Skip to main content

Hi mede KPNers,

Voorheen had ik middels een VLAN-only iPTV werkend gekregen op mijn 2 KPN settopboxen, zie bijgevoegde afbeelding. Sinde de laatste update van de UDM, van 1.11.4 naar 1.12.xx werkt deze niet meer. De welbekende 400 foutcode van KPN speelt op en dit lijkt een IGMP issue te zijn.  Voor nu heb ik een rollback gedaan en de 1.11.4 opnieuw geflashed en is het probleem opgelost. Raar toch?

Iemand die een oplossing heeft voor de 1.12.xx versie om KPN iTV werkend te krijgen? Is dit een bug in de firmware of is onderstaande geen goede configuratie? In principe zou onderstaande (met VLAN Only) een goede oplossing moeten zijn om iPTV door te lussen naar de settopboxen.

 

Hoi @ColdBurn . Hier weet ik niks van.

Misschien kunnen @wjb  of @Babylonia  je een beetje op weg helpen?


Ik las in de update log het volgende:

  • Add support for IGMP snooping on UDM/UDM-Pro switch ports.

Wel raar dat het nu “ineens” niet meer werkt. Hieronder ook mijn WAN instellingen gedeeld. Wellicht helpen alle beetje om het probleem op te lossen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem :(

 


@coldburn Hi,
Ik heb precies dezelfde config voor 1 setup box van KPN. Via UDM en Mini Flex met Vlan profielen zodat ik maar 1 UTP kabel naar mijn tv nodig heb.
Altijd zonder problemen gefunctioneerd. Na de upgrade van de udm >   1.12.xx Problemen met tv kijken de welbekende 400 melding.

Ik had mijn UDM gedowngrade naar 1.11.4 en het werkte weer.
Probleem daarvan is dat ik niet meer op de portal of via lokaal kon inloggen op de UDM. Mijn vermoede is dat de nieuwe netwerk Applicatie niet meer compatible is met de oude firmware.
Ik ben hem momenteel aan het upgraden naar de 1.12.xx om te kijken of ik weer kan inloggen op de portal. Als dan niet lukt wordt het een factory reset en terugzetten van een back-up.. 😔


Ik kan bevestigen dat na de upgrade naar 1.12.xx de portal weer werkt.
De foutmelding tijdens TV kijken is ook weer terug.

Ik heb een Nvidia shield neergezet met alle apps en streaming diensten die ik nodig heb.
Ook de App van KPN voor TV gebruik ik dan voor het TV kijken.
(Ik weet dat de beeldkwaliteit minder is. Voor die 15 minuten die ik per week tv kijk boeit me dat eigenlijk niet.)

Momenteel helaas geen zaligmakende oplossing voor de setup box gevonden. 
(Je kan ervoor kiezen om te downgraden. Dan werkt je setup box maar je kunt niet in de portal van unifi komen en netwerk instellingen via de UI veranderen.)

Mocht je het toch willen doe dan dit:

1- Login via CMD: 
ssh root@ttik hier het ip adres van de router\UDM]
Tik daarna je psw die je hebt ingesteld binnen de UDMvoor SSH.
(Als je dit niet weet volg dan deze stappen: How To SSH Into Your UniFi Dream Machine — McCann Tech (evanmccann.net))


2- Upgrade\downgrade naar gewenste firmware versie.
Voor versie 1.11.4:
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/a34e-udm-1.11.4-efbcab9e8d1a4c51a63db0704649bd7d.bin

Mocht je weer terug willen naar versie 1.12.xx doe dan hetzelfde maar dan met deze link:
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/7910-udm-1.12.22-29350123a92744d4af22aebca04a8695.bin

 


Hi Spidy,

 

Klote om te horen dat het probleem bij jou ook speelt. Dat betekent dat de laatste 1.12.22 firmware iets niet goed heeft mbt IGMP, terwijl de patch notes aangeven dat weldegelijk support hiervoor is uitgebracht.

 

Als je met de oude firmware de Unifi portal werkend wilt krijgen, moet je even je Network application downgraden. Als je upgrade naar 1.12.22, krijgt ook je Network application een nieuwe firmware. Althans, zo heb ik het weer werkend gekregen.

 

Wellicht moeten we even wachten op nieuwere firmware en dan nogmaals proberen of het issue aanwezig is. We houden elkaar (hopelijk) op de hoogte :)

 

 


Hi ColdBurn,

Ik heb denk ik iets gevonden.
Op het forum vond ik het volgende draadje:

Deze mensen proberen KPN iTv aan de praat te krijgen zonder een KPN router.
Zie dit draadje:
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community

Het lijkt erop dat dit ons huidige probleem is:

Als je een kleinere MTU size gebruikt dan zal alles probleemloos blijven werken. Je hebt dan meer overhead en dat heeft dus een kleine impact op de maximaal haalbare snelheid.

Gebruik je een te grote MTU size dan krijg je dat datapakketjes gesplitst moeten worden en dat is iets wat je moet vermijden.

Wat je ziet gebeuren is dat een aantal minuten het prima werkt maar uiteindelijk houd ie het niet meer bij en krijg je de 400 melding. Precies wat deze mensen ervaarde.

Ik kan er natuurlijk naast zitten maar het zou goed kunnen dat Unifi iets in de MTU settings heeft veranderd waardoor dit probleem nu speelt. Symptomen zijn precies hetzelfde.

De release notes:
UniFi OS - Dream Machines 1.12.22 | Ubiquiti Community
 

Zo te zien zijn er een hoop veranderingen doorgevoerd op zaken die belangrijk zijn voor een goede werking van de KPN iTV. 
 

Ik zit het voor nu even uit. Wanneer er een update is zal ik kijken of de KPN receiver weer werkt.

 


Hi Spidy, goed gevonden! Je kunt proberen in te loggen op je KPN modem (en UDM) en daar de MTU waarde te wijzigen. In principe weet je dan snel genoeg of het is opgelost. Ik las ook dit nog even: https://blog.ipspace.net/2013/01/tcp-mss-clamping-what-is-it-and-why-do.html

Zou ik (zo onbeleefd) mogen vragen wat je WAN instellingen zijn? Heb je dezelfde instellingen als mij of heb je PPPOE ingesteld?


Hi Coldburn,

Zoals ik begrepen heb zijn de MTU waarde een vereiste van KPN. In het modem van KPN is niks gewijzigd. De UDM heeft een update gehad. Ik veracht dat daarin iets is gewijzigd.

Ik had zelf met de mss clamping waarde geexperimenteerd van de UDM. Onder geavanceerde instellingen:
 

Helaas zonder resultaat.
Viel me op dat met mss clamping uit het langer duurde voordat de 400 melding naar voren kwam.

Als je de instelling doet moet je de UDM wel rebooten. Ik had het idee dat een adoption niet voldoende was.

Je mag mijn instellingen weten hoor.
Dit zijn mijn WAN instellingen:
 


Dit zijn mijn Vlan2 netwerk instellingen:


Verder heb ik de volgende DHCP optie geconfigureerd:
 

Dit heeft altijd prima gefunctioneerd.


@SpidyNl had je al een oplossing gevonden?

 

Groeten Aaron


Werkt het inmiddels weer? 😃