al wel gedownload heeft, en dat die nu niet meer zoveel vraagt van de verbinding. 


Hoi @djanssen72, zo te zien heb je al een hoop geprobeerd. Doordat het beeld met de Experia Box wel soepel lijkt te gaan, is het vermoedelijk een instelling in je eigen modem. Wat precies durf ik ook niet te zeggen, ik ben er zelf niet mee bekend. Wjb wel en hij heeft al meegekeken, mogelijk heb jij nog een idee @wjb?

Ik vermoed trouwens ook dat de PS4 inmiddels alles al wel gedownload heeft, en dat die nu niet meer zoveel vraagt van de verbinding. 

Dat klopt, alles is ondertussen wel gedownload 🙂 Voorlopig houd ik even deze setup aan totdat iemand misschien een idee heeft. Waarschijnlijk als er teveel mensen in huis Netflix streamen en er wordt ook nog gedownload dat de ITV ook weer gaat haperen als ik de Edgerouter ertussen zet.
Dus ik laat het even zo .


Gelukkig maar, anders had je een wel heel erg grote schijf in je PS4 zitten :grin:  Met de huidige setup werkt het zeker, maar je hebt de Edgerouter natuurlijk niet voor niets. Je zou het met die kunnen testen, misschien dat de PS downloads een grote piek verzorgden, wat met Netflix en andere downloads meer verspreid is. Misschien hapert het beeld dan niet, maar daar komen we maar op 1 manier achter :slight_smile:


Gelukkig maar, anders had je een wel heel erg grote schijf in je PS4 zitten :grin:  Met de huidige setup werkt het zeker, maar je hebt de Edgerouter natuurlijk niet voor niets. Je zou het met die kunnen testen, misschien dat de PS downloads een grote piek verzorgden, wat met Netflix en andere downloads meer verspreid is. Misschien hapert het beeld dan niet, maar daar komen we maar op 1 manier achter :slight_smile:

 

Klopt, een 5 TB hardeschijf aan mijn PS4 gekoppeld en heel mijn PS Plus / Now colletie moest binnegehaald worden. Na het terugzetten van de Xperiabox moest er nog veel gedownload worden maar dat ging allemaal zonder problemen tegelijkertijd.


Zelf trek ik op mijn EdgeRouter Liter 3 regelmatig mijn 200Mbps glasvezel volledig vol met de download van een backup vanaf een Azure cloud en dan gaat de belasting gedurende enkele uren al snel naar maximaal. Toch ervaren wij dan geen problemen met TV kijken en dat zonder actief QoS ingesteld te hebben.

Een grote Microsoft Windows update daarentegen kan nog weleens tot haperingen leiden terwijl dan bij lange na niet de volledige bandbreedte verbruikt wordt.

Er is dus iets anders dat roet in het eten lijkt te gooien. Wat ... ik weet het helaas nog niet. :thinking:


Zelf trek ik op mijn EdgeRouter Liter 3 regelmatig mijn 200Mbps glasvezel volledig vol met de download van een backup vanaf een Azure cloud en dan gaat de belasting gedurende enkele uren al snel naar maximaal. Toch ervaren wij dan geen problemen met TV kijken en dat zonder actief QoS ingesteld te hebben.

Maar iTV maakt (net als telefonie, wat overigens een te verwaarlozen belasting oplevert) dan ook gebruik van de volledige bandbreedte van de fysieke aansluiting (1000 Mb/s bij wat nieuwere glasvezel aansluitingen). Dus naast die 200 Mb/s download zou er nog zo'n 800 Mb/s voor tv over moeten zijn. Een probleem zou het dus pas kunnen worden met een 1000 Mb/s abo waarbij de volledige bandbreedte voor een download wordt gebruikt, toch? Maar ook dan zouden telefonie en tv voorrang moeten krijgen, zo heb ik altijd begrepen.


Maar iTV maakt (net als telefonie, wat overigens een te verwaarlozen belasting oplevert) dan ook gebruik van de volledige bandbreedte van de fysieke aansluiting (1000 Mb/s bij wat nieuwere glasvezel aansluitingen). Dus naast die 200 Mb/s download zou er nog zo'n 800 Mb/s voor tv over moeten zijn. 

Precies en daarom heb ik dan ook geen QoS hoeven inrichten.

 

Een probleem zou het dus pas kunnen worden met een 1000 Mb/s abo waarbij de volledige bandbreedte voor een download wordt gebruikt, toch? Maar ook dan zouden telefonie en tv voorrang moeten krijgen, zo heb ik altijd begrepen.

De berichten worden getagged met een priority maar als je QoS uit laat staan op je eigen router dan doet hij daar niets mee. Ik laat QoS met een reden uit staan. Met QoS is hardware offloading niet mogelijk en heeft de EdgeRoutel Lite 3 een throughput van zo'n 300Mbps. Met hardware offloading is de throughput zo'n 950Mbps.

Aangezien ik die bandbreedte toch nooit volledig gebruik ontstaan er ook geen wachtrijen en dus heeft QoS geen nut.


Ik heb precies hetzelfde probleem met de GS108E. Wanneer ik deze aansluit en ik download wat op mijn PC stopt de TV ermee. Zet ik er een GS105E neer is er niks meer aan de hand wanneer ik de lijn dicht trek, dan kan ik gewoon TV blijven kijken. Ik gebruik een USG als router. IGMP staat aan, laatste firmware op de switch, toch blijft TV het begeven bij de 8 poorts. Ik ga denk ik maar even op zoek naar een andere 8 ports switch, hier lijkt toch iets raars in te zitten.


Ik heb precies hetzelfde probleem met de GS108E. Wanneer ik deze aansluit en ik download wat op mijn PC stopt de TV ermee. Zet ik er een GS105E neer is er niks meer aan de hand wanneer ik de lijn dicht trek, dan kan ik gewoon TV blijven kijken. Ik gebruik een USG als router. IGMP staat aan, laatste firmware op de switch, toch blijft TV het begeven bij de 8 poorts. Ik ga denk ik maar even op zoek naar een andere 8 ports switch, hier lijkt toch iets raars in te zitten.

Betreft het een GS108Ev3?

Welke versie van de firmware staat op die GS108E?

Kan je eens een screenshot maken van de Multicast instellingen en die hier delen?


Ik heb precies hetzelfde probleem met de GS108E. Wanneer ik deze aansluit en ik download wat op mijn PC stopt de TV ermee. Zet ik er een GS105E neer is er niks meer aan de hand wanneer ik de lijn dicht trek, dan kan ik gewoon TV blijven kijken. Ik gebruik een USG als router. IGMP staat aan, laatste firmware op de switch, toch blijft TV het begeven bij de 8 poorts. Ik ga denk ik maar even op zoek naar een andere 8 ports switch, hier lijkt toch iets raars in te zitten.

Betreft het een GS108Ev3?

Welke versie van de firmware staat op die GS108E?

Kan je eens een screenshot maken van de Multicast instellingen en die hier delen?

 

Het is een GS108Ev3 FW versie 2.06.10. Multicast settings zijn:

IGMP Snooping status: Enabled, rest disabled.

 

 


Het is een GS108Ev3 FW versie 2.06.10. Multicast settings zijn:

IGMP Snooping status: Enabled, rest disabled.

Ik neem aan dat je geen vlans gebruik op jouw GS108Ev3 of wel?


Nee, alles is default.