Hallo
Mijn kennis is beperkt met netwerk en ik wil daar graag in groeien.
Mijn situatie is als volgt.
Sinds januari zitten wij bij kpn en voorheen bij ziggo.
ivm makkelijkheid bij wijziging en storingen heb ik een draytek 2130 gekocht om als een zelfdraaiend netwerk te dienen. Met daarop pc, acces point, knx router etc. Dat werkt super en stabiel. Deze was aangesloten op een internet poort van de ziggo router met dhcp en in de wan poort van de draytek. Werkte super.
Nu hebben wij een kpn modem/router en hierbij werkt het niet. Ik snap het ook niet. Ik had geen vaste ip adressen gegeven in de draytek router dus deze staat op dhcp en vanuit ziggo een adres gereserveerd met mac adress.
Nu kon ik ook op geen enkele wijze in de draytek komen vanuit de kpn router. Draytek kreeg adress 192.168.2.1 maar niet bereikbaar.
Dus nu twijfelde ik en heb ik mijn draytek maar gereset omdat ik dus ook niet met een apparaat aangesloten op een internet poort van de draytek toegang kreeg.
Inmiddels draytek gereset en ik kan nu wel met mijn laptop in de draytek komen via lan uitgang. Maar niet via de kpn router.
Een ander probleem is dat ik een knx router heb en deze krijgt geen ip adress vanuit kpn router. Wel luisterd de knx router naar zijn multicast adress en kan ik wel mijn knx tasmota apparaten aansturen.
Heeft dit dan met snooping te maken?
Ik begrijp ook niet igmp precies. Snooping en proxy met multicast. Iemand een goeie link naar uitleg of een video.
Wie o wie kan mij adviseren:)