Skip to main content
Vraag

KPN Modem koppelen aan Ubiquiti systeem, hulp van de community gevraagd!

  • 12 September 2024
  • 20 reacties
  • 213 keer bekeken

Recent hebben wij een nieuwe gekocht en een ubiquiti systeem over kunnen nemen van de vorige eigenaar want dat leek ons wel makkelijk… Wij betalen momenteel voor een abbonoment van KPN voor 1000mbits, via verschillende testen komt hij via de ubiquiti niet boven de 100, deze is door de vorige bewoner direct aangesloten vanuit het glasvezel kastje naar een USG3 die naar 2 switchen en 2 AP door gaan. 

Ik heb de USG er tussenuit gehaald en de glasvezel kabel in de KPN modem gestopt en toen kreeg ik wel snelheidstesten van 800-900, even gesproken met de vorige bewoner en die adviseerde alles resetten en de back up terugzetten van zijn instellen.

Inmiddels alles naar factory settings gezet maar nu krijg ik de back up niet geladen, deze is maar 400kb maar mijn laptop heeft vannacht 6 uur staan laden zonder succes vanochtend… krijg het systeem ook niet zelf opnieuw gekoppeld door middel van de apparaten “adopten”, oftewel niks werkt meer en ik heb er geen verstand van. 

Is hier iemand die mij kan helpen of erdoorheen coachen? wellicht een KPN monteur of werken hun niet met dit systeem? Wij hebben er best wel wat geld voor betaald om het over te nemen en het is zonde als het niet werkt aangezien het wel handig is met al de switches etc door het huis heen.

 

Help mij uit de brand! alvast bedankt iedereen… 

Hi @Bekaje en welkom bij de KPN Community! Goed dat je je vraag hier stelt. 

Ik ben benieuwd welke apparaten zitten precies in het systeem? Heb je de types? 
Je aansluiting is dus (grofweg):
Glasvezelpunt > Ubiquiti router > USG3 > 2 switchen > 2 AP? 

Controleer ook of de Ubiquiti wel boven de 100 Mbit/s uitkomt. Ik kan de specificaties van USG3 zo snel niet vinden, maar als je op het typenummer zoekt met specificaties dan heeft Tweakers meestal een hoop info over wat deze allemaal kan. 

Ben er verder niet erg in thuis dus hopelijk komt er nog reactie van een communitylid die ervaring heeft met deze apparaten. Vanuit KPN ondersteunen we dit ook niet standaard, maar je kunt overwegen om Service Plus in je abonnement te nemen voor €5,- per maand. Dan krijg je extra ondersteuning, ook met een eigen thuisnetwerk. 


De USG 3 is best een vervelend apparaat om te configureren.

Waarom lukt het niet om zijn backup terug te zetten?


Ik wil wel een poging doen om je op weg te helpen maar dan is het wel van belang om te weten wat je aan spullen hebt overgenomen.

Met name of je een cloud key ( en welk type) hebt?

Hoe log je in op de cloud key met een nieuwe account of met de gegevens van de vorige eigenaar?

Welke onderdelen heb je teruggezet naar fabrieksinstellingen?

 


Beste allemaal @eagle3824 @wjb @Sanne van KPN ,

Excuus voor het late bericht ik heb niet eerder bericht gehad dat er al gereageerd was op mijn vraag. Ik heb even de Unifi opgestart via de oude inlog. Het systeem is als volgt aangesloten : Glasvezelpunt > USG3 > US8 > Switch + 2x AP.

mbt de snelheid ik heb de vorige bewoner gesproken hij had nergens last van zei hij altijd snelle en grote hoeveelheid data ontvangen. Wij hebben geen cloudkey, we loggen in door middel van de Unifi applicatie te installeren op de laptop.  Hiervoor heeft de vorige bewoner een “dummy” account achter gelaten op een usb met een back up van zijn instelling. Echter op de een of andere manier staat daar zijn privé mail aan gekoppeld. Ik heb mijn eigen username en mail toe kunnen voegen en deze op administrator gezet en kan die van hem verwijderen uit de omgeving. Nadat ik hem had gesproken zei hij dat ik alles zou moeten resetten doormiddel van een paperclip in het reset vakje tot de lampjes wit branden. Zo gezegd zo gedaan alle apparaten terug gezet daarna de back up proberen te uploaden. Laptop 6 uur aangestaan voor 400kb back up die toen ik wakker werd nog steeds bezig was. Toen website weg geklikt en de KPN modem geïnstalleerd aangezien ik internet nodig had voor mijn werk. 

Om de USG3 te verbinden direct op het glasvezel punt hoeft van mij niet per se, als het systeem werkt op deze wijze ben ik ook al erg blij als de verbindingen snelle data doorvoert waar we voor betalen. Glasvezelpunt > KPN Modem > USG3 > US8 > Switch + 2x AP

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk de situatie heb uitgelegd en ik hoop dat jullie mij evt kunnen helpen. Zou zonde zijn als het systeem niet werkende krijg.

Alvast bedankt in ieder geval! 


Gebruik je misschien een cat5 kabel achter je USG => US8? Cat5 haalt max 100mbps. Cat5e of hoger haalt 1000mbps.

Welke combinaties heb je al geprobeerd en wat waren de resultaten?

Glasvezelpunt > KPN Router ==> wel 1000mbps?
Glasvezelpunt > KPN Router > USG3 > US8 ==> geen 1000mbps?
Glasvezelpunt > USG3 > US8 ==> niet?


En welke switches heb je? Ik zou zelf aanraden om eens op alle punten je laptop te connecten en te kijken waar je wel of niet meer dan 100mbps haalt.


Goedemorgen @ikheetjeff , 

Ik zou het graag voor je testen, echter werkt het complete systeem nu niet meer. Na de reset is het niet gelukt om de back up er terug op te krijgen en lukt het ook niet om de apparaten opnieuw te koppelen zodat ze in de unifi app verschijnen. 

mbt Glasvezelpunt > KPN Router = wel rond de 1000mbps met mijn telefoon er naast op de wifi rond 8-900. 

Toen heel het systeem nog werkte kwam de volgende combinatie niet boven 100mbps.

Glasvezelpunt > USG3 > US8 > Switch (kantoor 1e verd.) 80-90mbps. 

 

Kan me bijna niet voorstellen dat er mindere kabels in het systeem zitten aangezien we hier ook een heel homey systeem, philips hue en de vorige eigenaar fanatiek gamer en hobby man was mbt heel dit unifi systeem.  Geloof dat overal de juiste kabels lopen door het huis heen. Ik ga het even checken, maar ga er maar vanuit dat overal de juiste kabels zijn aangesloten 


Kan me bijna niet voorstellen dat er mindere kabels in het systeem zitten aangezien we hier ook een heel homey systeem, philips hue en de vorige eigenaar fanatiek gamer en hobby man was

@Bekaje Aah, dan denk ik dat dat wel goed moet zitten ja. In mijn ogen moet een back-up ook niet echt verschil maken, fabrieksinstellingen moeten ook gewoon werken. (en is ook beter, dan begin je meteen “schoon”)

Misschien ontstaat er door de reset ergens een loop in je netwerk, waardoor die gek doet? Is één van de zoveel mogelijke dingen, dus kans is groter dat het wat anders is. Maar daarom zou ik persoonlijk alles stuk voor stuk resetten en aansluiten.

Ik zou KPN Modem zo laten en eerst daarachter alles werkend krijgen, want daar is geen PPoE setup nodig. Misschien beginnen met de USG3 achter KPN Modem aansluiten, even 10-15 min de tijd geven om goed op te starten (iig wachten tot dat licht niet meer knippert), en daarna met paperclip resetten, dan weer even de tijd geven en daarna kijken of je daarop kan inloggen? Waarschijnlijk http://192.168.1.1 en anders met ipconfig in command prompt kijken wat default gateway IP is. (Voor de zekerheid: KPN Modem kabel komt in WAN poort, en kabel in LAN poort gaat naar je laptop)

Mocht je geen ip zien kan je ook nog ipconfig /renew proberen

Je moet dan haast wel op dashboard komen en als je een groene balk ziet staan met dat de gateway connected is to the internet, dan zit deze stap goed

 

en dan daarna kan je de UniFi controller opnieuw installeren (het dashboard hierboven heeft maar beperkte functies) en evt alvast kijken of je internet hebt en welke snelheid? en dan kan je door naar de US8


Wellicht dat deze site jou verder kan helpen.


@Bekaje En.. ik lees hier ook dat de functie Threat Management je snelheid beperkt. En volgens deze reddit post moet je dit uitzetten: IPS/IDS & check smart queues (weet niet of dit dus Threat Management is?)

Kans is groot dat dit de issue was toen je netwerk nog wel online had. Mogelijk komt die nu niet online doordat ergens nog PPoE staat ingesteld ipv DHCP. Ik zou zelf zeggen; lekker resetten alles en vanaf de grond opbouwen. Leer je ook meteen je eigen device kennen en alle functies etc.


@wjb  die website had ik ook gevonden echter al bij de eerste stap kom ik niet in de instellingen, bij het kopje “SSH toegang unifi apparaten” dus daar liep ik vorige week al op klem helaas… 

 

@ikheetjeff , Bedankt voor de uitleg en de reddit post we kruisden elkaar net ik ga het even doorlezen wat op reddit staat in ieder geval. Ben het met je eens om het vanaf de grond op te bouwen echter bijv de PPoE en DHCP zijn voor mij al onbekend gebied haha..

Ik ga hem vanavond nogmaals resetten en heb de kabel bij de USG die de doorvoer heeft naar de US eruit gehaald dan ga ik eerst proberen om die USG aan de praat te krijgen, heb voor de zekerheid gekeken die kabel vanuit de USG naar de US is een CAT5e dus die moet de snelheid aan kunnen dus ik verwacht door de rest van het huis minimaal dezelfde kabels of beter.  Als ik het goed begrijp met deze url http://192.168.1.1 kan ik inloggen in de USG en die zou dan automatisch moeten verbinden met de KPN modem of moet ik bij de KPN modem of de USG nog wat in de instellingen wijzigen? 

 

bedankt tot zo ver !! 


@Bekaje Check! DHCP is een techniek die o.a. lokaal IP adressen uitdeelt. Iedereen in jouw thuisnetwerk heeft een IP. Elk nieuw apparaat vraagt aan de DHCP server welk IP die mag krijgen. 
 

Jouw KPN modem heeft ook een DHCP server. Dus elk apparaat achter jouw KPN modem vraagt de eerste keer welk IP (en dns bvb) die mag krijgen en vervolgens geeft jouw modem die. 
 

Alleen jouw device is ook een router, waardoor je ook kan instellen om niet van een DHCP server (bijvoorbeeld je KPN Modem) een IP te krijgen, maar rechtstreeks van ‘KPN’: dat doe je met PPPoE. 
 

Jouw gateway heeft zelf ook weer een DHCP server. Stel je hebt KPN Modem ==> jouw gateway (USG3), dan geeft de dhcp server (van KPN Modem) jouw gateway 1 ip. En vervolgens alle apparaten die je aan jouw gateway koppelt, krijgt een lokaal IP van de dhcp server van de USG3 en dus niet van het kpn modem. 
 

Dus kort samengevat: wanneer je jouw USG3 koppelt aan je KPN Modem, staat die default op DHCP. Met andere woorden: jouw USG vraagt aan jouw KPN Modem: welk IP en DNS server mag ik? En wat is jouw gateway IP? etc. Vervolgens gebruikt jouw USG3 die om te communiceren met je KPN Modem. 

Vervolgens koppel je je laptop weer aan je USG, en je laptop vraagt aan je USG hetzelfde en geeft de waarde van de USG, omdat jouw USG ook een router/gateway is. Die zal waarschijnlijk 192.168.1.1 geven als gateway, en daarmee kan je jouw USG bereiken en dus in dat (simpele kale) dashboard komen.

 

Ik verwacht dat als je je USG gereset hebt, je meteen dat dashboard in komt. Geen instellingen vereist, default staat vaak wel goed. Komt vast wel goed. Pas als je je KPN Modem er tussen uithaalt (en dus niet aan een DHCP server de gegevens vraagt, maar aan ‘KPN’) moet je PPPoE instellen: ook dat klinkt moeilijker dan het is. 

 

Kleine disclaimer: de uitleg van DHCP heb ik even simpel gedaan en dus niet alle details gegeven. Je kan ook static IP doen etc.
 

Jouw eigen gateway is waarschijnlijk te bereiken via http://192.168.1.1

En jouw KPN Modem is te bereiken via http://192.168.2.254

Jouw KPN Modem kan je ook via dit IP bereiken als je laptop is gekoppeld aan de USG3!

 


@ikheetjeff  Wauw super bedankt zeg. Hier kan ik wat mee! 

Heb net de USG van het stroom afgehaald en er weer in gedaan, op laten starten, reset uitgevoerd en de tijd laten nemen om op te starten. Laptop staat klaar ga hem zo inpluggen en kijken of het lukt !

 

Update volgt!


De USG3 is geen snelheidsmonster (is door Ubiquiti ook End Of Life verklaard, er komen geen updates meer voor). Hij kan alleen de volle snelheid halen als je alle speciale opties uitzet, want dan wordt de interne hardware acceleration gebruikt. Als je bijvoorbeeld DPI aanzet dan moet dat door de ingebouwde CPU worden afgehandeld die niet geschikt is voor snelheden boven de 200 Mbps.

Maar meer dan 100 Mbps moet hij wel kunnen halen. Als ik jouw eerste bericht leest zou ik eerder aan een slechte kabelverbinding denken.


@Hsd , Is er een mogelijkheid om de USG3 ertussenuit te laten? Of wordt dat nog ingewikkelder dan dat het nu is (voor mij 😉)? Kan me bijna niet voorstellen dat de vorige eigenaar lager had aangezien hun fanatiek gamer en ook een heleboel smart home spullen door het huis hadden. Wat ik zo zie zit overal een Cat5e of hoger kabel. 

Maar is een 8-900mbps onmogelijk met de USG? met een stabiele range van 6-900mbps ben ik al zeer tevreden als ik dat voor elkaar krijg in mijn kantoor op de 1e verd. 


Maar is een 8-900mbps onmogelijk met de USG? 

Met dis USG is 1Gbps net haalbaar mits je hardware offloading aan hebt staan en geen QoS ingericht hebt.

Het begint allemaal bij het inrichten van doe USG m.b.v. de beschrijving op die site waar ik je naar verwezen had.


Je kunt ook de US en de AP’s aan je KPN box hangen en daarna rustig kijken hoe je de USG ter vervanging inricht. (Unifi is namelijk een mooi modulair systeem, de USG is niet noodzakelijk als je de switch en de ap’s wil gebruiken)

Ik vermoed zelfs dat in jou situatie de USG3 niet echt een merkbaar verschil gaat geven ten opzichte van de KPN box.

(zelf tevreden gebruiker van de unfi spullen waaronder een USG3p)

Edit: kruisende posts :))


@Vulpen , Bedankt voor de opmerking, als dat een oplossing zou zijn dan ben ik daar ook blij mee. Inmiddels ben ik bijna zo ver dat ik een hamer pak en alles van de muur “ram”😅😉

De USG hangt naast het modem maar daarin zit een kabel onder de vloer door naar de trapkast en daar zit de US8 die daarna weer alles door verbind naar de switch en de AP's. Dus als ik het goed begrijp kan ik die kabel direct in de modem doen en dan zou het systeem moeten werken? of moet ik nog verdere handelingen in het ubiquiti programma instellen?

 

Moet overigens nog wel alles opnieuw “adopten” na de laatste reset. Zodra gedaan zou dan alles moeten werken op het KPN Modem? 


Hallo Iedereen, 

Net alle apparaten gereset en opnieuw in de controller ge-adopt en het is een wonder alles werkt! 

Op mijn kantoor 900mbps vanuit de switch! Joepie! 

Nog een laatste vraag, ik heb bij Settinge > Wifi het netwerk dezelfde naam gegeven als hoe deze normaal vanuit het KPN modem door komt, dus KPN …. werken de switches en AP's dan automatisch verder op deze naam of is het wijs om een nieuwe naam aan te maken? 

 

Iedereen super bedankt voor de hulp!! 


Nog een laatste vraag, ik heb bij Settinge > Wifi het netwerk dezelfde naam gegeven als hoe deze normaal vanuit het KPN modem door komt, dus KPN …. werken de switches en AP's dan automatisch verder op deze naam of is het wijs om een nieuwe naam aan te maken?

Ik raad aan om WiFi op je KPN Modem uit te zetten en dus alles via Ubiqiti te laten verlopen. Je hebt anders dat je een restaurant in een bestaand restaurant hebt staan. Is niet logisch. (behalve als je zo’n hip Amsterdam’s “bent u bekend met ons concept?” tentje bent misschien)

Verder fijn dat het werkt :D


Ook vanuit mij, bedankt aan iedereen die hielp hier! 💚 Zulke uitgebreide antwoorden ook, super. Toppers! 

Fijn dat het gelukt is @Bekaje! Mocht je in de toekomst nog ergens vragen over hebben, maak hier gerust weer een topic aan. 

(behalve als je zo’n hip Amsterdam’s “bent u bekend met ons concept?” tentje bent misschien)

 


Reageer